خط آهن آستارا – آستارا نتیجه مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور است

خبرگزاری شبستان: استاندار گیلان بهره برداری از خط آهن آستارا – آستارا و این پروژه ریلی را نتیجه مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور در دولت تدبیر وامید دانست و گفت: در اثر اجرای این پروژه در حمل و نقل هزاران میلیارد صرفه جویی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر انزلی، محمد علی نجفی، استاندار گیلان امروز( ۱۵ اسفند) در حاشیه برگزاری ۲۴ اُمین آیین گرامیداشت ۱۸ اسفند، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در مجتمع شهید مطهری انزلی در جمع خبرنگاران به بهره‌ برداری از خط آهن آستارا – آستارا با ورود قطارجمهوری آذربایجان به آستارای ایران اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالیم که امروز پس از گذشت حدود ۵۰ سال یکی از مهم ترین مطالبات مردم دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تحقق یافت.

 

وی با اشاره به اهمیت راه آهن در توسعه و ترقی کشورها، تصریح کرد: این مسیر ریلی شوروی سابق شامل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه را طی می کند و وارد بندر آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

 

عالی ترین نماینده دولت در گیلان ادامه داد: این خط آهن در ادامه مسیر از طریق قزوین به راه آهن جنوبی کشور و کریدور شمال – جنوب متصل می‌شود.

 

نجفی بهره برداری از خط آهن آستارا – آستارا و این پروژه ریلی را نتیجه مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور در دولت تدبیر وامید دانست و خاطرنشان کرد: این پروژه در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان توافق نهایی شد و ۱۰ ماه قبل عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 

 وی با بیان اینکه پل ریلی مشترک خط آهن آستارا – آستارا اجرا شده است، گفت: در حال حاضر ۸ کیلومتر خط ریلی که طی سال اخیر تا نزدیکی مرز ما نمی‌آمد به مرحله اجرا درآمد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

استاندار گیلان تصریح کرد: دو کیلومتر از خط ریلی پروژه راه آهن آستارا – آستارا در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا می‌باشد.

 

نجفی به پیش بینی ترمینال و ایستگاه های زیاد در طول مسیر این خط ریلی اشاره کرد و افزود: کالاها از طریق بندر هلسینکی، اروپای شمالی و شرقی، روسیه و آذربایجان وارد بندر آستارا در خاک کشورمان می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مذاکرات بعدی در راستای اتصال این خط ریلی به راه آهن سراسری به راه نوستراک در حال شکل گیری است، اظهارکرد: کاهش زمانی ۲۶ روزه حمل و نقل و به عبارتی دیگر کاهش بیش از ۲ هزار کیلومتر فاصله طولی حمل کالا در دنیا از نتایج این پروژه است.

 

عالی ترین نماینده دولت در گیلان به افتتاح پروژه راه آهن آستارا – آستارا به طور آزمایشی با حضور روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: در اثر اجرای این پروژه در حمل و نقل هزاران میلیارد صرفه جویی می‌شود.

 

نجفی با بیان اینکه استمرار این خط ریلی تا رشت اهمیت دارد، گفت: برای بهره برداری از این طرح هزار میلیارد یورو منظور شده که نیمی از آن در تعهد دولت آذربایجان و نیمی به عهده جمهوری اسلامی ایران است.

 

کد خبر 614926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha