علی(ع) نمونه بارز دینداری صادقانه/ دین مداری در طول تاریخ هزینه داشته است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تهران به دفاع از دین و حرکت در خط حجت شرعی همان ولایت فقیه تاکید کرد و گفت: حضرت علی(علیه السلام) نمونه بارز دینداری صادقانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام سید احمدخاتمی، امام جمعه موقت تهران شامگاه (23خرداد) در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی(رحمت الله علیه) مرکز استان مازندران ضمن ابراز قدردانی از اوج عشق و ارادت مردم ولایی دیار علویان به امیرالمومنان، عنوان داشت:عشق به دین، خالق یکتا، ولایت و معنویت موجب حضور در مراسم احیای لیالی قدر می شود.

 

وی با بیان اینکه برپایی مجالس عزاداری شهادت امام اول شیعیان و احیای شب قدر، مانور دین است، گفت: هویت ملت ایران به این مجالس گره خورده است و هویت ملت ایران منهای دین و منهای ولایت نیست.

 

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به اینکه از منظر قرآن کریم شش نوع دینداری داریم، افزود: نخستین نوع دینداری، دینداری منافقانه است بدین معنی که اسم دین است اما رسم دین نیست.

 

وی با بیان اینکه در این نوع دینداری سه نوع نفاق وجود دارد، ادامه داد: نفاق اعتقادی، خدارو باور ندارد و برای اینکه در جامعه اسلامی زندگی کند می گوید دین دارد.

 

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه نفاق اخلاقی نوعی از نفاق است که فرد مقید به راست گویی نیست، افزود: نفاق اجتماعی نیز به نفاقی گفته می شود که در بود شما، کلی تعریف می کند و در نبود شما بد و بیراه می گوید.

 

وی از دینداری مقطعی به عنوان دومین نوع دینداری یاد کرد و گفت: در این نوع دینداری، فرد وقت امتحان که می شود خیلی خدایی می شود و بعد از آن گویی با خدا کار ندارد.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ریزش ها و رویش ها اشاره داشتند یعنی کسانی که زمانی انقلابی بودند و اما با انقلابی گری خداحافظی کردند و در همین زمان کسانی انقلابی روییدند، خاطرنشان کرد: این فرموده رهبری در تعریف همین نوع دینداری است.

 

وی یادآورشد: شمر زمانی در رکاب علی(علیه السلام) بود و مجروح شد و نتوانست بماند ریزش کرد و در حادثه کربلا جاری شد و بدترین اهانت ها را به فرزندان علی داشت و بدترین جنایات را نسبت به آل الله انجام داد چراکه دیندار موسمی بود.

 

حجت الاسلام خاتمی با تاکید اینکه معنویت این مجالس انسان را نمک گیر می کند و ایمان دیگر مقطعی نخواهد بود، اظهار داشت: به جوانان با نگاه مثبت بنگرید و آنها را برای حضور در این مجالس تکریم کنید.

 

وی دینداری عافیت طلبانه را سومین نوع دینداری نامید و گفت: در این نوع دینداری فرد پای سختی های دین نخواهد بود و قرآن این نوع دینداری را به شدت نکوهش می کند .

 

حجت الاسلام خاتمی با تاکید اینکه دین با عافیت طلبی سازگار نیست، اظهار داشت: دین مداری در طول تاریخ هزینه داشته است.

 

وی ازدینداری سوداگرانه به عنوان سومین نوع دینداری یاد کرد و عنوان داشت: افراد اگر توانستند با دین به نوایی برسند با دین هستند اما اگر به منفعت نرسیدند از دین خارج می شوند.

 

حجت الاسلام خاتمی، دینداری شعاری را پنجمین نوع دینداری دانست و گفت: در این دینداری یعنی شناسنامه می نویسند مسلمان اما از رسم مسلمانی خبری نیست.

 

وی بیان داشت: رسم مسلمانی می گوید دخترهمسایه شما معطل جهیزیه نباشد و فردی به جهت نداشتن شغل جلوی خانواده اش شرمسار نگردد.

 

حجت الاسلام خاتمی ششمین نوع دینداری را دینداری صادقانه اعلام کرد و اظهار داشت: پای دین ایستادند و دین را در زندگی آوردند دینداری صادقانه است.

 

وی افزود: در این نوع دینداری، زبان- چشم- رفتار دینمدارانه باشد و خانواده نیز خانواده دینی باشد.

 

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای هدفشان حذف خانواده است، گفت: حجاب، احکام دین، قرآن، نماز و عمل به قرآن در خانه و خانواده زنده باشد.

 

وی با تاکید اینکه باید درعرصه سیاسی اجتماعی پای قانون ایستاد و هیچ رابطه در کار نباشد بلکه ضابطه مورد توجه باشد، اظهار داشت: نماز صبح جوان قضا شود پسندیده نیست بلکه باید برای دین از خواب گذشت و هزینه کرد.

 

حجت الاسلام خاتمی به دفاع از دین و حرکت در خط حجت شرعی همان ولایت فقیه تاکید کرد و گفت: یاری حجت شرعی یاری خدااست.

 

امام جمعه موقت تهران از حضرت علی(علیه السلام) به عنوان نمونه بارز دینداری صادقانه یاد کرد و افزود: علی (علیه السلام) از 14سالگی در رکاب تقویت دین پیامبر بوده است و در بیش از 80جنگ که پیامبر درآن حضور داشت علی (علیه السلام) فرمانده بود و این دینداری صادقانه است.

 

کد خبر 635581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha