علوم انسانی مدرن بر پایه لذت و نفع بنا نهاده شده است

خبرگزاری شبستان: اندیشمند حوزه و دانشگاه گفت: علامه جعفری بر نقش علوم حوزوی در تنظیم و اصلاح شئون زندگی انسان در حیات معقول تأکید داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در کتنگره بزرگداشت علامه جعفری که در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، به تشریح اندیشه‌های فلسفی علامه جعفری پرداخت و با بیان این‌که حیات معقول از منظر علامه تنها منحصر در عقل جزئی و حسابگر نیست، گفت: انسانی که در حیات معقول است، مدنظر علامه بود.
وی افزود: حیات معقول از دیدگاه علامه جعفری پاسخگو به همه ابعاد حیات طیبه انسان است؛ استاد اعتقاد دارد؛ علوم انسانی مدرن از حقیقت انسان شناختی ارایه نمی کند، چراکه بر پایه لذت و نفع بنا نهاده شده اند، بنابر این از دیدگاه استاد؛ علم، برای انسان در حیات معقول است.
این استاد فلسفه حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که علامه بر نقش علوم حوزوی در تنظیم و اصلاح شئون زندگی انسان در حیات معقول تأکید داشت، گفت: استاد جعفری همواره نسبت به این مسأله که مشکل جوامع در فراموشی واقعیت و حقیقت انسان است، اشاره می کرد.
همچنین قاسم پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این‌که علامه جعفری سال‌ها پیش نسبت به تحقق تمدن نوین اسلامی تأکید داشته است، اظهار داشت: علامه جعفری اعتقاد داشت, بدون نگاه به تمدن نوین اسلامی نمی توان به کارآمدی علم و دین در تعالی جامعه سخن به میان آورد.
وی با بیان این‌که تمدن نوین اسلامی بدون تولید فکر و اندیشه حاصل نمی شود، خاطرنشان کرد: امروزه روزانه هزاران مقاله در کشور تولید می شود اما هیچ یک دارای نظریه ای محکم نیستند، در چنین شرایطی نمی توان به تحقق تمدن نوین اسلامی امیدوار بود، چراکه باید از مصرف‌کننده صرف خارج شده و به تولید فکر همت کنیم.
پورحسن ادامه داد: متأسفانه متفکران داخلی همچنان در حوزه میان‌فرهنگی اروپا محور حرکت می کنند، امیدوارم دومین کنگره بزرگداشت علامه جعفری سال آینده به صورت تخصصی تر با موضوع یکی از ابواب نظری علامه جعفری برگزار شود تا به صورت علمی نسبت به چالش فکری حوزه و دانشگاه همت کنیم.

 

کد خبر 671448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha