وزیر ارشاد: فرش ایرانی نمادی از هویت ایرانی است

خبرگزاری شبستان: صالحی گفت: هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است و فرش آذربایجان نماد مکتب هنر ایرانی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در جریان سفر به استان آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای اداری شهرستان سردرود اظهار داشت: هنر اسلامی و ایرانی در فرش ایرانی تجلی یافته است و فرش آذربایجان نماد مکتب هنر ایرانی اسلامی است.

وی با بیان این‌که فرش ایران ترکیبی از هنر و زیبایی شناختی و ظرافت هاست، خاطرنشان کرد: هنرهای انتزاعی با این ظرافت‌ها به هم وصل شده است؛ در حقیقت فرش ایرانی نمادی از شناسنامه و هویت ایرانی است.

صالحی با تأکید بر این‌که هیچ کالایی همچون فرش با هویت ایرانی ما گره نخورده است، تصریح کرد: فرهنگ ایران با فرش گره خورده است، امروز در جریان بازدید کوتاهی از شهر سردرود داشتیم، فهمیدیم که شهر سردرود شناسنامه هویت ایرانی را در قالب تابلو فرش حفاظت کرده و انتقال می‌دهد. 

وی با اشاره به این‌که ارزش افزوده حاصل از فروش فرش ایرانی در بازارهای بین المللی بسیار بالاست، گفت: در شهری مانند سردرود که 800 کارگاه تولیدی فرش دارد؛ ده‌ها هزار نفر در خارج از این استان را متصل به این صنعت کرده و توانسته است در کنار وجه هنری نقشی مهم در اقتصاد ایران داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که فرش مهم ترین سهم اشتغال و صادرات غیر نفتی و همچنین صادرات کالای فرهنگی وهنری در کشور را داراست، گفت: طراحی شناسنامه تابلو فرش کار جالب و اساسی بوده است این کار می‌تواند از این کالای فرهنگی صیانت کند.

همچنین حجت الاسلام جلیلی، امام جمعه سردرود در سخنانی خواستار توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله فرهنگ عمومی جامعه شد و اظهار داشت: نگاه متوازن در حوزه فرهنگ و توجه به ظرفیت های فرهنگی موجود در شهرستان‌ها مطالبه جدی از وزیر محترم است.

کد خبر 701336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha