حیران نگین گردشگری شمال ایران/ حیران آماده استقبال از مسافرین نوروزی است

خبرگزاری شبستان: حیران نگین گردشگری شمال کشور و بهشت گمشده ایران به عنوان یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین مکان‌های توریستی سالانه پذیرایی میلیون‌ها گردشگراز اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا،حیران، نام روستایی ییلاقی و زیبا در غرب استان سرسبز و پر از جاذبه های طبیعی و دیدنی گیلان است که در فاصله ۳۰ کلیومتری شهر مرزی آستارا و حد فاصل بین این شهر و استان اردبیل قرار گرفته است،این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به عنوان یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری در ایران محسوب می‌شود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و هرساله در ایام تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای میلیون‌ها گردشگراز اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی است.

 

از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا می‌‎توان از گردنه حیران نام برد که آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان است و در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. اگر به این منطقه سفری داشته باشید متوجه می‌شوید که نام آن برگرفته از زیبایی بیش از حد طبیعت و جاده‌ای که مثل یک مار تنومند به یک کوه بزرگ پیچیده شده و تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته است، می‌باشد.

 

این منطقه زیبا و دیدنی از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه ‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن رود آستارا چای عبور می‌کند این رود تعیین کننده مرز کشورمان با  کشور جمهوری آذربایجان است.

 

حیران همچنین یکی از روستاهای تاریخی و ییلاقی بزرگترین خوانین آستارا(ساسانیان) و قشلاق‌های غربی و شمالی این شهرستان در گذشته بوده‌ است.


قلعه شیندان از دیگر آثار تاریخی و قدیمی این منطقه است که در ارتفاع ۱۸۵۰ متر بر فراز کوه شیندان و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و قدمت آن را در کتب تاریخی به دوره قبل از اسلام نوشته اند.

 

حیران آماده استقبال از مسافرین نوروزی است

بابک باستانی، بخشدار مرکزی بندر آستارا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از آستارا با بیان اینکه حیران را از مناطق دیدنی و گردشگری شمال ایران است، گفت: این روستا با داشتن مناظر زیبای خدادادی و امکانات ساخته دست بشری آماده استقبال از گردشگران داخلی و خارجی است.


وی افزود: نگین گردشگری شمال ایران با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و کوهپایه‌ای سالانه پذیرای میلیون ها  نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

 

بخشدار بخش مرکزی بندر آستارا با اشاره به اینکه بهشت گمشده ایران در ۳۰ کیلومتری آستارا واقع شده است، تصریح کرد: نگین گردشگری شمال ایران به دلیل زیبایی‌های بی‌نظیر خدادادی اش به « دره بهشت» معروف است و این زیبایی‌ها همه افرادی را که به این منطقه از کشور سفر می‌کنند، جذب خود می‌کند.

 

باستانی گفت: مردم دهستان حیران به زبان شیرین آذری تکلم می‌کنند و شغل اصلی آنها کشاوری، دامداری به ویژه زنبورداری است.

 

وی با بیان اینکه منطقه‌ حیران به علت داشتن شرایط زیست محیطی مناسب از منابع غذایی فراوان، خاک مساعد از دیرباز مردم در آن سکونت داشته که وجود قلعه شنیدان در آن سوی مرز و قبرستان تاریخی این منطقه و آق مسجد، گواه بر این مدعاست، خاطرنشان کرد: حیران منطقه‌ای گردشگری با جنگل‌ها و مراتع سرسبز است که اکثر روزهای فصل زمستان پوشیده از برف و در فصل بهار و تابستان، هوای بسیار مطبوعی دارد و این منطقه رویایی، به عنوان نگین گردشگری شمال ایران به یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین مکان‌های توریستی کشور تبدیل شده است.

 

باستانی گفت:« چشمه آلما بلاغی »، « جلیل بلاغی »، « خدایار بلاغی » از چشمه‌های زیبای طبیعی و« گلین د اشی »، «  توپ داشی » و « خدر دره سی » از مناطق دیدنی حیران است و کوهنوردی و اسب‌سواری از ورزشهای رایج این منطقه است.
 

آغاز فعالیت دهکده گردشگری حیران بندر آستارا

میر صادق سیدی، مدیرعامل دهکده گردشگری حیران بندر آستارا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از آستارا از آغاز فعالیت دهکده گردشگری حیران خبر داد و افزود: این مجموعه تفریحی در محیطی زیبا و دلنشین با امکاناتی نظیر تله کابین، ترومبولین، سینما، سورتمه ریلی، تاب و شهربازی برای سرگرمی کودکان، آب نما، رستوران و کافی شاپ فعالیت خود را در راستای خدمات رسانی و پذیرایی از مسافران نوروزی و گردشگران از سراسر ایران و  دیگر کشورها آغاز کرده است.


وی تصریح کرد: بزرگترین سورتمه ریلی شمال ایران نیز در این منطقه آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است و مجموعه عوامل این دهکده گردشگری تلاش دارند بهترین خدمات را به میهمانان ارائه دهند.

 

مدیرعامل دهکده گردشگری حیران بندر آستارا با اشاره به اینکه تله کابین حیران یک هزار و ۷۲۳ متر طول دارد، افزود: این تله کابین در منطقه نمونه گردشگری و توریستی حیران قرار گرفته است.

 

سیدی اضافه کرد: مسیر تله کابین حیران از جاده آستارا به نمین در منطقه حیران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو می‌شود.


وی افزود: تله کابین حیران در نقطه‌ای از گردنه حیران قرار گرفته که از طرف شرق به دریای خزر و شهر آستارا و چشم‌اندازهای زیبای گردنه حیران و از طرف غرب و جنوب به جنگل‌های زیبای فندقلو و از شمال نیز به مرز ایران با جمهوری آذربایجان مشرف است.


سیدی گفت: تله کابین حیران دارای ۳۰ کابین ۶ نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP بوده و ایستگاه‌های این تله کابین از استانداردترین ایستگاه‌های موجود در تله کابین‌های کشور است.


به گزارش شبستان، دهکده توریستی حیران با مناظر طبیعی و خدادادی و برخورداری از ویژگیهای رفاهی و تفریحی هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی و فصل تابستان میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

 

 

کد خبر 618035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha