عرضه گازوییل یورو ۴ پالایشگاه تبریز

خبرگزاری شبستان:شرکت پالایش نفت تبریز سال ۵۳توسط یک شرکت ایتالیایی با ظرفیت ۸۰ هزاربشکه درشبانه روز به بهره داری رسید وحال تمامی فرآورده گازوییل تولیدی آنکه ۴۰ درصد کل فرآورده های تولیدی را تشکیل می دهد، با استاندارد یورو ۴ و ۵ به بازار عرضه می شود.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: پالایشگاه نفت تبریز در جنوب غربی تبریز مستقر است. مراحل اجرایی این پالایشگاه از سال ۱۳۵۳ آغاز شد و در سال ۱۳۵۶ به پایان رسیده‌است. نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از میدان نفتی اهواز، توسط یک خط لوله ۱۶ اینچ تأمین می‌شود. شرکت پالایش نفت تبریز دارای ۱۴ واحد پالایش و ۱۰ واحد سرویس‌های جانبی می‌باشد.

 

بنابراین گزارش، با تکمیل پروژه گوگردزدایی از گازوئیل(نفت گاز) و واحدهای مکمل، محصول این پالایشگاه با مشخصات یورو 5 (euro v) به بازار عرضه می شود. روابط عمومی شرکت پالایش نفت تبریز به نقل از محمد باقر دخیلی، مدیرعامل پالایشگاه تبریز نوشته بود: "میزان سرمایه گذاری این پروژه بیش از 120 میلیون یورو است که بخشی از آن از منابع داخلی تامین می شود. بخشی از منابع مالی این پروژه به صورت فاینانس خارجی تامین می شود. قراداد فاینانس این پروژه نهایی شده و در شرف امضاست. محصول نفت گاز 40 درصد کل سبد محصولات پالایشگاه تبریز را تشکیل می دهد، پالایشگاه تبریز اولین پالایشگاه کشور است که به انجام این پروژه همت گماشته است."

 

این گزارش می افزاید: با توسعه این پالایشگاه اسفندماه امسال واحد گوگردزدایی از گازوییل با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز و با هزینه 70 میلیون یورو به بهره برداری می رسد و گازوییل پالایشگاه تبریز یورو 4 می شود. ایرنا در این زمینه به نقل از علیرضا آقابگلو، معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز نوشته است: "تمامی فرآورده گازوییل تولیدی این پالایشگاه که 40 درصد کل فرآورده های تولیدی را تشکیل می دهد، با استاندارد یورو 4 و 5 به بازار عرضه خواهد شد. همچنین براساس شرایط پالایشگاه، تعهدات صورت گرفته و با هماهنگی شرکت پالایش و پخش، تولید بنزین یورو 4 را که 20 درصد کل بنزین تولیدی این شرکت است، امسال به 2 برابر افزایش خواهیم داد."

 

یادآور می شود: شرکت پالایش نفت تبریز در سال 1353 توسط یک شرکت ایتالیایی با ظرفیت 80 هزار بشکه در شبانه روز طراحی و در بهمن ماه سال 1356 به بهره داری رسید. افزایش ظرفیت تولید به 110 هزار بشکه در روز برگ زرینی است که در تاریخ این شرکت با تلاش و همت مضاعف توانمندان عرضه تولید و کارکنان متعهد رقم خورده است.

 

تغییر ساختار اداری و فعالیت این شرکت با نام شرکت پالایش نفت تبریز بر اساس سیاست های جاری وزارت نفت در سال 1377 انجام شده است. در اجرای اصل 44 قانون اساسی اقدامات لازم جهت ورود این شرکت به بازار سهام و بورس با تدوین امید نامه در سال 1387 انجام شد و در این راستا بر حسب تصمیمات شرکت مادر 30 درصد از سهام شرکت به سهام عدالت تخصیص یافته است. نفت سفید، گازوئیل(نفت گاز)، بنزین موتور، نفت کوره سنگین و سبک، گاز مایع ، نفتا و گوگرد از محصولات تولیدی این پالایشگاه است.

کد خبر 632593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha