آشنایی با مركز فقهي ائمه اطهار(ع) با سابقه ای ۲۰ ساله

خبرگزاری شبستان: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار حكومت ديني در ايران اسلامى، در جهت توسعه و بالندگي فقه راستين تشيع و پاسخگويي به نيازهاي فقهي زمان، مركز فقهي ائمه اطهار(ع) به همت مرجع عاليقدر مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنكرانى ...

خبرگزاری شبستان/قم

 پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار حكومت ديني در ايران اسلامى، در جهت توسعه و بالندگي فقه راستين تشيع و پاسخگويي به نيازهاي فقهي زمان، مركز فقهي ائمه اطهار(ع) به همت مرجع عاليقدر مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنكرانى در سال 1376 هجري شمسي در قم تأسيس شد.

 

اين مركز داراي اساسنامه‌‌ای است كه به ثبت رسيده است و در زمان حيات آن مرجع وارسته، تحت اشراف ایشان اداره مى‌‌شد و معظم له در زمان حيات خود به جهت سنگيني بار مرجعيت، رياست مركز را به فرزند خود كه بحمد الله از اساتيد بنام  دروس خارج حوزه علميه قم هستند، آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنكرانى واگذار نمودند و در وصيت خود نيز بر ادامه فعاليت هاي مركز فقهي تحت اشراف معظّم له كه او را واجد مرتبه اجتهاد مطلق مى‌‌دانستند سفارش کردند.

 

اين مركز داراي شعباتي در مشهد مقدّس، سوريه، افغانستان و... است كه به طور محدودتر دائر گرديده و گزارش مختصري از آن ها، در پايان اين كتابچه، ارائه مى‌‌گردد.

 

از اهداف محوري اين مركز می توان به آموزش فضلا و محققان، تربيت فقيهان شايسته و مجتهدان متعهد و آگاه به مقتضيات زمان، فراهم آوردن امكانات لازم و بستر مناسب براي مطالعات و پژوهش هاي ژرف در فقه و اصول، درك و پاسخگويي مسائل جديد، بررسي شبهات مرتبط به فقه و نقد آنها و تأليف و نشر كتب و مقالات علمي اشاره کرد.

 

جهت آشنایی بیشتر با فعالیت های این مرکز با گفتگویی انجام داده ایم با حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد نورموسوی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در پی می آید:

 

حجت‌الاسلام سید جواد نورموسوی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم به تشریح فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار پرداخت و افزود:این مرکز یادگارآیت الله العظمی فاضل لنکرانی است، ایشان معتقد بودند ما هرچه داریم از اهل بیت(ع) است و به همین دلیل این مرکز را مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نام گذاری کردند.

 

وی ادامه داد: در زمان حیات ایشان 4 شعبه در این مرکز وجود داشت و امروزه 11 شعبه درکشور و خارج از کشور فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نورموسوی با بیان اینکه این مرکز علاوه بر تدریس فقه و اصول،15 سال است تربیت مدرس را در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی با اشاره به گستردگی شبهات ادامه داد: این مرکز برای پاسخگویی به شبهات در خصوص شیعه ، مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی را راه اندازی کرده است.

 

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از تحصیل 2236 طلبه حوزه علمیه در مراکز قم، مشهد، تهران و افغانستان خبر داد و افزود: این تعداد بدون جمع کردن طلابی است که در شهرهای لندن، مالزی، اندونزی و مانند این‌ها فعالیت دارند.

 

 

وی به 2907 مقاله منتشر شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز تنها مرکز حوزوی است که بدون توجه به مدرک، کار علمی می کند، طلاب این مرکز برای مدرک تحصیل نمی‎کنند؛ درواقع در این حوزه به هیچ طلبه ای مدرک نمی دهند و طلاب این مرکز صرفا برای تحصیل علم در این مرکز مشغول هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نورموسوی یادآور شد: البته در این مرکز تنها علم مورد نظر مسؤولان، اساتید و طلاب است اما طلاب با شرکت در آزمون‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مدرک خود را اخذ می‌کنند، در دوره اخیر خبرگان رهبری ده نفر از طلاب فارغ التحصیل این مرکز که کمتر از چهل سال سن داشتند کاندیدا شدند که در حال حاضر سه نفر از آنان نماینده مجلس خبرگان رهبری هستند.

 

وی با اشاره به شیوه پذیرش مرکز گفت: این مرکز در آزمون ورودی داوطلبان که در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می شود حداقل  20 نفر به تعداد طلاب خود می افزاید. این طلاب کسانی هستند که سطح 2 حوزه را به اتمام رسانده اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نورموسوی با اشاره به وظیفه هر طلبه برای ارائه یک جزوه در پایان هر ماه گفت: شیوه آموزشی این مرکز شاگرد محور است و تاکنون 4328 جزوه در این مرکز تدوین شده است، همچنین 271 نشست علمی برگزار شده است که سی درصد آن  بین المللی بوده است از جمله نشست علمی با اتاق فکر پوتین رئیس جمهور روسیه.

 

وی گفت: نشست های علمی با حضور روسای اتحادیه علمای اهل سنت عراق، مصر، تونس، اساتید دانشگاه مجارستان و ایتالیا و انگلستان، آمریکا وغیره در این مرکز برگزار شده است که نتیجه آن 11 جلد کتاب علمی بوده است که به زودی رونمایی خواهند شد.

 

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: روزانه در مراکز فقهی 234 کلاس درس برگزار می‌شود و 271 استاد در این مراکز مشغول به تدریس هستند و این افتخار را داریم که دانش آموختگان مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام به عنوان اساتید برجسته در حوزه های علمیه مشهد و قم و تهران و افغانستان و دیگر مراکز تخصصی حوزه به تدریس مشغولند.

 

وی ادامه داد: این مرکز تا امروز 616 نفر را در بخش خارج فقه و اصول تربیت کرده است همچنین تعداد طلاب بخش سطح و خارج فقه و اصول نیز 244 نفر است و به شکل گروه های حداکثر تا 15 نفر نیز مشغول به تحصیل هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نورموسوی در ادامه به منشورات مرکز اشاره کرد و افزود: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکنون 355 عنوان کتاب را با  تیراژی بین 2 تا 400هزار جلد منتشر کرده است.

 

وی با اشاره به طرح‌های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار تصریح کرد: این طرح‌های پژوهشی با توجه به نیاز کشور، مراکز، نهادها، سازامان‌های دولتی و غیر دولتی انجام می‌شود که تا کنون 59 طرح پژوهشی نیز انجام شده و 450 مقاله علمی نیز در سال 95 تدوین شده است.

 

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به  فعالیت های معاونت پژوهشی این مرکز گفت:  14 گروه علمی در این مرکز فعالیت دارند که به شکل تخصصی فعالیت می کنند و پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی و حوزه علمیه است.

 

وی ادامه داد: گروه هایی چون فقه اقتصاد، پزشکی، قضا، رسانه، امنیت، ثقلین، اصول فقه، اجتماعی، نفت و انرژی، محیط زیست، قواعد فقهیه، تقریرات، حقوق بشر اسلامی در این مرکز فعالیت دارند همچنین راه اندازی فقه مسایل مستحدثه نیز در دستور کار است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نورموسوی با اشاره به تعداد طلاب مرکز افغانستان گفت: 355 نفر طلبه در مرکز فقهی در افغانستان مشغول به تحصیل هستند که 30 استاد کار تدریس را به عهده دارند.

 

وی ادامه داد: در مشهد نیز مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی سه سال است که فعالیت خود را آغاز کرده  و اساتید مجربی نیز در این مرکز فعالیت دارند همچنین 32 طلبه نخبه مشغول تحصیل بوده که با 6 کلاس اداره می شود.

 

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به درخواست استان ها جهت راه اندازی مرکزفقهی تصریح کرد: علاوه بر آنها درخواست مرکز تخصصی مطالعات مذاهب اسلامی نیز در سه استان مطرح شده است.

 

وی در ادامه به کتابخانه آیت الله فاضل لنکرانی در قم اشاره کرد و افزود: این کتابخانه ها شامل سه کتابخانه مرکز تخصصی کلام و دو کتابخانه و یک کتابخانه تخصصی محققین است که به شکل کابینی فعالیت می کند و هر اتاق آن دارای امکانات کامل پژوهشی برای یک محقق است که این کتابخانه دارای ظرفیت 30 نفر می باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نورموسوی تصریح کرد: کتابخانه عمومی با بیش از 56 هزار جلد کتاب در قالب 25 هزار عنوان  و با ظرفیت هشتصد نفر در اختیار طلاب قرار دارد.

 

وی همچنین به فعالیت  مرکز تخصصی تربیت مدرس ومحقق مذاهب اسلامی  مرکز فقهی اشاره کرد و افزود: پانزده سالی است که این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده و 188 نفر در این مرکز تحصیل کرده اند و در حال حاضر 113 نفر مشغول به تحصیل هستند و محصول  فعالیت علمی محققان کلامی این مرکز شامل 32 عنوان کتاب است که ماحصل  43 همایش علمی برگزار شده است که در رشته کلام بوده است همچنین 13 گروه علمی آموزشی و پژوهشی نیز  در این مرکز فعالیت دارند.

 

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: شصت درصد از کتاب‌های منتشر شده در مرکز فقهی، عربی و بقیه فارسی، انگلسی، اردو و روسی است.

 

وی در ادامه به  مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: این مرکز شش سال  است  که فعالیذت خود را آغاز کرده است و تا کنون 322 نفر در این مرکز به تحصیل پرداخته  و تعداد طلاب مشغول به تحصیل نیز 168 نفر و تعداد طلاب تخصصی نیز 73 نفر است.

 

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: این طلاب زیر نظر اساتید مجرب مشغول به تحصیل تفسیر قرآن کریم هستند و تا کنون 44 مقاله علمی قرآنی نیز از سوی طلاب تدوین شده است.

 

وی به فعالیت 5 ساله مدرسه علمیه ائمه اطهار اشاره کرد و افزود: این مدرسه از جمله مراکز وابسته مرکز فقهی است که با همت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افتتاح شد وهدفش این بود که طلاب را پرورش دهیم و وارد مرکز فقهی کنیم تا طلابی که توانایی رسیده به اجتهاد را دارند جذب کنیم.

 

وی همچنین تصریح  کرد: پنج هزار مسجد و هیئت و کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت بسیج و دبیرستان های کشور در طول سال تحت پوشش واحد فرهنگی این مرکز هستند واز محصولات فرهنگی مرکز بهره می برند.

 

حجت‎الاسلام نورموسوی ادامه داد: مسابقات مختلفی در این خصوص برگزار می‎‌شود که گاها 400 هزار نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند و تا کنون یک میلیارد و 148 میلیون تومان به این مسابقات جوایز اهدا شده است.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه مرحوم آیت‎الله‎العظمی فاضل لنکرانی اعتبارات دولتی  را در حوزه علمیه جایز نمی دانستند یادآور شد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بدون حمایت‎های دولت و با استقلال مالی فعالیت می کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نورموسوی تاکید کرد: مرحوم آیت‎الله‎العظمی فاضل لنکرانی و آیت‎الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی معتقد بود و هست که حوزه علمیه باید با وجوهات و حمایت‎های مردم اداره شود و این مرکز تاکنون هیچگونه اعتبار تخصیصی و یا مقطعی ازدولت دریافت نکرده است.

 

 

 

کد خبر 687288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha