سوره حمد شامل همه معارف و حقایق قرآن کریم است

خبرگزاری شبستان:مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه سوره حمد شامل همه معارف و حقایق قرآن کریم است، گفت: اگر کسی سوره حمد را درک کند به منزله درک تمامی آیات قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسین عظیمی، مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مسجد جامع الزهرا(س) برگزار شد با اشاره به اینکه آیا می‌شود قرآن کریم را تفسیر کرد، گفت: سوره حمد یکی از مهمترین سور قرآن کریم و نسبت آن با کل قرآن کریم همانند نسبت انسان با کل عالم هستی است.

وی افزود: خداوند با هنرنمایی خاصی کل قرآن کریم را در سوره حمد خلاصه کرده است بنابراین اگر کسی سوره حمد را درک کند به منزله درک تمامی آیات قرآن کریم به شمار می‌رود برهمین اساس تفسیر سوره حمد بسیار سنگین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عظیمی با طرح این پرسش که آیا ما حق تفسیر قرآن کریم را داریم یا خیر؟ ابراز کرد: در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد یک نظر آن است که قرآن کریم قابل فهم است و اگر کسی مقداری به ادبیات عرب آشنا باشد و دلش قفل نداشته باشد و با گوش شنوا آیات الهی را بشنود می‌تواند آیات قرآن کریم را درک کند.

مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: براساس آیات الهی مخاطب قرآن کریم تمام مردم است، بنابراین زبان و نژاد شرط خاص برای درک و فهم آیات قرآن کریم نیست بلکه فطرت بیدار شرط درک است.

وی با استناد به آیات الهی مبنی براینکه خداوند متعال می‌فرماید: ما قرآن را آسان کردیم برای کسانی که اهل ذکر هستند، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم از داستان‌ها و تمثیل‌های فراوانی بهره برده تا ما انسان‌ها به راحتی کلام الهی را درک کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عظیمی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب تصریف است، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما قرآن را تصریف می‌کنیم؛ منظور از تصریف بیان‌های گوناگون آیات الهی در غالب‌های متفاوت است.

مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه برخی بر این عقیده استوار هستند که تنها امامان معصوم(ع) باید درباره آیات الهی سخن بگویند در غیر این صورت کسی نمی‌تواند آیات قرآن کریم را تفسیر کند، گفت: این افراد براساس برخی آیات اعتقاد دارند که قرآن برای مردم قابل فهم نیست.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام حسین(ع)، اظهار داشت: حضرت فرمودند: قرآن کریم بر چهار ستون عبارات، اشارات، لطائف و حقایق استوار است که عبارات را مردم عادی، اشارات را افراد خاص و لطائف را اولیای الهی درک می‌کنند؛ بنابراین قرآن کریم به سبب ذات اقدس الهی دارای مراحل و مراتب مختلف است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین انسان اگر تا حدودی به ادبیات عرب آشنا باشد می‌تواند برخی آیات الهی مانند عبارات را درک کند.

 

کد خبر 676286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha