مشق انتظار در دعاهای حضرت سجاد(ع)/جایگاه دعا در سبک زندگی منتظرانه

خبرگزاری شبستان: امام سجاد(ع) در «صحیفه سجادیه» از حضرت مهدی(عج) به عنوان منتقم خون پدرشان با عناوینی چون «وأقم به سنن رسولک»، «وابسط یده علی اعدائک» و «وعجّل الفرج» یاد می کند

حجت الاسلام علی حیدری، کارشناس مهدوی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت سیدالساچدین(ع) و آغاز دهه مهدویت، در رابطه با درس های انتظار در صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در «صحیفه سجادیه» از حضرت مهدی(عج) به عنوان منتقم خون پدرشان با عناوینی چون «وأقم به سنن رسولک»، «وابسط یده علی اعدائک» و «وعجّل الفرج» یاد می کند.

 

وی با بیان اینکه کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از ادعیه و نجواهای امام چهارم(ع) شیعیان را شامل می‌شود، اظهار کرد: این کتاب شریف به «انجیل اهل بیت(ع)» و «زبور آل محمد(ص)» و «اخت القرآن» معروف است، صحیفه سجادیه در قالب دعا و نیایش، مفاهیم عمیق و حقایق بسیاری از علوم و معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و حدود شرعی و حتی مسایل سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی را در خود جای داده است؛ تا جایی که تعالیم دینی امام سجاد‌(ع) در قالب ادعیه موجود می‌تواند به تأسیس اندیشه سیاسی، گرایش سیاسی و رفتار سیاسی بینجامد.

 

 این کارشناس مهدوی ادامه داد: یکی از نکات جالبی که در این کتاب ارزشمند وجود دارد، ادعیه‌ای است که درباره «انتظار و منجی» مطرح شده و آن حضرت(ع) صراحتاً از منتقم خون پدر بزرگوارش یاد می‌کند.

 

وی ابراز کرد: در روایتی آمده است: ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) پرسید: آیا شما خاندان پیامبر(ص)، همگی به حق قیام نمی کنید و قائم به حق نیستید؟ فرمودند: «آری». عرض کرد: "پس چرا لقب «قائم» تنها به یکی از شما گفته می شود؟ حضرت(ع) فرمودند: «هنگام شهادت امام حسین(ع) فرشتگان بیتابی کرده، به خدای سبحان عرض کردند: ای مولای ما! آیا قاتلانِ بهترین انسانهای روی زمین را به حال خودشان رها میکنی و آنها را کیفر نمیدهی؟ خداوند فرمود: «آرام باشید! به عزت و جلالم سوگند که بی شک از آنان انتقام می گیرم»، سپس امامانی را از نسل سیّدالشهدا(ع)، به فرشتگان نشان داد و آنان شادمان شدند. خداوند یکی از آنان را که در حال قیام به نماز بود نشان داد و فرمود: «با این مرد ایستاده (قائم) از آنها انتقام خواهم گرفت.»

 

حجت الاسلام حیدری به فرازهایی از صحیفه سجادیه در رابطه با انتظار اشاره و بیان کرد: فراز 60، 61، 62 و 63 از دعای چهل‌وهفتم صحیفه و همچنین، فراز یازدهم از دعای چهل‌وهشتم صحیفه سجادیه، ارتباط مستقیمی با امام زمان(عج) و انتظار فرج آن حضرت(ع) دارد، به طوری که در فراز 60 از دعای چهل وهفتم آمده است: «بار الها! تو در هر زمان دین‌ات را به وسیله امامی تأیید کردی و او را نشانه هدایت بندگانت، و مشعلی تابناک در شهرهایت قرار دادی، پس از آن که رشته او را به ریسمان خود پیوند زدی، و او را وسیله دستیابی به خشنودی خود ساختی، و فرمانبرداریش را واجب کردی، و از نافرمانی‌اش بر حذر داشتی، و فرمان دادی که اوامرش را اطاعت، و نواهی‌اش را ترک کنند، و کسی بر او تقدم نجوید، و از او عقب نیفتد، که او پناه پناه‌آورندگان، ملجأ مؤمنان، دستاویز چنگ‌زنندگان، و روشنایی چشم جهانیان است.»

 

حیدری همچنین به مضامین فراز 62 از دعای چهل‌وهفتم اشاره کرد و گفت: در این فراز آمده است: «توسط او کتاب و حدود و احکام و سنت‌های پیامبرت را به پا دار، و توسط او آن نشانه‌های دین‌ات را که ستمگران از بین برده‌اند احیا کن، و به وسیله او تیرگی ستم را از راه خود پاک ساز، و سختی راه خود را برطرف ساز، و آنان را که از راهت منحرف شده‌اند از سر راه بردار، و کسانی را که می‌خواهند کژی پدید آورند؛ نابود کن.»

 

وی با اشاره به تصریح حضرت سجاد(ع) به تداوم امامت در همه زمان‌ها و دوره ها، تصریح کرد: امام سجاد(ع) می فرمایند: «خدایا تویی كه دینت را در هر دوره‌ای به وسیله پیشوایی كه او را برای بندگانت راهنما و در شهرهایت مشعول هدایتی قرار دادی، تأیید و كمك كردی، پس از آن كه پیمان وی را به پیمان خود، پیوسته و او را سبب خشنودی خویش گردانیدی و فرمانبردی از او را واجب ساختی و از مخالفت فرمان او مردم را بر حذر داشتی و به امتثال فرمان او و ترك منهیّاتش دستور فرمودی و به این كه كسی از او پیشی نگیرد و از او پس نماند، فرمان دادی». 

 

حیدری تاکید کرد: این فراز دعای امام سجاد(ع) در فلسفه ضرورت تداوم امامت و رهبری دینی استفاده می‌شود، زیرا به فرموده آن امام(ع)، هر روزگاری نیازمند پیشوا و امامی الهی است و آن رهبران باید منتسب به خداوند و تأیید شده از سوی او باشند تا بتوانند با نور هدایت خویش خلق را به سوی ارزش‌های دینی دعوت كنند.

 

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: دوره‌ای كه امام سجاد(ع) در آن زندگی می‌كرد، دورانی بود كه ارزش‌های دینی دستخوش تحریف و تغییر قرار گرفته بود، در سایه چنین شرائطی كه تربیت دینی مردم تنزّل كرده و ارزش‌های جاهلی احیاء شده بود، حضرت(ع) در صدد پیوند مردم با خدا به وسیله دعا بود، به طوری که در فرازهایی از دعای حضرت(ع) است که ایشان از خداوند می خواهند: «خداوندا به وسیلة ولیّ خویش (آن امامی كه در هر زمان است و زمان خالی از او نیست) كتاب و قوانین و شرایع و سنت‌های رسولت را برپادار و به واسطه او آن چه را از نشانه‌های دینت كه ستمكاران آن ها را نابود كرده‌اند، دوباره احیا كن و به واسطة او تعرض ستم پیشگان نسبت به راهت را از میان بردار و مشقت و سختی طریقت را توسط او برطرف ساز».

 

 وی در پایان گفت: امام سجاد(ع) حاكمیت مقدس معصومان را به نسل‌ها با زبان نیایش تعلیم داده و میام محبت و عمل و آرمان پیوندی ژرف پدید آورده است. حضرت(ع) اگرچه به تجهیز قوای رزمی علیه حاكمیت‌های جائز زمانش نپرداخته ولی در تعالیم خود بنیان اندیشه ظلم ستیزی و اعتقاد به حاكمیّت دین و ضرورت رهبری پیشوای الهی را پی ریخته است.

 

کد خبر 700881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha