دخالت دولتی راهگشای تئاتر نیست/ نیروهای موثر تئاتر برای هم افزایی گام بردارند

خبرگزاری شبستان: مهدی شفیعی گفت: با رشد تولیدات تئاتر، نقش حمایتی بخش خصوصی قابل توجه است. نقشی که صرفا اقتصادی نیست و مقوله ای اجتماعی محسوب می شود، چرا که تجربه نشان می دهد دخالت حداکثری دولت ها راهگشای تئاتر نیست.

به گزارش خبرنگار تئاتر شبستان، مهدی شفیعی در آیین افتتاح «سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت های بخش غیردولتی» گفت: بررسیِ تجربه های توسعه ی پایدار نشان می دهد، هرجا نهادهای حاکمیتی و مردمی به نوعی تعامل و هم افزایی دست یافته اند، رونق اقتصادی و ارتقا امنیت جامعه را در پی داشته است.

 

وی با بیان اینکه هم افزایی در گسترش تئاتر، موجب بهره مندی از ظرفیت بالای این هنر در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط در جامعه می شود، یادآور شد: نیروی انسانی، سرمایه ی اصلی در توسعه ی پایدار است و جمعیت تئاتر خوانده ی ایران، یک ظرفیت کم نظیر است که باید امکان تعامل بیشتر میان دولت و این سرمایه ی انسانی فراهم شود. این در حالی است که گسترش فضاهای آموزشی و دانشگاهی رشته ی تئاتر به لحاظ گستره ی تنوع دانش های مرتبط با تئاتر کامل نیست و لازم است که دانشگاه ها با افق های پیش روی این هنر، همراهی بیشتری داشته باشند.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، ادامه داد: نیروهای مؤثر تئاتر باید برای برجسته سازی ویژگی های تئاتر نزد افکار عمومی و نظام برنامه ریزی و اداری، بیش از پیش در جهت هم افزایی گام بردارند. باید هنرمندان و فعالان تئاتر، مراکز آموزش عالی، نهادهای سیاست گذار و برنامه ریز، سازمان های مرتبط و رسانه ها درباره ی کم توجهی به نقاط مثبت و فقدان نگاه کلان به اثربخشی تئاتر، گفت و گو داشته باشند و با نگاه هم افزایی به ارتقای جایگاه تئاتر کشور کمک کنند.

 

شفیعی با بیان اینکه کم توجهی به فرصت ها و ظرفیت های موجود و تضعیف نگاه امیدوارانه به آینده، سودی برای نیروهای موثر تئاتر ندارد، تاکید کرد: آینده ی تئاتر را باید از همین حالا در نظر داشت و برای آن برنامه ریزی کرد، اگر غیر از این باشد چه در بعد نرم افزاری و چه سخت افزاری، دچار سرمایه سوزی می شویم.

 

وی با بیان اینکه دولت حامی تئاتر بوده است، اضافه کرد: به گواهِ آمار، حمایت های دولتی از تئاتر در سالهای اخیر رشد داشته اما این میزان حمایت ها، متناسب با گستره ی تولیدات نمایشی نبوده است. با رشد تولیدات تئاتر، نقش حمایتی بخش خصوصی قابل توجه است. نقشی که صرفا اقتصادی نیست و مقوله ای اجتماعی محسوب می شود، چرا که تجربه نشان می دهد دخالت حداکثری دولت ها راهگشای تئاتر نیست.

 

مهدی شفیعی، یادآور شد: در تاریخ معاصر کشور و در حوزه ی تئاتر، دوگانه ای بر مبنای تعلق داشتن تئاتر به یک قشر خاص و بیرون ماندن بخش بسیاری از مردم از این دایره، شکل گرفته بود که کارایی خود را از دست داده است. خاص و عام کردن تئاتر شاید در زمانی که آموزش های عمومی و آکادمیک گشترش نیافته بود توجیه داشت اما برجسته سازی این دو گانه امروز اگر توهین نباشد، حداقل ندیدن اتفاقات عظیمی است که در حوزه ی ارتقای فرهنگ عمومی در سالیان اخیر روی داده است.

کد خبر 614896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha