استفاده ۷۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی

خبرگزاری شبستان: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد گفت: میزان ۷۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمد مهدی جوادیان  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد شب گذشته (29 خرداد) در نشست خبری گفت: ما در شرکت آب منطقه ای یزد بر اساس ماموریت های خود چشم انداز « تامین آب سال و پایدار برای کلیه ذی نفعان» قرار داده ایم اما این شعار نیازمند شروطی است.

 

وی افزود: منابع آب در کشور به طور کلی محدود است و در منابع آب بسیار دارای مشکل بوده ایم که در 15 سال اخیر از 546 هزار منبع آبی به یک میلیون منابع آبی رسیده ایم و یک و هفت دهم برابر اضافه شده است که با توجه به گسترش بخش های مختلف آب این میزان افزایش پیدا کرده است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد خاطرنشان کرد: میزان تخلیه آب از 74 و نیم میلیارد متر مکعب به 61 و نیم میلیارد متر مکعب رسیده است.

 

جوادیان گفت: در استان طی 20 سال گذشته 11 درصد متوسط بارش ما کم شده است و متوسط آماری 29 سال استان یکصد میلیمتر بوده است که 20 سال بعد از آن به 89 میلیمتر رسیده است که این نشان دهنده محدود شدن منابع آب است.

 

وی افزود: ما سال گذشته سال کم بارشی داشتیم و زیر خط فقر بودیم که امسال نیز با وجود افزایش بارش به 76 میلیمتر همچنان وضعیت خوبی نداریم.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد خاطرنشان کرد: در شهر یزد 33 میلیمتر بارش داشته ایم که 48 و نیم درصد در بلند مدت کاهش بارندگی داشته ایم که این نیز نشان دهنده کم بودن منابع آبی است.

 

جوادیان بیان کرد: ما در سه بخش برنامه ریزی داریم که حفاظت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی استان با به کارگیری طرح احیا و تعادل بخشی اقدام کرده ایم که کارهای نرم افزاری و سخت افزاری و اطلاع رسانی در آن اهمیت دارد.

 

وی افزود: بستن چاههای غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند برای صنایع، تعدیل پروانه های بهره برداری، بحث های فرهنگ سازی از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد خاطرنشان کرد: در بخش رسانه ها ما عملکرد 300 درصد داشته ایم که نشان از اهمیت رسانه ها به فرهنگ سازی در زمینه آب بوده است.

 

جوادیان بیان کرد: برنامه دوم ما مدیریت تقاضای آب بوده است و با توجه به ذی نفعان آب در استان ما اقداماتی در جهت صرفه جویی و مدیریت آب داشته ایم.

 

وی ادامه داد: حدود 70 درصد آب استان در کشاورزی مصرف می شود که مهم است که در ابن بخش به بهترین شکل استفاده شود که در مدیریت تقاضا سعی داریم تا تقاضا را منطقی کنیم و اگر آبی به صنعتی داده می شود بیشتری اشتغال و ارزش افزوده داشته باشد.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد تصریح کرد: مدیریت عرضه آب به عنوان سومین برنامه ما بوده است که اولین سد استان در هرات در حال ساخت است که بهره برداری و شناسایی آب های غیر متعارف و پیگیری عملیات اجرایی عملیات انتقال آب از جمله برنامه های دیگر ما در این بخش بوده است.

 

جوادیان ادامه داد: در بحث باروری ابرها و جلوگیری از بارش در استان هیچ بحث واقعیتی پشت آن نیست و شایعاتی بیش نیست و این منطقی نیست و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از معدن انجام می شود.

 

وی افزود: متاسفانه ابرهایی که وارد استان می شود طراوات و رطوبت را ندارد زیرا رطوبت خود را در این راه از دست می دهد علی رغم این که سال گذشته نیز ما برنامه داشتیم اما هر ابری که وارد استان می شد به تحلیل می رفت و پراکنده می شد.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد بیان کرد: ما در بخش آب در کشاورزی طرح تعادل بخشی داریم که تمام چاههای کشاورزی استان به کنتور حجمی هوشمند تجهیز شود که این ما را امیدوار کرده تا فرهنگ کشاورزی ما اصلاح شود و کشاورزان به سمت کشت هایی بروند که مصرف بهینه آب داشته باشد.

 

کد خبر 636764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha