فلاح و رستگاری، آزادی حاصل از جنگ با سختی‌ها است

خبرگزاری شبستان:امام جمعه موقت تهران با تاکید براینکه فلاح و رستگاری، آزادی حاصل از جنگ با سختی‌ها است، گفت: قدرت اراده، دست و پنجه نرم کردن با موانع راه و به مقصد اعلا رسیدن همان فلاح و رستگاری مورد نظر خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، سه‌شنبه 16 آبان در مسجد دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه می‌فرمایند: «اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و ثوره الغضب و غلبه الحسد»، حضرت در این دعا به خطرات اخلاقی که انسان را به ورطه نابودی می‌کشاند، اشاره می‌کنند.

وی افزود:  ایشان گرفتاری‌ها و آسیب‌های این چنینی را به عنوان مسائلی که باید از شر آنها به خدا پناه برد، معرفی می‌کنند.

آیت‌الله صدیقی با تاکید بر اینکه توصیه‌ها و اشارات امام سجاد(ع) نور هدایت برای بشر است، ابراز کرد: منظور از پناه بردن به خدا در دعای امام سجاد(ع) این است که اگر خداوند دست انسان را نگیرد انسان از عهده خطرات برنمی‌آید بنابراین به این مسأله مهم باید توجه داشت که عنایت و هدایت الهی تنها راه رسیدن انسان به سعادت و نجات از گمراهی است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: گاهی برخی افراد بدون آن که رذائل اخلاقی خودشان را نابود کنند تصور می‌کنند که خودسازی کرده و دچار عجب و تکبر می‌شود و دیگر خدا را هم بندگی نمی‌کنند برهمین اساس امام سجاد(ع) می‌فرمایند: انسان با رهیدن از معضلات اخلاقی نباید مغرور شود؛ چرا که خودسازی عنایت الهی به انسان است.

 وی با استناد به کلام الهی، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و ما بکم من نعمه فمن الله» آنچه که شما از نعمت‌ها دارید از سوی خدا است؛ نعمتهای مادی، معنوی، اخلاقی، سیاسی و هر نعمتی که انسان دارد از جانب خداوند و بر اراده حق قائم است بنابراین انسان هر چه دارد امانتی از جانب خداوند است.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از خطر حرص به خدا پناه می‌برد، گفت: آفت حرص و طمع حضرت آدم(ع) را از بهشت خارج کرد، بهشت چیزی نیست که انسان بتواند به راحتی از آن صرف نظر کند، امیرمومنان علی(ع) در این باره می‌فرمایند: «ندیدم کسی طالب بهشت باشد و بتواند بخوابد».
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خداوند به حضرت آدم فرمود: «اسکن أنت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین» ای آدم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و از هر چه که در بهشت است هر طور که دوست دارید، استفاده کنید و تنها به آن درخت ممنوعه نزدیک نشوید که اگر نزدیک شوید شما از ظالمان هستید. خداوند در این آیه به زیبایی شرایط حضرت آدم را بیان می‌کند؛ از جمله این که حضرت آدم همسری به خوبی حضرت حوا، مسکنی به عظمت بهشت، امکاناتی بی‌نظیر، بی‌انتها و دلخواه و اجازه بهره‌برداری از آنها را داشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه بهشت هیچ خط قرمزی و محدودیتی ندارد، گفت: قرآن کریم بهشتی که حضرت آدم در آن ساکن بود را این گونه توصیف می‌کند در بهشت هیچ خط قرمز و محدودیتی وجود ندارد، حلال و حرامی نیست، انسان بهشتی قدرت خلق کردن دارد و اراده او اراده خدایی می‌شود، خواستن در بهشت به معنای به دست آوردن است، خداوند می‌فرماید: «مالا عین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر» در بهشت نعمتهایی است که نه چشمی آن را دیده، نه گوشی آن را شنیده و نه به قلب انسانی خطور کرده است.

 

 

آیت‌الله صدیقی ادامه داد: تنها محدودیتی که خداوند برای حضرت آدم و حضرت حوا در بهشت قرار داد این بود که به درخت ممنوعه نزدیک نشوند، به محض این که کوچکترین محدودیتی برای انسان قرار داده شد حرص در وجود او ایجاد شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خداوند متعال انسان را در این عالم به محدودیت‌ها و محرماتی مبتلا کرد تا حرص در وجود انسان ایجاد شود تا او با کنترل آن خودسازی کرده و به کمال برسد، گفت: هوا و هوس و شیطان ابتلائاتی هستند که انسان را می‌سازند، حضرت آدم در بهشت جنگی نکرده بود به همین خاطر زود شکست خورد و تمام دارایی خود را از دست داد، خداوند جنگ با رذایل و دشمنان را در دنیا قرار داد، یکی از محسنات دنیا این است که دنیا جبهه جنگ است، انسان باید بجنگد تا به مقصد برسد.

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآن فلاح و رستگاری به عنوان زمینه معرفی شده است، تصریح کرد: براساس آیات الهی پیروزی نسبی رستگاری نیست، خداوند برای انسان‌ها پیروزی کامل، همه جانبه و پایدار را می‌خواهد، ویژگی دیگر رستگاری در دیدگاه قرآن اکتسابی بودن آن است یعنی اگر شخصی بدون زحمت به قدرت معنوی یا مادی موروثی دست پیدا کرد به رستگاری نرسیده است.

آیت‌الله صدیقی با تاکید براینکه انسان مصمم دارای اراده و عزم برای نصب پرچم پیروزی در قله سعادت از موانع نمی‌ترسد و با شهامت و شجاعت قدم در جبهه جنگ می‌گذارد و موانع پولادین را با اراده محکم‌تر از پولاد از سر راه برمی‌دارد و به مقصد می‌رسد و جای پای خود را محکم و پیروزی خود را تثبیت می‌کند، اظهار داشت: در چنین شرایطی دیگر زمینه‌ای برای پاتک زدن دشمن باقی نمی‌ماند، این گونه با قدرت اراده، دست و پنجه نرم کردن با موانع راه و به مقصد اعلا رسیدن همان فلاح و رستگاری مورد نظر خداوند است، فلاح و رستگاری، آزادی حاصل از جنگ با سختی‌ها است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در قرآن کریم مسأله حرص این گونه مطرح می‌شود: «و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون» اگر کسی بتواند حرص خود را در اختیار خود بگیرد او به رستگاری می‌رسد، کلمه یوق در این آیه به معنای ترمز است، به عبارت دیگر اگر انسان در حالی که قدرت و توانایی رسیدن به هوس خود را دارد، ترمز کند و از حرص و طمع دست بردارد چنین انسانی رستگار می‌شود، بنابراین نفس انسان احتیاج به ترمز و یک وسیله نگهدارنده دارد.

 

 

کد خبر 668133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha