تکم خوانان در آستارا رسيدن نوروز را به مردم نويد می‌دهند

خبرگزاری شبستان: تکم خوانان در آستارا با خواندن اشعاری در وصف بهار در خیابان ها، معابر و کوچه ها رسیدن عید باستانی نوروز را به مردم نوید می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، مردم آستارا این روزها شاهد حرکت چاووش خوانان( تکم چی) در خیابان ها، معابر و کوچه ها هستند که با شعرهایی در وصف بهار و توصیف صفات خداوند و ائمه معصومین(علیه الاسلام) مردم را به تجدید حیات طبیعت نوید می‌دهند.

 

چاووش خوانان محلی در شهرستان مرزی بندر آستارا یک اسب چوبی را که به پارچه های رنگی مزین شده است را با یک میله چوبی بر صفحه کوچک تخته ای می‌چرخانند و با خواندن اشعاری درباره فرارسیدن بهار، رسیدن سال جدید را نوید می‌دهند.

 

چاووش خوانان از احترام و جایگاه خاصی در بین مردم شهر و روستاهای آستارا برخوردار هستند و مردم با هدایایی از قبیل برنج، تخم مرغ، پول، ماهی و شیرینی از آنان استقبال می‌کنند.

 

اغلب تکم خوانان در آستانه بهار این گونه آواز می‌خوانند: سیزون بو تازه بایراموز مبارک (عید نو شما مبارک باشد)/ آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک ( ماهتان، سالتان، هفته تان، روزتان مبارک)/ جناب جبرئیل نامه گتوردی (جناب جبرائیل نامه آورد)/ گتور جگین پیمبره یتوردی (به محض آوردن به پیامبر رسانید)/ مبارک قوللارین گویه گوتوردی (پیغمبر هم دست هایش را بر آسمان برداشت)/ سیزون بوتازه بایراموز مبارک (عید نو شما مبارک باشد)/ آیوز، ایلوز، هفتوز، گونوز مبارک (ماهتان، سالتان، هفته تان، روزتان مبارک).

 

در زبان محلی چاووش خوانان به تکم چی معروف هستند و اشعاری را به زبان ترکی می‌خوانند.

 

گفتنی است، به دلیل استقبال کم در سالیان گذشته از حضور چاووش خوانان در اوایل عید کاسته شده است، اما هنوز کسانی وجود دارند که در توصیف نوروز و شکفتن شکوفه ها و زنده شدن دوباره طبیعت، مردم این خطه را به تجدید حیات طبیعت و بازگشت به سوی خلقیات معنوی و اعجاز خداوند هدایت می‌کنند.

کد خبر 617619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha