شیعه با انکار طاغوت همواره تحت فشار و تحریم بوده است

خبرگزاری شبستان:عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اطاعت از طاغوت و غاصبان حکومت بر شیعه حرام است، گفت: شیعه با انکار طاغوت همواره تحت فشار و تحریم بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سلسله جلسات دانش‌افزایی اساتید و طلاب که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می‌شود، در ادامه مبحث «حکمت حکومت فقیه» اظهار داشت: برخی از دشمنان در صدد تشکیک هستند و ما را به تعطیل کردن شریعت در زمان غیبت متهم کرده‌اند که دین را انکار کرده اید و وقتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیاید دین می‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پاسخ شیخ مفید به این شبهه بیان کرد: همانند انبیاء و امامان که سفرای خود را به نقاط مختلف می‌فرستادند و خود نیازی به حضور در آنجا نمی‌دیدند، امروز ولی فقیه به عنوان نائب امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومت اسلامی را رهبری می‌کنند.

آیت الله ممدوحی عنوان کرد: از ابتدای اسلام که پیامبر(صلی الله علیه و آله) حکومت تشکیل دادند، رهبری جامعه اسلامی و امور به دست خود ایشان و پس از ایشان به ترتیب ۱۲ امام متولی کار بودند.

وی با اشاره به اینکه اطاعت از سلاطین وقت طاغوت، شرک است و شارع تبعیت و ارتباط با آنها را حتی به اندازه گرفتن یک نان یا یک لیوان آب را حرام دانسته است، بیان کرد: شیعه هرگز زیر بار طاغوت نرفته است لذا به طور مستمر از جانب امویان، عباسیان و اطرافیان آن‌ها در محاصره و تحریم بود و آن‌ها هرچه می‌توانستند به ظلم، قتل و غارت و توقیف اموال شیعیان می‌پرداختند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: طبق روایات یاری حکومت طاغوت و کمک به بقاء آن حتی به اندازه تراشیدن یک قلم، کفر است به همین علت امام موسی کاظم(علیه السلام) به صفوان که شترهای زیادی داشت و از کرایه دادن آنها، معیشت و زندگی خود را می گذراند، فرمودند: «صفوان، همه چیز تو خوب و نیکوست جز یک چیز، اینکه شتران خود را به یعنی هارون، خلیفه وقت عباسی کرایه می‌دهی».

وی با اشاره به اینکه اجرای احکام دین نیازمند حکومت است و از طرفی اطاعت از طاغوت حرام است، خاطرنشان کرد: وجود امام برای تحول و تبعیت مردم از او در حکومت اسلامی ضروری می‌باشد که دارای دو شأن کمالات نفسانی و مدیریت حکومت است، کمالات نفسانی مظهر اسماء الهی بودن منحصر به خود امام بوده و اما شأن مدیریتی حکومت قابل واگذاری است.

آیت الله ممدوحی متذکر شد: وجود نائب برای امام منحصر به عصر غیبت نیست چرا که در طول تاریخ ائمه اطهار(علیه السلام) نیز نمایندگانی از طرف خود به بلاد و شهرها می فرستادند و کارها حتی جهاد را به آنها می سپردند.

کد خبر 646371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha