همایش ملی «مفهوم  بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات» در تبریز آغاز شد

خبرگزاری شبستان: همایش ملی"مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات و ادبیات بیمارگون، عرصه بحران اندیشه" با حضور اساتید، محققان و پژوهشگران این حوزه به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز،‌ قائم مقام دانشگاه تبریز، در این همایش با تسلیت حادثه غم بار زلزله غرب کشور و جان باختن تعدادی از هم وطنان، با بیان اینکه ادبیات هویت و ثروت معنوی هر ملتی است، گفت: گسست با ادبیات موجب جدایی از تاریخ و گذشته خواهد شد، لذا به ادبیات باید در همه ژانرها و حوزه ها توجه جدی شود.
حمیدرضا قاسم زاده، در بخش دیگر سخنان خود ماندگاری و اثرگذاری هر اتفاق فرهنگی، اجتماعی و اثر ماندگار هنری را به پشتوانه بهره مندی آن از ادبیات دانست و افزود: افکار متعالی و منش های الگوساز در فیلم ها، تئاترها و حتی آثار معماری و نظیر آن به بیان فصیح و زیبا نیاز دارند.
وی در ادامه همچنین با ذکر مثالی از رشته تخصصی خود، مهندسی، گفت: چه بسیار ایده ها و طرح های بی نظیر که به خاطر ضعف در بیان و سستی در انتقال مفاهیم میان صاحبان ایده ، طراحان و جامعه هدف مصرف کننده، در قفسه ها مانده اند.
قاسم زاده، اضافه کرد: جلوه زیبایی در تقابل با بدی ها و نقص ها بیشتر نمایان می شود و بیان خوب از بدی از بیان خوبی موثرتر است و رسیدن به این امربا تسلط به مفاهیم و ساحت های ادبی ممکن می شود.
رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه رشد و توسعه علمی از محورهای اصلی و جزو اهداف ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به تبع آن دانشگاه های کشور است، گفت: بدون تردید این امر وظیفه برنامه ریزان دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های جامع و برتر که دانشگاه تبریز هم جزو قدیمی ترین آنها است را سنگین تر کرده است.
مهدی افخمی نیا، افزود: قدمت این دانشکده به تاریخ تاسیس دانشگاه تبریز بر می گردد که در حدود 70 سال گذشته با جذب دانشجویان در رشته طب و ادبیات فعالیت علمی و آموزشی خویش را آغاز کرده است.
وی با اشاره به فلسفه برگزاری این همایش و در خصوص بدی و مظاهر آن گفت: جنگ ها از مصائبی هستند که عده زیادی از مردم را درگیر می کنند و تجربیات وحشتناکی که میلیون ها نفر از این جنگ دارند، نشان می دهند که « بدی» تحمیل شده بر آنها تنها جنبه نظامی نداشته، بلکه دانشمندان و مدیران غیر نظامی نیز در آن سهیم بوده اند.
رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز اضافه کرد: شیطنت انسان ها آن چنان ابعاد انسانی به خود گرفته است که گاهی انسان از خود می پرسد، که آیا با وجود اینهمه شقاوت ها و بدرفتاری ها بازهم می توان شعر سرود؟ آیا امکان خلق آثار ارزشمند هنری و ادبی بعد از این همه جنایت ها و فجایع غمبار، باز میسر است؟ 
دکتر افخمی نیا، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مطالعات در حوزه ماهیت زبان شناختی  تفکر گفت: مطالعات 50 سال اخیر در اروپا نشان می دهد که حتی آن هنگام که در سکوت به تفکر و اندیشه فرو می رویم، تولید اندیشه از مجرای زبان صورت می پذیرد و زبان از تنها راهبر اندیشه و فکر ما مدد می گیرد که تعیین کننده مسیر پیش روی ما نیز هست.
وی متذکر شد: بنابراین، کلمات « بدی و خوبی» تنها سطحی زبانشناختی از پدیده ها را نشان می دهند و به آنها معانی عمیق می بخشند؛ پدیده هایی که ما به عنوان خوب باید از آنها نام ببریم، بسیار فراتر اززبان هستند و درست همین جاست که هنر و ادبیات می توانند ماهیت بدی و خوبی و میز پدیده های اخلاقی را از ورای زبان قراردادی روزمره به تصویر کشیده و آشکار کنند.
محسن آسیب پور، دبیر این همایش نیز گفت: به دبیرخانه این همایش حدود 120 مقاله به دو زبان فرانسه و فارسی رسیده بود که از این تعداد 75 مقاله در قالب سخنرانی پذیرفته شده و طی دو روز ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به محورهای اصلی این همایش افزود: «انسان» و «بدی»، «جامعه» و «بدی»،« فلسفه» و «بدی» و« زبان» و «بدی» از جمله محورهای اصلی این همایش است.
دبیر علمی همایش ملی"مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات" همچنین با اشاره به جزئیات محورهای این همایش تصریح کرد: بحران هویت، زبان و جسم وهم آلود، روانکاوی، بدی و ناخودآگاه، جنون و مرگ به مثابه الزامات تراژیک، رنج مسرت آمیز، ترس، جهان موهوم و جلوه‌گری پلیدی، بازگشت تراژدی در دوره معاصر، تجدد و ارزش‌های اخلاقی، خواننده و دریافت ادبیات بیمارگون، آزادی اندیشه، مسئله دموکراسی، احساس ناامنی و تروریسم، میل به رهایی عصیان، فردگرایی و شکاکیت فلسفی، مکتبی و سیاسی، بدی با کارکردی تربیتی، جنبه انتقادی و هجو آمیز توصیف تیرگی، غیربومی گرای و جستجوی امر ناشناخته، نگاه تطبیقی و بینا متنی به ادبیات بیمارگون، چهره شر در جریان‌های مختلف ادبی، فنون و فرآیندهای مختلف بیان بدی، نوع شناسی بدی و تحلیل زبان شناختی احساس و هیجان سیاه از دیگر محورهای این همایش است.
همین گزارش حاکی است؛ همایش ملی "مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات"  از سوی گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود و دکتر محسن آسیب پور، دبیر علمی و دکتر وحید نژادمحمد، دبیر اجرایی آن هستند.

 

کد خبر 669588

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha