آرای علامه جعفری متوجه مسأله فرهنگ از منظر عقلانیت دینی است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام پارسانیا با بیان این‌که آرای علامه جعفری متوجه مسأله فرهنگ از منظر عقلانیت دینی است، گفت: در اندیشه علامه جعفری عقل وسیله ای برای رسیدن به حقایق هستی و حیات بشری می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه امروز در کتنگره بزرگداشت علامه جعفری در تبریز در سخنانی با بیان این‌که مباحث مربوط به عقلانیت و فرهنگ در اندیشه علامه جعفری مورد توجه بسیاری از اندیشمندان شرق و غرب قرار گرفته است، اظهار داشت: آرای علامه متوجه مسأله فرهنگ از منظر عقلانیت جهان اسلام است و این نیاز امروز حوزه نظری جامعه روشنفکری ماست.
وی با بیان این‌که حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی جدید با عقلانیت مدرن ارتباطی محکم دارد، گفت: ناگزیر ورود به این عرصه هستیم، البته با مدل عقلانیتی که علامه جعفری بیان می کند. تفاوت عقلانیت مدرن و عقلانیت از دیدگاه علامه جعفری در این است که در عقلانیت مدرن؛ عقل حجابی میان انسان و حقایق است، در حالی که در اندیشه علامه جعفری عقل وسیله ای برای رسیدن به حقایق هستی و حیات بشری می باشد.
حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به این‌که از دیدگاه علاه جعفری فرهنگ ناظر به حیات بشری است و جنبه الهی دارد، گفت:علامه جعفری از فرهنگ آرمانی و پیش‌رو سخن به میان آورده است، او هم نسبت به محیط خود و هم نسبت به مسائل معرفتی جامعه، نگرشی دقیق و عمیق دارد.
همچنین دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی اظهار داشت: علامه جعفری نیز اعتقاد داشت که فقه و اصول کافی نیست و تخصصی شدن ابواب فقهی را مورد تأکید قرار داد، از سوی دیگر وارد مباحث فلسفی شد، به حق نظرات علامه جعفری بدیع و قابل تأمل است.
وی با بیان این‌که علامه به دنبال تأمین نیازهای فکری جوانان بود، تصریح کرد: متأسفانه امروز کمتر کسی به این مسأله توجه دارد که هم اساتید دانشگاه و هم حوزه مقصر در مسائل فرهنگی نامطلوب در فضای دانشگاهی کشور هستند. مسائلی که امروز برای نسل جوان دغدغه بوده؛ مورد غفلت قرار گرفته است.
گلشنی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به مسأله نفوذ هشدار داده اند، اما توجه کافی نسبت به این امر را شاهد نیستیم؛ انحرافات بسیار واضحی در دانشگاه ها قابل مشاهده است، که متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز غافل از این انحرافات است.

 

کد خبر 671446

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha