نقش موثر ایران در بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا

خبرگزاری شبستان:ایران یکی از اعضای هیئت مؤسس بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا است، در فروردین ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست و در حال حاضر به گفته مدیران این بانک؛ ایران از شرکای بسیار خوب آن است.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا یک مؤسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت جمهوری خلق چین تأسیس شده است. هدف این نهاد توسعه چند جانبه، تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقه آسیا است. برخی بانک سرمایه‌گذاری زیر بنایی آسیا را رقیب جدی برای بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک توسعه آسیا که تحت تسلط کشورهایی مانند آمریکا قرار دارند، می‌دانند. ایران یکی از سهامداران و اعضای هیئت مؤسس این بانک است.

 

بنابراین گزارش، تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۵ نام ۵۷ کشور به عنوان عضو هیئت مؤسس اعلام شده است. هنگ کنگ در مذاکرات به هیئت چینی می‌پیوندد. بلژیک، کانادا، جمهوری چک و اکراین در حال پیوستن به بانک سرمایه‌گذاری آسیا هستند. کلمبیا، ژاپن و آمریکا تا کنون تمایلی به پیوستن به این بانک اعلام نکرده‌اند. تعداد ۳۳  کشور از اعضای هیئت مؤسس در منطقه و ۱۷ کشور خارج از منطقه آسیا قرار دارند.

 

این گزارش می افزاید: ایران که یکی از اعضای هیئت مؤسس این بانک است، در فروردین ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست. در تیرماه ۱۳۹۴ علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با شرکت در مراسم رسمی امضای اساسنامه بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا در پکن، این اساسنامه را به امضاء رساند. میزان سهام ایران در بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا مبلغ یک میلیارد و ۵۸۰ هزار دلار است که مقرر است مانند سایر کشورها سهم خود را به صورت تدریجی در این بانک پرداخت کند و در حال حاضر به گفته مدیران این بانک؛ ایران از شرکای بسیار خوب آن است.

 

بنابراین گزارش، ایرنا در این زمینه به نقل از احمد شکیل خان، مدیر عملیاتی تخصصی بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) نوشته است: "این مجموعه، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از شرکای بسیار خوب خود قلمداد می کند و بر تسریع در سرمایه گذاری در این کشور تاکید دارد. اعتقاد ما بر این است که شهر شیراز یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شهرهای نه تنها ایران بلکه در منطقه است و مایل هستیم که اطلاعات بیشتری در مورد طرح های سرمایه گذاری این شهر داشته باشیم.

 

مجموعه ما سومین بانک سرمایه گذاری در جهان است که تا هم اکنون1.7 میلیارد دلار در قالب 9 طرح در جهان سرمایه گذاری کرده و در نظر داریم این رقم را به 2.5 میلیارد دلار افزایش دهیم. با توجه به برنامه ای که برای افزایش سرمایه گذاری داریم، مشتاقیم که وارد سرمایه گذاری هایی شویم که مقدمات کار در آن دیده شده باشد تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن در مورد طرح ها تصمیم خود را بگیریم و وارد سرمایه گذاری شویم.

 

یادآور می شود: این بانک 57 عضو دارد که از جمله آنها می توان به کشورهای ایران، بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد.

کد خبر 617050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha