وحدت، پيش شرط تمدن نوين اسلامی/باید به سوی جهانی شدن دین برویم

خبرگزاری شبستان: لزوم اقامه دين و اجرای آن وظيفه اوليه انبياء بوده است، امروز متاسفانه برخي معتقدند كه دين يك امر فردي است و ما نبايد به دين ديگران كار داشته باشيم، اما اين امری غلط است، زيرا اگر كسي در جامعه خلاف دين عمل كند بايد او را ارشاد كرد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت الله محمدجواد فاضل لنكراني، رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) صبح امروز یکشنبه، 29 بهمن ماه در سمينار «وحدت، پيش شرط تمدن نوين اسلامي» كه در دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد با اشاره به اينكه مطلبي در ذهن اسلام شناس ها يا فقها وجود دارد كه آن هم اين است، اسلام ناصح شرايط گذشته است و اين يكسري آثار را ايجاد مي كند، اظهار کرد: وقتي ما به قرآن مراجعه و نبوت پيامبر(ص) و ساير انبياء را بررسی می کنیم، متوجه مي شويم اديان ديگر و اسلام منسوخ نمي شود.

 

وي ادامه داد: در واقع دين اسلام مصدق انجيل و تورات است و وقتي شما قرآن را مي خوانيد، مي بينيد قرآن بر صدق اين اديان هم صحه مي گذارد، از منظر قرآن شرط مسلماني اين است كه مسلمان بر آنچه كه بر رسول خدا(ص) و ساير انبياء نازل شده است، مومن باشد، در واقع مسلمان بايد به آنچه پيامبران قبل از حضرت محمد(ص) گفتند، مومن باشند.

 

رييس مركز فقهي ائمه اطهار  تاكيد كرد: نكته اي كه در اين ميان مهم است اينكه اسلام جامع ساير اديان است، امروز يكي از راه هاي رسيدن به كتب چون تورات و انجيل واقعي كتاب قرآن است، زيرا در اين كتاب اشاراتي از داستان هاي اين كتاب ها هم وجود دارد، وقتي براي يك فقيه شيعه روشن شود كه در تورات و انجيل قانوني آمده است كه منسوخ نشده باشد بايد به آن نگاه كند.

 

آيت الله فاضل لنكراني يادآور شد: امروز در دانشگاه ها، مجلات و ميان روشنفكران ها نبايد تنها يك مسير را براي رسيدن به حق معرفي كنند، امروز اگر كسي كه بخواهد يهودي يا مسيحي واقعي باشد بايد مسلمان باشد زيرا جامع تر از همه اديان است، بنابر اين، تمدن اسلامي نمي تواند مساله يهود و نصارا را ناديده بگيرد و بايد با گفت و گو استدلال مسائل را حل كنيم، زيرا دين اسلام كامل تر از ساير اديان است.

 

وي تاکید کرد: يكي از مهم ترين بحث ها در وحدت بين شيعه و سني كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه وظيفه همه انبياء، اقامه دين در جهان است، لزوم اقامه دين و اجرای آن وظيفه اوليه انبياء بوده است، امروز متاسفانه برخي معتقدند كه دين يك امر فردي است و ما نبايد به دين ديگران كار داشته باشيم و اين يك امر غلط است، زيرا اگر كسي در جامعه خلاف دين عمل كند بايد او را ارشاد كرد.

 

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه اگر شيعه و سني اعلام كنند كه ما وظيفه ای براي اعمال دين نداريم و حاكم جامعه بايد اين كار را انجام دهد ديگر چيزي براي اجراي تمدن نوين اسلامي نمي ماند، ابراز كرد:  يك مومن بايد به دنبال اجراي دين باشد و اصول و جوهره دين را پيگيري كند، در واقع اقامه دين موضوع مهمي است كه بايد آن را اجرا كنيم.

 

آيت الله فاضل لنكراني با اشاره به اهميت موضوع وحدت بیان کرد: در قرآن آمده است «خداوند رسول خود را براي هدايت مردم فرستاد و هدف اين است كه زماني برسد كه همه جوامع دين را بشناسند»، حال اين همه انبياء آمدند تا عده اي محدود دين را بشناسند يا خير خداوند تمام انبياء خود را فرستاد تا همه دنيا اديان را بشناسند.

 

وي در ادامه بیان کرد: از محورهاي اصلي تمدن نوين اسلامي و وحدت شيعه و سني موضوع «مهدويت» است، ما انتظار داريم كه علماي اهل سنت فكر كنند كه اين آيه شريف كه توسط خداوند براي رسل فرستاده شده است آيه اي است كه مي فرمايد: «دين براي همه جهان است.»

 

رئيس مركز فقهي ائمه اطهار علیهم السلام اضافه كرد: محور سوم موضوع ما «امر به معروف و نهي از منكر» است و يكي از ضرورت هاي امروز در بين شيعه و سني همين موضوع است، گاه ما امر به معروف فردي داريم، در بخش ديگر امروز امت اسلامي به صورت جمعي همه را به امر به معروف و نهي از منكر دعوت كند، ما براي وحدت بين شيعه و سني بايد نسبت به مجموعه امور واقف در جهان امر به معروف و نهي از منكر كنند.

 

آيت الله فاضل لنكراني بيان كرد: اگر امروز يك قدرت استبدادي مي خواهد بيت المقدس را پايتخت يك رژيم جعلي قرار دهد، جامعه اسلامي وظيفه دارد كه به عنوان بيان كننده نظرات اسلام وارد كار شود و مواضع خود را بيان كند.

 

وي در پايان گفت: يكي از مسائلي كه امروز بايد به آن توجه كنيم اين است كه ما بايد به سوي جهاني شدن دين گام هاي موثري برداريم.

کد خبر 690445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha