هر که دارد هوس خادمیِ خانه دوست، بسم الله/ مروری بر  عاشقانه هایِ مسجدی ها

خبرگزاری شبستان: مسجد به عنوان پایگاه عبادت با خداوند متعال و پایگاه جهاد فکری و تعلیم و تعلم معارف اسلامی است، در این پایگاه وحدت مسلمین، روح وحدت و یکپارچگی به دشمنان پیدا و پنهان جامعه اسلامی نمایش داده می شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ همه مذاهب الهی و آسمانی و بسیاری از مکتب های بشری که تکیه گاه اجتماعی داشته اند، انتخاب و تعیین مکانی را به عنوان یک پایگاه خاص جهت انجام برنامه ها و مراسم مخصوص خود لازم می دانسته و وجود آن را برای پیروان خود یک امر مسلم و ضروری تلقی می کرده و جزء اولین برنامه های خود می دانسته اند و در صورت نداشتن چنین پایگاهی خود را ضعیف و بی تکیه گاه و شکست خورده و پیروان خود را بدون تکیه گاه و پراکنده می پنداشتند و بر این اساس می بینیم حتی بت پرستان نیز پایگاهی برای خود انتخاب کرده و بتهای خود را در آن محل خاص جمع می کردند و برای انجام مراسم خاص خود به آنجا می رفتند.

 

از آنجایی که اسلام یک مکتب جهانی و جاودانی است و داعیه هدایت و رهبری بشریت را دارد از ضرورت وجود یک مکان مشخص و پایگاه استوار در رابطه با عرضه قوانین خود و تعلیم و ارشاد مردم در تشکیل نظام اجتماعی عادلانه، غافل نمانده و لزوم بناء آن را به همه مردم و پیروان خود ابلاغ نموده است. این پایگاه که از مظاهر شکوه و عظمت اسلام به حساب می آید مسجد نام دارد. نامی که نمودار عبودیت و بندگی انسان در برابر خداست.

 

مسجد به عنوان پایگاه عبادت با خداوند متعال و پایگاه جهاد فکری و تعلیم و تعلم معارف اسلامی است، در این پایگاه وحدت مسلمین، روح وحدت و یکپارچگی به دشمنان پیدا و پنهان جامعه اسلامی نمایش داده می شود. در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شده است که نماز را در مسجد بخوانید و بهتر از همه مسجدها، مسجدالحرام است و بعد از مسجدالحرام، مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله) و بعد مسجد کوفه و بعد از آن مسجد بیت المقدس و بعد از آن مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محله و بعد از مسجد محله مسجد بازار است. زیاد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدی که نمازگزار ندارد مستحب است و همسایه مسجد اگر در غیر مسجد نماز بخواند مکروه است و نیز مستحب است.

بر اساس روایات، در قیامت سکونت در جوار عرش الهی پاداش مسجد عنوان شده است و کسب مغفرت گناهان از خداوند متعال یکی دیگر از فوائد و آثار رفت و آمد به مسجد است. فرشتگان از اهل مسجد دیدار می کنند و زمین برای انسان های مسجدی تسبیح می گوید.

 

اینها مقدماتی بود تا در ادامه معرفی مساجد و کانون های فرهنگی و هنری فعال به معرفی کانونی بپردازیم که با حضور تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان علاوه بر فعالیت های مسجدی، عهده دار وظایف کانون فرهنگی و هنری ثارالله و هیئت عزاداری میثاق مسجد امام حسین علیه بجنورد  هستند و خالصانه تلاش می کنند در کنار بهره مندی از تجربیات و دانش پیشکسوتان این حوزه راه را برای حضور بیش از پیش نسل جوان به مساجد هموار کنند.

 

حسین شکری، مدیر کانون فرهنگی و هنری ثارالله مسجد امام حسین علیه السلام بجنورد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در بجنورد گفت: فعالیت رسمی این کانون از دهم دی ماه سال 86 آغاز شده است و در حال حاضر با حضور فعال جوانان و نوجوانان برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و آموزشی در کانون اجرا می شود.

 

وی از فعالیت و حضور 80 نفر از برادران نوجوان و جوان در فعالیت ها و عضویت آنان در کتابخانه کانون خبر داد و افزود: با توجه به فعال شدن واحد خواهران کانون تلاش داریم از حضور بانوان هم در فعالیت های فرهنگی و هنری بهره ببریم.

شکری از اجرای طرح تلاوت نور پس از اقامه نماز مغرب و عشاء خبر داد و گفت: تا کنون پنج دوره این طرح و آئین اختتامیه طرح تلاوت نور برگزار شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری ثارالله مسجد امام حسین علیه السلام بجنورد با اشاره به فعالیت های اوقات فراغت در تابستان و ایام تعطیل، برگزاری کلاس های قرآنی، آموزشی، اخلاقی و معرفتی را از جمله برنامه ها اعلام کرد و اظهارداشت: هر ساله در پایان برنامه های اوقات فراغت اردوهای تفریحی و زیارتی برگزار می شود.

 

شکری از برپایی ایستگاه صلواتی و موکب عزاداری در شهرستان بجنورد و به همت جوانان کانون ثارالله و هیئت عزاداری مسجد امام حسین علیه السلام خبر داد و گفت: این موکب از دهم اسفند به مدت پنج روز در چهارراه خیام (چهارراه باسکول) بجنورد دایر شده است.

 

 

با توجه به ایام فاطمیه دوم که پشت سر گذاشته شد، به سراغ موکب عزاداری ثاراالله رفتیم که با دیدن حضور جوانان و نوجوانان در برپایی این موکب و همراه شدن آنان برای اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به حال خوب آنها غبطه خوردیم و البته از این همه شور و اشتیاق به وجد آمدیم.

امیر حسین مهام، جوان 17 ساله عضو کانون ثارالله و هئیت میثاق که یکی از فعالان فرهنگی شهرستان بجنورد است در خصوص دلایل حضور خود در فعالیت های مسجدی و فرهنگی می گوید: مسجد پایگاهی برای اوج گرفتن و رسیدن به اهداف عالیه انسانی ست و من تلاش می کنم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنم.

 

وی که یکی از فعالان برپایی موکب عزاداری ثارالله است، از برپایی ایستگاه صلواتی در دو دهه فاطمیه خبر می دهد و بیان می کند: پیش از این، موکب عزاداری در محل مسجد امام حسین علیه السلام و در جوار کانون مستقر بود ولی با توجه به مسیر رفت و آمد بیشتر مردم در چهار راه خیام (چهارراه باسکول) این ایستگاه به این محله که نزدیک مسجد است منتقل شد که در ایام دهه فاطمیه اول از (20 تا 24 بهمن) و در دهه دوم از (10 تا 14 اسفند) فعالیت داشت.

 

مهام به همکاری و همدلی 20 جوان و نوجوان فعال مسجدی در فعالیت ایستگاه و موکب عزاداری اشاره می کند و می گوید: با کمک جوانان مسجدی مدت سه سال است که در ایام مناسبت های ملی و مذهبی، اعیاد و ایام شهادت ائمه اطهار، ماه محرم و دهه فاطمیه موکب عزاداری دایر می شود.

این جوان فعال مسجدی کار فرهنگی خود را از دوران ابتدایی و در امامزاده سیدعباس بجنورد به عنوان خادم افتخاری امامزاده آغاز کرده و در حال حاضر مداح اهل بیت علیهم السلام هم بوده و علاوه بر حضور در گروه های تواشیح در مسابقات مداحی کشوری موفق به کسب چهار مقام طلایی شده و از فعالیت های فرهنگی و مسجدی خود رضایتمند است.

 

سید محمد مرتضوی، یکی دیگر از فعالان مسجد و کانون فرهنگی و هنری ثارالله است که با عشق و علاقه خاصی برنامه های فرهنگی و هنری مسجد و هیئت را پیگیری می کند و با اخلاق خوب و طمانینه ای که در رفتار خود دارد، صمیمت و دوستی عمیقی برای همسن و سال های خود در مسجد ایجاد کرده است.

 

وی که در مقطع کارشناسی رشته عمران تحصیل می کند، می گوید: من از 10 سالگی به مسجد می رفتم و علاقه خاصی به حضور در فضای مسجد داشتم و مقر فعالیت های فرهنگی من مسجد امام حسین علیه السلام بود.

مرتضوی، مدت زمان همکاری خود با کانون فرهنگی و هنری ثارالله را پنج سال اعلام می کند و ادامه می دهد: در این مدت تلاش کرده ایم تا برنامه های آموزشی، درسی و مذهبی به ویژه در مناسبت هایی همچون ماه رمضان، محرم و ایام تعطیلات برای جامعه هدف مسجد و کانون برگزار شود.

 

این جوان فعال فرهنگی و مسجدی در خصوص راه اندازی موکب عزاداری اظهار می کند: ایده برپایی این موکب با سبک و سیاق جدید در شورای هیئت عزاداری میثاق ارائه و تصویب شد که با همکاری جوانان و نوجوان فعال، موکب ایام دهه فاطمیه مستقر شد.

 

مرتضوی با ابراز رضایت از حضور در برنامه های فرهنگی و هنری کانون و مسجد از حضور و همکاری همه تلاشگران در برپایی موکب عزاداری تقدیر و اظهارامیدواری کرد این گونه فعالیت های معنوی مورد قبول درگاه احدیت واقع شود.

   

گزارش از سمیرا نیستانی

 

 

کد خبر 614712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha