فساد جدی‌ترین تهدید برای انحراف انسان‌ها است

خبرگزاری شبستان:رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت با بیان اینکه خوش بین بودن به افراد جامعه‌ای که فاسد هستند عین ساده لوحی است، گفت: تباهی و انحراف در جامعه فاسد تهدیدی جدی برای انسان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: براساس کلام گوهربار امیرمومنان علی(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه که فرمودند: اگر در یک جامعه‌ای سالم و صالح کسی بی دلیل به فردی سوء ظن داشته باشد در حالی که گناه و معصیتی از طرف مقابل آشکار نشده و دلیلی بر انحراف آن فرد یافت نشود سوء ظن به این فرد در چنین جامعه‌ای ظلم است.

وی افزود: بدگمانی به افراد جامعه‌ و زمانه‌ای که سلامت و صلاح بر آن اجتماع و دوره مستولی است و معصیتی از آنان آشکار نیست، ظلم و ستم بوده و به شدت نهی می‌شود و در مقابل خوش گمانی به افراد این جامعه بسیار توصیه شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین رشاد درباره نحوه برخورد انسان با افراد جامعه‌ای که فساد و معصیت در آن حاکم است، اظهار داشت: اگر در دوره و یا جامعه‌ای فساد و معصیت سیطره یافته باشد و در هر گوشه و کنار آن معصیت و خطایی به چشم بخورد و آحاد افراد آن جامعه غالبا فاسد باشند، انسان باید در چنین جامعه‌ای محتاط باشد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: خوش بین شدن به افراد چنین جامعه و زمانه‌ای انسان را در معرض خطا و فریب قرار می‌دهد، در چنین جامعه‌ای عقل حکم می‌کند به کسی بدگمان نباشیم ولی خوش بینانه هم برخورد نکنیم.

وی در پایان ادامه داد: انسان در جامعه‌ای که فساد آن را فرا گرفته نباید ساده لوح و زود باور باشد بلکه باید با احتیاط با دیگران برخورد کند در جامعه‌ای که فساد در آن حاکم است اگر انسان خوش بینانه با دیگران برخورد کند احتمال گرفتار شدن او در دامن انحراف و تباهی ممکن است.

کد خبر 679533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha