علامه جعفری اندیشمندی صاحب مکتب و نظام بود

خبرگزاری شبستان: خدابخش گفت: توجه به نظریات مرحوم علامه جعفری در ایجاد آرامش، امنیت، صلح و ایجاد یک جامعه متمدن اسلامی موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی امروز در کنگره بزرگداشت علامه جعفری که در تبریز برگزار می شود، اظهار داشت: برگزاری این همایش، فرصتی بسیار خوب برای بررسی اندیشه و نظرات علامه جعفری به عنوان افتخار تبریز، آذربایجان و جهان اسلام است.
وی با بیان این‌که توجه به نظریات مرحوم علامه جعفری در ایجاد آرامش، امنیت، صلح و ایجاد یک جامعه متمدن اسلامی موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: عمل به شریعت و احکام شریعت اسلام، اثر تکوینی در زندگی دنیوی دارد، می‌توان علامه جعفری را فیلسوفی دانست که با بحث پیرامون مسائل معضلات جامعه بشری و انسان در حیات معقوب را مورد بررسی قرار داده است.
خدابخش با بیان این‌که علامه جعفری اندیشمندی صاحب مکتب و نظام بود، گفت: میراث علامه جعفری را نمی‌توان با مکتب‌های مختلف مورد داوری قرار داد، استاد جعفری خود را به عرفان یا فلسفه محدود نکرد و در عرصه شناخت از دین و حوزه‌های علمی مختلف نیز به مطالعه پرداخت.
همچنین عبدالله نصری، نویسنده و پژوهشگر برجسته حوزه و دانشگاه و از شاگردان علامه جعفری در سخنانی با بیان این‌که استاد بی توجه به مباحث صدرایی نبود، حتی اثری به زبان عربی در این زمینه دارد، اظهار داشت: علامه بحث از حبات انسان را مبنا قرار داد و روش فلسفی او بر اساس پدیدارشناسی بوده است.
وی تمرکز از هستی شناسی به انسان‌شناسی به ویژه حیات انسان را از ویژگی های اندیشه فلسفی علامه جعفری دانست و افزود: کمتر فیلسوفی همچون علامه جعفری در باب حیات انسان بحث کرده است، او در هر بحثی که وارد شده، ابداعاتی داشته، چنانکه در برخی از آثار علامه به وضوح شاهد این مسأله هستیم.
نصری با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره علمی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با عوامل برگزاری همایش طی روزهای گذشته اظهار داشت: این محفل می تواند آغازی برای شناخت دیگر ابعاد شخصیتی علامه جعفری باشد، نباید برگزاری چنین کنگره‌ای با 20 سال تأخیر همراه می بود.

 

کد خبر 671443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha