عزاداری محرم در بازار تبریز سابقه ۲۵۰ ساله دارد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: عزاداری دستجات حسینی و هیأت‌های مذهبی در بازار تاریخی مظفریه تبریز سابقه ۲۵۰ ساله دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز (۲۶ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه از اعزام 2هزار و 200 مبلغ دینی همزمان با ماه‌های محرم و صفر خبر داد و اظهار داشت: امسال تعداد مبلغان اعزامی در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

وی با بیان این‌که امسال 110 روحانی مستقر و 145 روحانی طرح هجرت نیز در روستاهای استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: امسال سلسله همایش‌های مختلفی در راستای اجرای طرح توجیهی مبلغان اعزامی، مداحان و متولیان هیأت های عزاداری برگزار شده است تا از بروز آسیب‌های مشاهده در سال‌های گذشته جلوگیری شود.

حجت الاسلام حسینی با بیان این‌که طرح ساماندهی هیأت‌های حسینی و دستجات عزاداری به ویژه شاه‌حسین‌گویان شهر تبریز اجرایی شده است، افزود: منشور خاصی نیز تهیه و تدوین شد که هدف از آن مقابله با عناوین و آئین های غیرمستند از جمله احرام‌بندی و طوق‌گردانی در مجالس عزاداری ماه محرم است.

وی با بیان این‌که هفته آخر ماه ذی‌الحجه با عنوان اعلام عزا و آمادگی برای ورود به ماه محرم نام‌گذاری شده است، گفت: دسته‌جات شاه‌حسین گویان تنها برای 10 روز اول ماه محرم مجوز فعالیت دارند، ضمن این‌که تأکید شده تا برنامه های عزاداری با محوریت مساجد و همراه با سخنرانی روحانیان باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: قرائت ادعیه و معارف اهل بیت، محوریت معارف قرآن و اهل بیت، سخنرانی مذهبی و ترویج فرهنگ عاشورا جزء مواردی است که مورد تأکید قرار گرفته و درخواست کردیم تا مجالس عزاداری و دستجات سوگواری خیابانی شب‌ها قبل از ساعت 24 به پایان برسد.

حجت الاسلام حسینی از برگزاری همایش طلایه‌داران تبلیغ ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم در تمامی شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این همایش چهارشنبه هفته جاری در مسجد جامع با حضور حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌‎شرقی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همایش ستایشگران عشق نیز با حضور شعرا و مداحان آئینی دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد آیت الله انگجی برگزار می شود، ضمن این‌که همایش هیأت های مذهبی تبریز نیز در سالن همایش های مصلای اعظم امام خمینی چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی ترویج معارف عاشورایی، بصیرت‌افزایی، معرفی شاخص‌های اصیل عزاداری، مقابله با خرافات، آسیب‌شناسی برخی محافل عزاداری، ضرورت تبیین معارف قرآنی، نظارت بر عملکرد متولیان هیأت های مذهبی و همچنین تجلیل از روحانیان، پیرغلامان و شعرای برگزیده را از جمله اهداف این همایش‌ها برشمرد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این‌که توجه به سنت‌های اصیل عزاداری مانع بروز برخی ناهنجاری‌ و بداخلاقی‌های موجود در مجالس مذهبی می شود، گفت: عزاداری دستجات حسینی و هیأت‌های مذهبی در بازار تاریخی مظفریه تبریز سابقه 250 ساله دارد، به یقین توجه به چنین آئین‌هایی مانع جولان برخی فرصت‌طلبان در محافل مذهبی خواهد شد.

کد خبر 656205

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha