کتاب کلینی سنددارترین کتب حدیثی شیعه است

خبرگزاری شبستان:استاد اخلاق با بیان اینکه کتاب کلینی سنددارترین کتب حدیثی شیعه است، گفت: مرحوم شیخ کلینی کتاب حدیثی خود را با الگوگیری از نسخه خطی زراره که از شاگردان امام صادق(ع) بود به قلم تحریر درآورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق، چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق حسینیه مرحوم زاهد، گفت: از مهمترین تکلایف امامان معصوم(ع) برخورد با مشکلات موجود زمان خود است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) پرچمدار مبارزه با جریان‌ها و قیامهای انحرافی فکر و اعتقادی دوران خود بودند، اظهار داشت: امام صادق(ع) در دوران حیات مبارکشان با جدیت به مقابله با جریان‌های انحرافی می‌پرداختند و هر جنبشی که با نام امام مهدی(عج) شکل می‌گرفت باطل و مردود معرفی می‌کردند.

استاد اخلاق ادامه داد: انقلاب و قیام علویان در دوران امام صادق(ع) بیشتر براساس احادیثی که از پیامبر(ص) در زمینه قیام حضرت مهدی(عج) نقل شده بود انجام می‌گرفت بنابراین یکی از وظایف امام مبارزه با مهدویت دروغین بود.

آیت‌الله جاودان اضافه کرد: امام صادق(ع) در برخورد با اندیشه‌ها و فرق و مذاهب مختلف موضع اسلام و تشیع را در برابر آنها روشن می‌ساختند و برتری بینش اسلامی را ثابت می‌کردند.

وی افزود: حضرت با استفاده از فقه با رای و قیاس مقابله کردند و ابلیس را به عنوان نخستین مقایسه کننده بیان فرمودند، همچنین ایشان با بدعت صوفیگری مبارزه کرده و همواره فرقه صوفیه را باطل معرفی می‌کردند.

استاد اخلاق با اشاره به فعالیت‌های امام صادق(ع) در تاسیس دانشگاه بزرگ جعفری، گفت: حضرت با توجه به فرصت مناسب سیاسی به وجود آمده با ملاحظه نیاز شدید جامعه و آمادگی زمینه اجتماعی، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام محمد باقر(ع) را گرفتند و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آوردند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: امام صادق(ع) برای انتقال اسلام به نسلهای دیگر شاگردان برجسته‌ای مانند هشام بن حکم، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم و ... در رشته‌های مختلف عقلی و نقلی تربیت کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مرحوم شیخ کلینی کتاب حدیثی خود را با الگوگیری از نسخه خطی زراره که از شاگردان امام صادق(ع) بود به نگارش درآورد و امروز کتاب ایشان سنددارترین کتب شیعه به شمار می‌رود.

 

کد خبر 644668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha