آغاز به کار فستیوال «جهله نگاری» در بوستان ساحلی سورو/«جهله»، کوزه ای خاص با قائده کروی و غیر ایستا

خبرگزاری شبستان: در آستانه عید باستانی نوروز و در راستای معرفی صنعت و هنر دستی صنعتگران و هنرمندان چیره دست هرمزگانی به گردشگران و مسافران نوروزی، فستیوال «جهله نگاری» در بوستان ساحلی سورو در غرب بندرعباس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، هنرهای دستی، میراث فرهنگی زنده ملل دنیاست. هنری که ریشه در تاریخ، فرهنگ، هنر و مذهب سرزمینش دارد.

 

کشور ایران به جهت سابقه تاریخی و پیشینه فرهنگی جزء معدود کشورهای جهان است که بیش از پنج هزار سال قدمت تاریخی دارد و شاخص ترین گواه آن آثار باستانی و میراث فرهنگی و صنایع دستی آن است که از گذشتگان به یادگار مانده است.

 

غنای آثار، آئینه ای از غنای فرهنگی، هنری و تاریخی این سرزمین پهناور است که در جای جای آن می توان این آثار را مشاهده کرد و در آن به جستجو نشست.

 

«جهله سازی»، شاخه ای از تولیدات سفالگری منطقه شهوار میناب و روستای کهنشوئیه شهرستان رودان در شرق استان هرمزگان است.

 

«جهله»، کوزه ای خاص با قائده کروی و غیر ایستا که آب در آن تا چندین درجه خنک می شود.

 

نمونه هائی از این فرم خاص در کشورهای واقع در شرق آفریقا مشاهده شده است.

 

این کوزه با توجه به ویژگی، فرم خاص و سایر مواد افزودنی موجود در گل سفال (خاکستر)، در خنک نگه داشتن آب کارائی خارق العاده ای دارد، جهله قرن ها فرم باستانی خود را حفظ نموده است همواره مورد توجه و علاقه یونسکو نیز بوده است.

 

امروز دیگر این ظرف کاربری خود را از دست داده است و تولید این ظرف زیبا و کم نظیر که زمانی در بیشتر مناطق هرمزگان انجام می شد منسوخ و تنها توسط یک نفر به نام استاد عبدالله رحیمی شهواری در روستای شهوار میناب انجام می شود.

 

 

عباس امینی زاده، شهردار بندرعباس در این آیین از پاسداشت و معرفی فرهنگ، آیین، سنن و رسم و رسوم مردم به عنوان یکی از رسالت های مهم شهرداری در حوزه فرهنگی برشمرد و گفت: در حوزه مدیریت شهری باید به صورت توامان به همه بخش ها و موضوعات کاربردی، خدماتی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و ... پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه شهر به عنوان موجودی زنده نیازهای مختلفی دارد که باید به آن توجه شود، افزود: یکی از مهمترین نیازهای مورد توجه در حوزه مدیریت شهری، پرداختن به برنامه های هنری و خلق آثار فاخر با بهره گیری از آیین و سنن بومی است.

 

 

امینی زاده، نصب المان های جهله در منطق پرتردد گردشگری سطح شهر را موجب حفاظت از فرهنگ و سنن و احیای هویت تاریخی مردمان این دیار دانست و بیان کرد: این طرح نقش موثری در ارزش آب و همچنین صرفه جویی در مصرف این مایه حیاتی دارد.

 

شهردار بندرعباس ضمن قدردانی از هنرمندان شرکت کننده در فستیوال جهله نگاری، عنوان کرد: این فستیوال از دو منظر بهره گیری از هنر دستی «جهله» که از غنای بسیار بالایی در صنایع دستی هرمزگان برخوردار می باشد، حائز اهمیت ویژه است.

 

وی، بهره گیری از نمادهای بومی استان هرمزگان و شهر بندرعباس در طرح های نقاشی های روی جهله ها را بخش دوم کار برشمرد که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار و تقویت کننده مزیت اول است.

 

 

مریم بایرامی، دبیر فستیوال «جهله نگاری» نیز گفت: کار نقاشی بر روی جهله با مشارکت هنرمندان هرمزگانی از امروز آغاز و تا سه روز در بوستان ساحلی سورو ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه طرح ها قبل از اجرا، توسط هیات داوران فستیوال برای نقاشسی بر روی جهله ها انتخاب شده است، افزود: در حال حاضر سه داور بر روی کار نظارت دارند.

 

دبیر فستیوال جهله نگاری عنوان کرد: پس از پایان فستیوال سه اثر برتر انتخاب و به مقام نخست مبلغ 30 میلیون ریال، دوم 20 میلیون ریال و سوم 10 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود.

 

 

وی اضافه کرد: پس از پایان کار نقاشی، جهله ها به جاهای پرترد و مناطق گردشگری شهر بندرعباس به ویژه پارک ها منتقل و نصب خواهند شد.

 

مصطفی خادم، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس نیز اظهار کرد: حدود ۶۰۰ میلیون ریال برای اجرای این فستیوال اختصاص یافته است.

 

فستیوال «جهله نگاری» به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس و با همکاری انجمن هنرهای تجسمی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در ساحل زیبای سورو در غرب شهر بندرعباس در حال برگزاری است.

 

 

 

 

کد خبر 694877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha