استفاده ۲۰ میلیون متر مکعب آب توسط کولرهای آبی به عنوان چالش آب در استان یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به میزان استفاده آب در موقع بحران آب در استان یزد گفت: استفاده ۲۰ میلیون متر مکعب آب توسط کولرهای آبی به عنوان چالش آب در استان یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، علی اسلامی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد شب گذشته (۲۹خرداد) در جمع خبرنگاران استان یزد گفت: هفته اول تیرماه به عنوان هفته اول صرفه جویی در آب است که هر روز در این هفته با نامی در راستای صرفه جویی است.

 

وی افزود: مساله آب در استان ما دارای اهمیت مضاعف است که در این راستا جایگاه رسانه های عمومی میتواند در راستای آگاهی مردم بسیار مهم و اثرگذار است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: در استان ما از نظر میزان بارش در آخرین نقطه کشور قرار دارد و کشور ایران در جهان جز کشورهای کم باران است که این نشان دهنده مشکل استان در آب است.

 

اسلامی بیان کرد: در 15 سال گذشته به جز یکی دوسال حدود 70 تا 80 درصد بارندگی نرمال استان را نداشتیم که همین باز هم کمتر از آمار کشوری است که ضرورت حفظ و نگهداری و بازچرخانی آب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

وی گفت: خوشبختانه در استان ما به دلیل هماهنگی خاص و کامل بین شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان است ما در موضوع آب شرب کمترین چالش داشته ایم.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: ما در طول سال گذشته به جز موارد بسیار جزیی هیچ کجا قطعی آب نداشته ایم و سعی کرده ایم آب را در استان انتقال دهیم.

 

اسلامی بیان کرد: مردم استان و به خصوص شهروندان یزدی در مصرف آب صرفه جویی دارند و در فصل گرم 50 میلیون متر مکعب مصرف آب داریم که 20 میلیون متر مکعب آب در خصوص کولرهای آبی است که چالش جدی و بودن گریز برای ما است.

 

وی بیان کرد: میانگین سرانه مصرف در کل سال عدد 154 لیتر است که در کشور عدد مناسبی است و آنچه وظیفه شرکت های در زمینه آب است ما در کشور شاخص ترین هستیم و عدد هدر رفت آب 17 و نیم درصد از مجموع آب استحصالی است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: متاسفانه منابع آب شیرین از سال 87 که عدد سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بوده است که در سال 95 به ۲ هزار و 631 لیتر کاهش یافته است که زنگ خطری برای منابع آب شیرین استان در حوزه آب شرب بوده است که این زنگ خطری برای استان است.

 

اسلامی بیان کرد: ما در بحث حفط منابع آب دو اقدام داشتیم که استفاده از بخش خصوصی در توسعه تاسیسات فاضلاب از جمله آنها است که از آب استحصالی برای توسعه صنعت استان استفاده می کنیم که اردکان، مهریز و بافق انجام شده است.

 

وی گفت: در شهر یزد نیز پیش بینی می شود هشت هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در زمینه تاسیسات فاضلاب انجام شود.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: استفاده از آب شیرین کن از اقدامات دیگر ما در زمینه استفاده بهینه از آب بوده است که در بافق و اردکان این اقدام را انجام داده ایم و در شهر یزد نیز برای اینکه بتوانیم وضعیت آب رسانی را بهتر کنیم و هدررفت آب را کاهش دهیم برای سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریال مذاکره شده است.

 

اسلامی بیان کرد: توقع مجموعه آب استان این است که بحث آب فقط در هفته صرفه جویی آب مطرح نباشد بلکه در تمامی سال با توجه به خاص بودن آن انجام شود و از مسئولان نیز در خصوص اقدامات آن مطالبه شود.

 

وی گفت: ضرورت دارد مطالبات مردم در زمینه های مختلف مطرح شود و تکرر و تذکر موضوعات مسئولان را وادارد تا در مسیر دقیقتر و سریع تر گام بردارند.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: خوشبختانه در سال 95 یکی از اقداماتی که در چارچوب قانون انجام شد بحث تبصره سه به عنوان ماده قانونی توسط شورای شهر مصوب شد و عددی به نرخ آب اضافه کردیم و در مجموع آن یکصد میلیارد ریال عاید شرکت آب و فاضلاب شد که این مبلغ به طور کامل در اصلاح شبکه و توسعه مخازن و شبکه های اصلی انجام می شود.

 

 

کد خبر 636763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha