زیارت اربعین شباهت‌های فراوانی با مناسک حج دارد

خبرگزاری شبستان: رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه زیارت اربعین شباهت‌های فراوانی با مناسک حج دارد، گفت: ایجاد وحدت و ملاقات امام از شباهت‌های زیبای حج و اربعین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، به مناسبت اربعین حسینی در دانشگاه تهران گفت: گاهی مردم به طور طبیعی با الهام الهی دست به کارهایی می‌زنند که خواص جامعه بعدها با تفکر و تعمق فراوان متوجه عظمت آن کار می‌شوند بنابراین گاهی عموم مردم از برخی خواص با بصیرت‌ترند.

وی افزود: زیارت اربعین شباهت‌های فراوانی با مناسک حج دارد، از جمله آن وحدت است. مسلمانان در حج و زیارت اربعین شیرینی وحدت را می‌چشند، دومین شباهت مناسک حج و زیارت اربعین مرکزیت داشتن این امر معنوی است مرکزیت حج خانه کعبه و مرکزیت اربعین حرم اباعبدالله الحسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: از دیگر شباهت‌های اربعین و حج قداست، عبادت، سابقه و قدمت، معرفت و بصیرت افزایی است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ای ابراهیم مردم را به پیاده حج به جا آوردن دعوت کن، اگر خواستند می‌توانند سوار بر شتر نیز به حج بروند»؛ در دستورات دینی مرتبط با حج ابتدا تاکید بر پیاده به حج رفتن شده بعد از آن اگر پیاده رفتن امکان نداشت سواره حج به جا آوردن نیز بیان شده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با اشاره به اینکه در تفسیر قرآن اصلی وجود دارد مبنی بر این که هر گاه دو موضوع در کنار هم مطرح می‌شود موضوعی که اول بیان شده آن موضوع مهم‌تر است و اولویت دارد، گفت: برای مثال خداوند در قرآن کریم درباره انفاق می‌فرماید: «الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرا و علانیه» کسانی که اموال خود را در شب و روز و به صورت پنهانی و آشکار انفاق می‌کنند؛ در این آیه شب بر روز و پنهانی بودن بر آشکار بودن مقدم شده است، منظور از این تقدم این است که انفاق در شب و روز هر دو صحیح است اما شب اولویت دارد و نیز انفاق پنهانی و آشکار هر دو خوب است اما اولویت با انفاق پنهانی است.

وی افزود: بر اساس آیات الهی پیاده به مکه رفتن بر سواره رفتن اولویت دارد، جالب است که در زیارت اربعین نیز تاکید بر پیاده رفتن شده از این جهت موضوع پیاده‌روی نیز از دیگر شباهت‌های حج و اربعین است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره شباهت دیگر حج و اربعین که هدف از این سفر است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: « واذن فی الناس بالحج یاتوک رجالا » ای ابراهیم مردم را به حج دعوت کن تا به نزد تو بیایند؛ خداوند متعال در این آیه به صراحت قصد از برپایی حج را رسیدن به حضرت ابراهیم معرفی می‌کند، در روایتی آمده است که « تمام الحج لقاء الامام » حج به ملاقات با امام کامل می‌شود؛ از طرف دیگر هدف و قصد از زیارت اربعین رسیدن به امام حسین(ع) است بنابراین شباهت زیبای دیگری که حج و اربعین دارند شباهت در هدف است، همان‌طور که حج به قصد حضرت ابراهیم و رسیدن به امام عصر(عج) برپا می‌شود زیارت اربعین نیز به قصد امام حسین(ع) انجام می‌شود.

 

کد خبر 668421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha