جاذبه‌های گردشگری بهشت ایران را از دست ندهید

خبرگزاری شبستان: گیلان از استان هایی است که با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی سالانه شاهد حضور میلیونی گردشگران داخلی و خارجی در آن هستیم.

خبرگزاری شبستان- گیلان، گیلان یکی از استان های شمالی کشورمان سرشار  از مناطق دیدنی، گردشگری، تاریخی و مذهبی است و این جاذبه ها چشم های مسافران و گردشگران را خیره خود می‌سازد و در ایام مختلف سال به ویژه در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و کشورهای خارجی است.

 

گیلان از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت کلانشهر رشت است، دربارهٔ نام گیلان و معانی واژهٔ گیل، نظرات متفاوتی ابراز شده‌است.

 

این استان، از شمال به دریای کاسپین و کشور جمهوری آذربایجان، که از طریق بندر آستارا با آن دارای مرز بین‌المللی است، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. مساحت گیلان ۱۴٬۰۴۴ کیلومترمربع  است.

 

گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان، مرکز و پرجمعیت ‌ترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای کاسپین است. از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان می‌توان به ترتیب به شهرهای بندر انزلی، مهمترین بندر ایرانی در حاشیه دریای کاسپین، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا و فومن اشاره کرد.

 

طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین است.

 

استان گیلان از سال ۱۳۴۴ در تقسیمات کشوری ایران به عنوان استان مستقل وارد شد.

 

عموما ایرانی ها برای یک گشت و گذار دل انگیز و روح نواز، مخصوصا در فصل بهار و تابستان، تصمیم می‌گیرند که به شهرهای شمالی در استان گیلان سفر می‌کنند در این گزارش برآن شدیم تا جاذبه های شاخص گردشگری، تاریخی و اماکن مذهبی شهرستان های استان گیلان را معرفی کنیم تا مهمانان نوروزی با دیدن این جاذبه ها، لحظات خوب و خاطره انگیزی را در کنار خانواده هایشان برای خود رقم بزنند.

آستانه اشرفیه

شهرستان آستانه اشرفیه با موقعیت جلگه‌ای  یکی از شهرستان های استان گیلان است، این شهرستان در  فاصله ۲۷ کیلومتری شهر رشت و ۸ کیلومتری شهر لاهیجان واقع شده است.

 

این شهرستان که چهارمین شهر مذهبی کشورمان است در گذشته کوچان نامیده می‌شد و پس از تدفین پیکر سید جلال الدین اشرف پسر امام موسی کاظم (علیه السلام) در این شهر نام آن به درگاه (:آستانه) ورود به بارگاه سید جلال الدین اشرف یا « آستانه اشرفیه » تغییر یافت.

 

آستانه ‌اشرفیه از شمال به دریای خزر از شرق به لاهیجان، از جنوب به املش و از غرب به رشت محدود است.

 

شهرستان آستانه اشرفیه در مسیر راه اصلی کناره دریای خزر واقع شده و آب و هوای این منطقه همانند سایر قسمت‌های گیلان معتدل و مرطوب است.

 

پل خشتی نیاکو، روستای چهار ده، پل خشتی تجن کوگه، بارگاه رفیع حضرت جلال الدین اشرف، بقاع متبرکه آقا سید محمد بن جعفر از فرزندان امام جعفر صادق(علیه السلام) و آقا سید حسن از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام)، پارک ساحلی آستانه، پارک جنگلی، اسکله ماهیگیری و قایقرانی بندر کیاشهر، پارک جنگلی صفرا بسته، تالاب بندر کیاشهر، آرامگاه دکتر معین و مجموعه تاریخی شیلات کیاشهر از جمله مناطق دیدنی این شهرستان است که می‌تواند هر کدامشان جذابیت های زیادی برای مسافران و گردشگران نوروزی به همراه داشته باشد.

بندر آستارا

شهرستان مرزی آستارا به عنوان دروازه طلایی اروپا در غرب استان گیلان قرار گرفته و با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد این شهرستان از غرب به استان اردبیل و از شرق به دریای مازندران و از جنوب به تالش متصل می‌شود و مساحت اش ۳۳۰ کیلومتر مربع می‌باشد.

 

این شهرستان مرزی یکی از آبادی های تاریخی گیلان به شمار می‌رود و به دلیل استفاده بسیار سفال در ساخت و ساز بناهای مسکونی و تجاری به شهر بام‌های سفالین نیز معروف است. در شمال این شهر مرزی و بندری رودخانه آستاراچای با چشم اندازی زیبا به عنوان خط مرزی، حد فاصل دو قسمت آستارای جمهوری آذربایجان و ایران جاری است.

 

بندر آستارا دارای دو بخش مرکزی و لوندویل است، آستارا کلمه تالشی است که تالشی ها آن را « هسته رو یا آسته رو » تلفظ می‌کنند، اطلاق این نام به این شهر به این دلیل بوده که سال ها پیش در این ناحیه تپه های شنی، برکه ها، مرداب ها و نیزارها وجود داشته که راه رفتن در آنها مستلزم احتیاط بوده و این از لحاظ آهسته رو یا آسته رو نامیده شده و به مرور زمان پس از آنکه عده ای از اطراف شهرستان اردبیل و نواحی دیگر به این شهرستان مهاجرت نمودند و در آنجا مسکن گزیدند آن را آستارا تلفظ می‌کنند.

 

بندر آستارا نخستین شهر باسواد ایران و دروازه طلایی اروپا نیز یکی از خوش آب و هواترین شهرستان های گیلان به شمار می‌رود، وجود باغ عباس آباد، منطقه سرسبز حیران، آبگرم کوته کومه و علی داشی، مرداب استیل، طرح ساحلی صدف، بهشت کاکتوس ها، آبشار لاتون، پارک جنگی بی بی یانلو، مدرسه تاریخی حکیم نظامی و شهید مدنی، گورستان باستانی ونه بین، بقاع متبرکه امامزادگان ابراهیم و قاسم(علیه السلام)، شیخ محمود خیوی و پیر قطب الدین آن لحظات خاطره انگیزی را برای مسافران نوروزی رقم می‌زند.

املش

شهرستان املش از نظر ژئومرفولوژی و ناهمواری‌ها به سه منطقه جلگه‌ ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود که به علت قرار گرفتن در کنار ارتفاعات سرسبز و ییلاقات بسیار زیبا آب و هوای مطبوعی دارد، قدمت این شهر به دوران سلطنت شاه عباس صفوی بر می‌گردد.

 

املش نیز دارای اماکن دیدنی و تاریخی و مذهبی بسیاری است که بقاع متبرکه آقا سید ابراهیم و آقا سید اسماعیل از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام)،بقاع چهار تن از سلاطین کیایی، بقعه امامزاده سر تربت، برج تاریخی میل امام با ارتفاع ۷ متر، خانه های قدیمی خاندان صوفی، قلعه شاه نشین قلعه، غار هفت خم تله سر، قلعه و برج گرما ور، محوطه تاریخی چاک شهر سمام، گلستان سرا رانکوه، مناطق ییلاقی و باغات چای، چشمه آب معدنی لوزان، تالاب زربیجار و دهکده ییلاقی خصیل دشت از جمله آن ها به شمار می‌آیند.

رودبار

رودبار جنوبی ترین شهرستان گیلان در فاصله ۶۷ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. این شهرستان از شمال به رشت، از جنوب به رودبار الموت قزوین، از خاور به لاهیجان و از باختر به شهرستان شفت محدود می‌شود.

 

رودبار با مساحت ۲۵۷۴ کیلومتر مربع  و با جمعییت بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر از شهرهای کوهپایه ای گیلان است و بر دامنه کوه‌های البرز و تالش، در کناره رودخانه سفید رود و در امتداد باغ‌های انبوه زیتون قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۵۰ متر است، این شهرستان از چهار بخش به نام های بخش مرکزی، خورگام، رحمت آباد و بلوکات و عمارلو تشکیل شده است.

 

این شهرستان دروازه ورودی گیلان از طریق مرکز کشور است و کوه های بسیاز زیبای این ناحیه به صورت رشته های موازی با دره های تنگ و دیدنی از غرب به شرق کشیده شده و جزو ارتفاعات البرز غربی محسوب می‌شود که مهم ترین و مشهورترین قله آن در این شهرستان درفک یا( دلفک) است که ۲۷۰۵ متر ارتفاع دارد.

 

رودبار نیز با دارا بودن آثار تاریخی نظیر پل تاریخی لوشان، پناهگاه های صخره ای ذکابر، قلعه و پای قلعه کلیشم، قلعه چیمارود، غار باستانی چیلک، غار اسپهبدان، محوطه باستانی مارلیک و کلورز، بافت تاریخی روستای انبوه، بقعه شاه شهیدان عمار لو، بقاع امامزاده محمد حنیفه بیورزین آماده پذیرایی از گردشگران است،ضمن اینکه نباید به آسانی از کنار غار درفک، سوسن چلچراغ یا سوسن سفید( روستای داماش عمارلو)، چشمه آبگرم لویه و منطقه ییلاقی سی دشت این شهرستان گذشت.

بندر انزلی

بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران است که هر سال پذیرای میلیون ها توریست است، جاذبه های دیدنی زیادی دارد و در کنار کمیت، تنوع دیدنی هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در انزلی تشویق می‌کند.

 

انزلی یکی از دیدنی ترین شهرهای استان گیلان هم به جهت طبیعی و هم معماری های دیدنی است.

 

بندر انزلی دومین شهر گیلان با فاصله ۴۰ کیلومتری (نیم ساعته) از رشت و پنجمین بندر فعال اقتصادی کشور محسوب می شود.

 

در خصوص نام انزلی نظرات متعددی وجود دارد، از جمله ساکنان قدیمی انزلی روس ها بودند که آن را زلزلی نامیده اند(به معنای بمان و توقف کن). در روایتی دیگر چنین آمده است که فرمانده قشون عرب به منظور استراحت سپاهیانش در این مکان گفت انزل یعنی فرود آیید و در بعضی از منابع انزلی به معنی لنگرگاه و یا دروازه می نامند، اما عده ای متعقدند دو برادر به نام های غازان خان و انزل خان بانیان این شهر بوده اند که نام دو بخش شهر انزلی از نام آنها اقتباس شده است.

 

شهرستان بندر انزلی نیز دارای جاذبه گردشگری بسیاری است، تالاب بین المللی انزلی، پارک ساحلی، تالاب سرخانگل، کاخ موزه نظامی میان پشته، بنا هتل گل سنگ، فانوس دریایی، برج ساعت و موج شکن، پل قدیمی غازیان، عمارت شهرداری، مناره مسجد قائمیه، کلیسای مریم مقدس، مجموعه میدان امام، ساختمان قدیمی دادگستری، بقاع متبرکه بی بی حوریه و امامزاده صالح به طور قطع لحظات خاطره انگیزی را برای مهمانان و مسافران خوش ذوق نوروزی که از این آثار دیدن می‌کنند، رقم خواهد زد.

رشت

شهر باران‌های نقره‌ای هر سال میزبان زیادی از گردشگران داخلی است؛ این شهر به عنوان سومین شهر گردشگر پذیر کشور دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است و توانسته رتبه اول میزبان بارش را در بین مراکز استان ها نصیب خود کند.

 

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان از جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی برخوردار می‌باشد که از جمله آن ها می‌توان به عمارت کلاه فرنگی، مجموعه ساختمان های میدان شهرداری،موزه رشت، خانه میرزا، خانه قدیری، خانه ابریشمی، کلیسای ارامنه، کاروانسرای لات، عمارت و باغ تاریخی چوکام، موزه میراث روستایی گیلان، خانه جهانگردی، پارک های قدس، ملت، دانشجو ،مقبره خواهر امام، بقاع متبرکه آقا سید ابراهیم و آقا سید عباس، مقبره دانای علی، بقعه بی بی رقیه و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی اشاره کرد.

فومن

از رشت که عبور کنیم به شهرستان زیبای فومن خواهیم رسید و در آن خواهیم دید که چگونه جنگل ها و مراتع سرسبز، غار فوشه، پارک و مجموعه گردشگری و تاریخی قلعه رودخان و شهرک ماسوله، تالاب خطیب سرا گوراب و کهنه گوراب در آن خودنمایی می‌کند.

 

بقعه سبز قبا از نوادگان امام موسی بن جعفر(علیه السلام)، بقعه امامزاده میرزا، بقاع پیر جلودار و آقا میر سرای، بقعه عون بن علی فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی (علیه السلام) از زیارتگاه ها و اماکن مذهبی این شهرستان به شمار می روند.

تالش

تالش مهد زیبایی ها و تمدن با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی هرساله در طول ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است.

 

این شهرستان با وسعت ۱۴۲۷ کیلومتر مربع از شمال به بندر آستارا، از شرق به دریای خزر، از جنوب به رضوانشهر و از غرب به کوه‌های اردبیل و شهرستان خلخال محدود می‌شود.

 

زبان مردم این شهرستان، تالشی است و این زبان یکی از مهم ترین و کهن ترین زبان‌های ایرانی به شمار می‌آید و به اعتقاد اکثر زبان شناسان و صاحبنظران، بقایای زبان مادری را هنوز در خود حفظ کرده است.

 

تالش از لحاظ اقلیمی و وضعیت تقسیمات کشوری از موقعیت ممتازی بهره مند است، این شهرستان سرسبز، زیبا و حاصلخیز از دو ناحیه جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده و اراضی ناحیه جلگه‌ای آن باغ‌های میوه و شالیزارهای وسیع برنج را در خود جای داده و محصول آن هر ساله علاوه بر رفع نیازهای محلی به گوشه کنار ایران صادر می‌شود.

 

این شهرستان با داشتن جاذبه های گردشگری چون سواحل زیبای گیسوم، مناطق ییلاقی سوباتان، مریان و تنده وین، جاده کوهستانی اسالم به خلخال، دریاچه نئور هر ساله میزبان مسافران و گردشگرانی است که این شهرستان را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند.

 

قلعه صلصال لیسار، کاخ قشلاقی و ییلاقی نصر الله خان( سردار امجد)، حمام قدیمی آق اولر، حمام مریان و مناطق باستانی تول از جاذبه های تاریخی شهرستان تالش هستند که مطمئنا لحظات خوبی را برای گردشگران و مسافران نوروزی فراهم می‌آورد.

رضوانشهر

پس از گذر از شهرستان تالش وقتی که به طرف شهر رشت حرکت می‌کنیم شهرستان رضوانشهر را پیش رو خواهیم داشت، دیاری مهمان نواز که پارک جگلی دکتر درستکار، آبشار ویسادار، اسپی مزگت، پل آجری پونل، قلعه پشت، مسجد عبدالهی رینه، بقعه سید شرف الدین(شرفشاه) و مادرش سیده بانو و بقعه سید امیر سلطان غریبنده به عنوان مناطق زیبای گردشگری و تاریخی آن محسوب شده و آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند.

صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا یکی از ۱۶ شهرستان گیلان است که با طبیعتی زیبا و مثال زدنی با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر مربع در مناطق مرکزی و در ۲۵ کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد.

 

این شهرستان از غرب به شهرستان‌های  ماسال و شاندرمن و تالش‌، از شمال به بندرانزلی، از شرق به رشت و از جنوب به فومن محدود می‌شود و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت  در سه بخش مرکزی، تولمات و سردارجنگل (گوراب زرمیخ) دارد.

 

علت نامگذاری صومعه سرا را به دو دلیل می‌دانند؛ دلیل نخست اینکه نام این شهر برگرفته از نام عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری شیخ عبدالله صومعه‌ای است که امروزه مزارش در اول جاده صومعه سرا ـ فومن قرار گرفته‌است و دلیل دوم اینکه برخی بر این باورند که در گذشته‌های دور در این منطقه گلی به نام "صومعه" وجود داشته که بومی این منطقه بوده است.

 

از آنجا که در زبان گیلکی صومعه سرا را «سوماسرا» تلفظ می‌کنند و با توجه به معنی کلمه «سوما» که زاهد و بی ریا معنی می‌دهد،گروهی این مسئله را دلیل نامگذاری این منطقه می‌دانند و البته قرار گرفتن تعداد قابل توجه‌ای امامزاده و مسجد در این منطقه نیز از نکات قابل اشاره در نامگذاری این شهرستان است.

 

این شهرستان نیز خالی از مناطق بکر و دیدنی نیست، وجود تالاب هند خاله، نرگستان و سیاه درویشان، باغات چای و مزارع توتون، دهکده ییلاقی تنیان، پارک جنگلی سیاه کوه، خرابه های قدیمی کسگر هفت دغنان، مناره آجری کسگر، پل خشتی گوراب تولم، حمام سماء، پل خشتی پرده سر یا خشت پل، اثر باستانی مناره بازار و سید خروسه، بقعه پیر ولی خان، بقاع متبرکه سید جعفر، سید مهدی، سید زکی، سید سلطان، سید جلال الدین و همچنین مزار بی بی فاطمه( خیر النسا) این شهرستان را به یکی از مناطق گردشگری نمونه استان گیلان تبدیل کرده است.

شفت

شفت از شهرستان های جدید گیلان به شمارمی‌رود که در سال ۱۳۷۴ از فومن جدا شد، این منطقه از شمال شرق به شهرستان رشت و از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار و از غرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می‌شود.

 

مساحت شفت۶۸۱.۳  ۵۸۶.۹ کیلومتر مربع شامل دو شهر شفت و احمدسرگوراب و دو بخش مرکزی با ۵۵ آبادی و چهار دهستان است.ملاسرا، جیرده، نصیر محله و چوبر مهم‌ترین دهستان‌های شفت هستند و جمعیت این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری ۶۳ رهزار و ۶۰۴ نفر می باشد.

 

شفت از نواحی بسیار قدیمی با پیشینه تمدنی کهن در گیلان به شمار می آید، که در کتب مختلف تاریخی به کرات از آن نام برده شده است، صاحب مالک الاخبار شفت را موطن شیخ محمد القادر گیلانی دانسته و می نویسد که: ساکنان آن حنبلی مذهب بوده و امیران شفت کم و بیش، زیر لوای سلاطین فومن بوده اند.

 

شهرستان شفت نیز با وجود بقاع متبرکه امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق، بقعه نهزم، حمام کمسار، مناطق سیاه مزگی و چنار رودخان، مناطق ییلاقی امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق(علیه السلام) مکان مناسبی برای گردشگران نوروزی است.

لاهیجان

لاهیجان از نقاط بسیار زیبا و دیدنی کشورمان، با تاریخی سرشار از جنب و جوش و رویدادهای تلخ و شیرین است که ریشه در دیرینگی گیلان سرسبز دارد و از شهر رشت مرکز استان نیز کهن تر می‌باشد، در کتب جغرافیایی ویژگی های جغرافیاییش را در ۵۰ درجه و صفر دقیقه شرقی و در ۳۷ درجه و ۱۱ دقیقه شمالی عرض جغرافیایی  نوشته اند.

 

لاهیجان عروس شهرهای گیلان از غرب به آستانه اشرفیه و از شرق به لنگرود و از شمال به دریای خزر و از جنوب غربی به سیاهکل محدود می‌شود و در این محدوده دریا و جنگل و دشت و کوه را تواما داراست و با چنین ویژگی ها از امتیازات والای گشت و گذار برخوردار می‌باشد.

 

بنای شهر لاهیجان به لاهیج ابن سام ابن نوح نسبت داده می‌شود، این شهر در گذشته دارالاماره یا دارالامان و سپس لاهیجان المبارک نامیده می‌شد، لاهیجان در سال ۷۰۵ ه.ق به دست سلطان اولجاتیو فتح شد و امیر تیمور به آن لشکر کشید، پس از تیمور سید امیربیک و اعقاب وی از سادات کیانی بر شهر لاهیجان حکومت کردند پس از سقوط حکمرانان کیانی حاکمان صفوی در این شهر حکمرانی داشتند.

 

شهرستان لاهیجان نیز با داشتن مناظر و جاذبه های گردشگری بی شمار هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر است و امسال نیز این شهر زیبا با داشتن تله کابین، تالاب بین المللی امیر کلایه، بام سبز و استخر، آبشار شاه نشین مفتخر به پذیرایی از میهمانان است تا در کنار موزه تاریخی چای ایران و آرامگاه کاشف السلطنه، حمام گلشن، بقعه میر شمس الدین لاهیجانی، مسجد اکبریه، خانه صادقی، غار شیخان بر، بقعه چهار پادشاه و بقعه سید رضا کیا جایی دیدنی برای حضور مسافران نوروزی به حساب آید.

لنگرود

شهرستان لنگرود در ناحیه شرق گیلان قرار گرفته و فاصله آن با مرکز استان ۶۰ کیلومتر است. لنگرود از شمال به دریای خزر، از جنوب و غرب به لاهیجان و از شرق به رودسر منتهی می‌گردد. بافت قومی مردم لنگرود گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس تکلم می‌کنند.

 

این شهرستان هم به واسطه تالاب بین المللی کیا کلایه، پارک فجر، ساحل چمخاله، منطقه لیلا کوه، منطقه ییلاقی هلو دشت، پارک جنگلی مریدان، پل خشتی، خانه های منجم باشی و دریا بیگی، قلعه دیزین، گورستان های باستانی ارباب گردن و پشته سرا، بقعه ملاط، بقعه سید حسین و بقعه سید محمد تقی مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می‌رود.

رودسر

این شهرستان در شرق گیلان قرار دارد و سومین شهر وسیع این استان است که از چهار بخش مرکزی، کلاچای، چابکسر و رحیم‌آباد است.

 

شهرستان رودسر نیز با داشتن جاذبه های گردشگری، تاریخی و زیارتگاه ها و اماکن مذهبی چون منطقه ییلاقی جواهر دشت، ساحل زیبا، چشمه آب معدنی سجیران، دهکده ییلاقی شوبیل، منطقه جنگلی و کوهستانی سرو لات، قلعه بند بن قاسم آباد، پل تاریخی تمیجان، قلعه کوتی کلاچای، ساختمان های ثبت و احوال، بقاع سید مبین و سید معین، بقاع سید نصر کیا و کوته و بقعه ابو جعفر ثار حسن بهترین منطقه برای گذراندن تعطیلات نوروزی است.

ماسال

ماسال با موقعیت جلگه ای در فاصله ۴۷ کیلومتری شمال غرب شهر رشت و در ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا واقع شده است، اقلیم مرطوب و معتدل آن به جهت واقع شدن در نزدیکی کوهستان های تالش از یک سو و دریای خزر از سوی دیگر از هر دو عامل جغرافیایی مذکور متاثر می باشد.

 

شهرستان ماسال از شمال به کسگر و شاندرمن از غرب و جنوب غربی به خلخال، از شرق به فومن و صومعه سرا محدود می باشد، وجه تسمیه ماسال از ترکیب (مازال) یا (مزال) یا (مس ال) به معنای کوه وار و یا مانند کوه است.

 

مردم ماسال به میهمان نوازی مشهور می‌باشند و دارای طبیعتی سخت چون صخره های کوهستانی و ملایم چون شبنم های بهاری، طبیعت مناسب سبب رونق کشاورزی و دامداری شده است، از محصولات عمده این شهرستان می توان برنج، فرآورده های دامی از قبیل شیر، پنیر، کره، کشک، پشم و عسل و ... را نام برد که همین امر موجب گرمی شنبه بازار ماسال شده است.

 

منطقه جنگلی طاسکوه، اسپی دشت، اولسبلنگاه، نم نمه پشت، خشکه دریا، غار آویشو، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا، منطقه یادمانی مشهد میرزا، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، محوطه شیخ نشین، بقایایی قلعه کول ماسال، بقاع متبرکه شالماء، مهر علی و رضا علی، بنای امامزاده چسلی و بقعه متبرکه امامزاده شفیع از مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان است که لحظات خاطره انگیزی را برای مسافران نوروزی رقم خواهد زد.

سیاهکل

سیاهکل با موقعیت جلگه ای در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر لاهیجان واقع شده و رودخانه کوچکی به نام شمرود از وسط  آن عبور می‌کند که زیبایی خاصی به این شهر بخشیده است، با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که آب و هوای خنک تر قسمت کوهپایه ای،آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

نام این شهر از دو کلمه( سی و کل) تشکیل شده که (سی) به معنای پای کوه و (کل) به معنای جایگاه است که به مرور زمان به سیاهکل تغییر یافته است، سیاهکل دارای سابقه تاریخی درخشانی است، دیلمان خاستگاه یکی از قدرتمندترین سلسله های حکومتی ایران به نام آل بویه است که حتی توانستند بغداد را نیز به تصرف درآورند.

 

سیاهکل با وجود کوه درفک، منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی، آبشار لونک، چشمه آب معدنی لاریخانی، منطقه آغوزی، آبشار بابا ولی، غار علی(زاگام)، غار دیارجان، غار یر شلمان، تی تی کاروانسرا، کوه پس و حسنی محله، قلعه کوتول شاه، حمام تاریخی دیلمان، پناهگاه سنگی گیلار کش و سلمان، بقاع متبرکه سید اسماعیل، بقعه امامزاده تورار در انتظار مسافران نوروزی است تا لحظاتی بسیار خوش و خاطره انگیز برای آنان رقم بزند.

 

 

کد خبر 618059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha