برگزاری امتحان حضوری دوسالانه خوشنویسی نقطه قوت آن است

خبرگزاری شبستان: امیرخانی برگزاری امتحان حضوری دوسالانه خوشنویسی را نقطه قوت آن دانست وگفت:متاسفانه کپی وفتوشاپ امکانات وشرایطی را قرارداده که آثارجعلی بوجود بیاید،برای اینکه جلوی چنین چیزی گرفته شودتصمیم گرفته شد که شرکت کنندگان حضوری بنویسند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست انجمن خوشنویسان و  مراسم اعطای گواهینامه به 130 استاد خوشنویسی با حضور استاد غلامحسین امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسان، علی اشرف صندوق آبادی، عارف براتی، مدیر اجرایی انجمن، علی شیرازی، عضو شورای هنری انجمن و دکتر ساکت،نماینده وزارت ارشاد در انجمن و حیدر موسوی در خانه هنرمندان برگزار شد.

 

در ابتدای این نشت غلامحسین امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسان با  اشاره به افزایش و گسترش خوشنویسی در سراسر کشور گفت: انجمن خوشنویسان به عنوان قدیمی ترین نهاد مدنی  شناخته می شود تاسیس این انجمن به 79 سال می رسد.

 

 

علی اشرف صندوق آبادی  یکی دیگر از اعضای انجمن خوشنویسان  در این نشست گفت: انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری با قدمت قریب 79 سال یکی از قدیمی ترین انجمن های هنری در کشور است، این انجمن اهدافی را انجمن دنبال می کند، یکی از این اهداف ترویج هنر خوشنویسی است که ریشه در تمدن ما دارد.

 

وی افزود: سال گذشته با شعار «نشاطف امید و همدلی» کار را با مجموعه انجمن های سراسر کشور آغاز کردیم و در راستای ایجاد نشاط، امید و همدلی کارهایی را انجام دادیم، اولین کار استفاده از ظرفیت های انجمن های 320 گانه  و مشارکت آنها بود بر همین اساس  کمیسیون‌های 9 گانه‌ای را تشکیل دادیم. یکی از کمیسیون ها ما تحقیق و پژوهش بود و ظرفیت های کشور را شناسایی کردیم و آنها را در کمیسیون ها عضو کردیم و برخی که دسترسی مان به آنها کمتر بود را در کانال ها برای دستیابی به اهداف سازمانی عضو کردیم.

 

علی اشرف صندوق آبادی تصریح کرد: تجلیل و تکریم فعالان عرصه خوشنویسی در انجمن ها یکی دیگر از رویکردهای ما بود؛ نگاه تخصصی و ویژه به حوزه خوشنویسی را با مشارکت مراکز استان ها  و برگزاری نشست های تخصصی و فنی اشاعه دادیم؛ برنامه ما این است که بتوانیم خوشنویسی را که ریشه در فرهنگ و تمدن دارد در درون لایه های مختلف جامعه ببریم که ارتباطی را مجموعه جامعه با خوشنویسی داشته باشند.

 

عارف براتی، مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان نیز در این نشست گفت: این انجمن دارای 320 شعبه در کشور و 20 شعبه نیز در خارج از کشور دارد، همچنین انجمن 120 سایت آموزشی دارد که بیش از هزار هنرجو در حال آموزش هستند.

 

وی افزود:  سال های ابتدایی تاسیس انجمن خوشنویسان امتحان ممتازی برگزار کردند در آن زمان 8 نفر شرکت کردند، امروز در 320 شعبه امتحان ممتازی برگزار می شود، در سال های انقلاب تعداد استادان از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کرد اما امروز ما بالغ بر 360 استاد در ایران داریم که به توسعه و تعلیم این هنر می پردازند.

 

در ادامه این نشست استاد حیدر موسوی، مسئول نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی در قزوین درباره برگزاری این رویداد هنری گفت: چهار دوره دوسالانه خوشنویسی هر دو سال برگزار شده است، من هر چهار دوره مسئول برگزاری نمایشگاه ها بودم دوسالانه قزوین پتانسیلی را ایجاد کرده است که فضای خوشنویسی سنتی با آن هماهنگ باشد، در هر دوسالانه کمتر از 500 اثر به نمایش نگذاشته ایم، شاهد پیشرفت خوشنویسی در این چهارده دوره بودیم و هر دوره نحوه برخورد با دوسالانه تغییر کرده است.

 

وی خاطر نشان کرد: در این دوره هیئت داوران از روی اجرای زنده آثار دوسالانه خوشنویسی را داوری کردند، در این اجرای زنده 68 خوشنویسی برتر دعوت شد و به مدت 4 ساعت  به آنها فرصت داده شد و مطلب نوشته شد، نتیجه جریان خیلی برای شرکت کنندگان مناسب بود و بازخورد خوبی داشت؛ آثار برگزیده اجرای زنده افراد در فرهنگستان هنر به نمایش درآمد.

 

علی شیرازی، عضو شورای هنری انجمن خوشنویسان درباره برگزاری دوسالانه خوشنویسی گفت: امسال دوسالانه برای اولین بار به صورت حضوری برگزار شد. هنرهای سنتی را باید با متر و معیار خودش سنجید، در هنر مدرن با فردیت هنرمند و یک اثری که کاملا فردیت هنرمند در آن باشد مواجهیم، خوشنویسی هنر قومی ماست نه هنر فردی، هنر قومی ذره ذره و کند تکامل پیدا می کند و خودش را با فرهنگ جامعه منطبق می کند. این حرکت کند است و یک قرن زمان می برد که آن را بسنجید، به جای اینکه فردیت هنرمند را در این هنر ببینیم خصوصیات یک قوم را باید در آن ببینیم بنابراین ما هنر یک قوم را می بینیم.

 

صندوق آبادی درباره اعطای گواهینامه استادی به 130 استاد انجمن خوشنویسان گفت: اعطای گواهینامه استادی به 130 استاد خوشنویسی نتیجه برگزاری منظم دوسالانه خوشنویسی است.

 

غلامحسین امیرخانی درباره نوشتن حضوری استادان در دوسالانه خوشنویسی گفت: برگزاری دوسالانه به صورت حضوری نقطه قوت بود، در دوسالانه چند رکن باید هماهنگ باشد که جشنواره برگزار شود، از جمله امکانات مالی  و جنبی و همین که دوسالانه به صورت مرتب در شهری مثل قزوین انجام می شود باید به عنوان یک اتفاق ارزشمند از آن یاد شود.

 

وی افزود: انجمن خوشنویسی حضور فعال و همه جانبه در جاهای مختلف  دارد و برنامه های مختلف  دارد. برنامه خوشنویسی در مشهد سیاه مشق تازه انجام شده است، تاریخ این برنامه ها طوری تنظیم شده است که این جریان در حال تکرار است. هنر خوشنویسی به عنوان هنر بسیار منضبط، دقیق و دشوار است، خوشنویسی در قرون گذشته به عنوان هنر مورد توجه بزرگان بوده است به همین دلیل اساتید طراز اول آثارشان در موزه های اول دنیا مورد توجه است.

 

استاد امیرخانی تصریح کرد: متاسفانه در همه جا دستگاه کپی و فتوشاپ امکانات و شرایطی را قرار داده که آثار جعلی بوجود بیاید، برای اینکه جلوی چنین چیزی گرفته شود تصمیم گرفته شد که شرکت کنندگان در شرایط حضور بنویسند که این نقطه اعلای هنری است، آثار هنری نوشته شده در حضور عیارشان بالاتر است.

 

دکتر ساکت، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان گفت: بنیادها و انجمن هایی که مردم نهاد هستند کوشش می شود به همان شکلی که سامان یافته اند تداوم پیدا کنند؛ یعنی مردم در پرورش و رشد آن سهم داشته باشند، از آنجایی که وزارت ارشاد متصدی برخی کارهای فرهنگی است و تولیت آنها را دارد باید چشم به راه همکاری صمیمانه این وزارتخانه باشیم؛وزارت ارشاد و گروه زیادی از هنرمندان را زیر پوشش دارد. به گواهی رویدادهایی که در کشور می افتد انجمن خوشنویسان بی دردسرترین آنهاست.

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مقبره بسیاری از برزگان و از جمله هنرمندان خوشنویس در حال خرابی است؛ گفت: این اتفاق تنها در مورد خوشنویسان و هنرمندان که در برخی شهرستان ها  هستند نیفتاده است  حتی دانشمندان و علمان نیز تنها هستند. ما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اوقاف را به یاری می طلبیم که کمر همت را ببندد و با ارشاد همکاری کند، تصور می کنم در هر شهری برجستگان فرهنگ و هنر داریم که باید تندیس شان در بوستان های شهر نصب شود و نام هایشان در خیابان ها و تالارهای شهر آویز شود این کار با همکاری این سه نهاد شدنی است.

 

شیرازی درباره اعطای نشان ادب و هنر فرانسه شوالیه به استاد امیرخانی  گفت: برای اولین بار در رشته خوشنویسی این نشان به استاد امیرخانی اهدا شد، در رشته های مختلف این نشان به هنرمندان  داده شده بود اما در خوشنویسی برای اولین بار بود و این به رسمیت شناختن خوشنویسی و دیدن هنر ما بود. چندی پیش حاشیه ای در بین خوشنویسان ایجاد شد درباره اینکه استاد علیزاده این نشان را قبول نکرده بودند، یکی از رسانه ها مصاحبه ای کرده بودند با استاد که پاسخ  استاد امیرخانی را در مقابل استاد علیزاده قرار می داد استاد امیرخانی استاد علیزاده را محترم می دارند و قبول دارند.

 

استاد غلام حسین امیرخانی نیز درباره این حاشیه گفت: از 17 سال پیش که خانه هنرمندان تشکیل شد ما عضو شورای هنری بودیم و  با روسای کلیه هنرها آشنا شدیم، در بین آنها از اصحاب سینما و موسیقی حضور دارند و ما برای همه آنها احترام قائلیم.

 

غلامحسین امیرخانی درباره راه اندازی موزه خانه فولادوند به عنوان موزه خوشنویسی گفت: این اقدام از سوی سازمان زیباسازی صورت گرفت؛ باید موزه ای معتبر و در شان این هنر بوجود می آمد، 2 سال پیش خانه فولادوند از سوی این سازمان خریداری شد و الان در حال تعمیرات است که در شکل و فرم موزه خوشنویسی باشد، آثار خریداری شده آثار فوق العاده نفیس و کم نظیر در رشته های خوشنویسی است؛ اصلی ترین کاری که باید انجام بگیرد دقتی است که در کارشناسی آثار صورت بگیرد ساختمان هنوز آماده نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس 2 دهه است آثاری را از ما می خرند  و در موزه هایشان به نمایش می گذارند و از این طریق برای خودشان فرهنگ می خرند.

کد خبر 616002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha