توحید؛ مهمترین دستاورد حج است

حجت الاسلام بیات توحید را مهمترین دستاورد حج برشمرد و گفت: حج آغاز فصلی جدید و تولدی دوباره در زندگی زائر است، او در این سفر کعبه و نشانه‌های خدا را مشاهده می‌کند.

حجت‌الاسلام بیات، معاون پژوهش پژوهشکده حج در رابطه با آثار معنوی و برکات سفر حج به خبرنگار شبستان گفت: حج عبادت ویژه‌ای است که منافع و ثمرات آن را باید در سطوح فردی، ملی، فراملی (جهانی) مورد توجه قرار داد. اعمال و مناسک حج هر یک دارای اسرار و رموزی است که اگر حاجی علاوه بر انجام صحیح مناسک، به این اسرار نیز توجه داشته باشد بهره بیشتری از سفر می‌برد.

 

توحید ؛ مهمترین دستاورد حج

وی مهم‌ترین دستاورد فردی در حج را رسیدن به توحید دانست و افزود: سرزمین وحی سرشار از آیات الهی است. "فیه آیات بینات مقام ابراهیم" خداوند نشانه‌های حقانیت خود را در این سرزمین به نمایش گذاشته است و مکه و مدینه سرزمین پرچم‌های برافراشته حقانیت خدا و توحید است. حاجی در این سرزمین خود را قطره‌ای از دریای بشریت می‌بیند که می‌تواند با دیدن این نشانه‌ها، در دایره توحید وارد شده و خود را بر متن و بطن آن احساس کند.

معاون پژوهش پژوهشکده حج تصریح کرد: زائر سرزمین وحی هر آنچه را که از ابتدای زندگی درباره این سرزمین شنیده یا خوانده است، اکنون با چشم سر و مهم‌تر از آن با چشم دل می‌بیند و از علم‌الیقین به عین‌الیقین و سپس به حق‌الیقین می‌رسد.

وی با اشاره به لزوم آمادگی قبل از این سفر خاطرنشان کرد: خداوند مهمان‌های خود را دعوت می‌کند تا آیاتش را به صراحت و به شکل کامل به آنها نشان دهد و استفاده از این فرصت به استعداد و ظرفیتی بستگی دارد که هر کس برای خود فراهم می‌کند.

 

میزان استفاده هر کس به مقدار آمادگی او بستگی دارد

حجت‌الاسلام بیات افزود: این دعوت، دعوتی عمومی است که در آن همه علی‌السویه هستند اما اینکه هر کس چقدر از این سفر و میهمانی و از میزبان بیشتر استفاده کند به انگیزه‌ها، ظرفیت‌ها و آمادگی‌های افراد بستگی دارد. هرساله هزاران نفر در این سفر شرکت می‌کنند اما این به این معنا نیست که همه آنها از این سفره و میهمانی یکسان بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که زمینه‌سازی و آمادگی قبل و حین سفر از اهمیت خاصی برای بهره‌مندی کامل از این فرصت، امری ضروری است، خاطرنشان کرد: بستری که خود زایر قبل از سفر ایجاد می‌کند و توجه لحظه به لحظه در حین سفر، آثار و منافع فراوانی به دنبال خواهد داشت. آنچه که بیش از هر چیز دیگری باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بدانیم چگونه می‌توان اولا نهایت استفاده و بهره را از این سفر برد چرا که شاید تنها یک بار در زندگی هر کس چنین فرصتی فراهم شود و ثانیا چگونه می‌توان پس از بازگشت دستاوردهای این سفر، آثار معنوی، عادات و رفتارهای شایسته‌ای را که در آنجا آموختیم، حفظ کرد.

 

حج؛ آغاز فصلی جدید و تولدی دوباره در زندگی زائر

حجت‌الاسلام بیات افزود: این سفر آغاز فصلی جدید و تولدی دوباره در زندگی زائر است. او در این سفر کعبه و نشانه‌های خدا را مشاهده می‌کند، بنابراین پس از بازگشت باید به گونه‌ای دیگر زندگی را ادامه دهد و برای حفظ دستاوردهای این سفر تلاش کند.

معاون پژوهش پژوهشکده حج در رابطه با راه کسب این آمادگی و ایجاد ظرفیت گفت: اولین راه کسب آمادگی موضوع رضایت خانواده، بستگان و افرادی است که حق و حقوقی بر عهده زائر دارند و زائر باید قبل از عزیمت به سفر از آنها حلالیت بطلبد. حاجی باید احساس کند که این سفر، سفر آخرت است، کما اینکه لباس احرام بسیار شبیه به کفن و سرزمین مشعل نیز یادآور صحرای محشر است. در مجموع نمادهای مختلفی از مرگ را در سفر حج می‌توان مشاهده کرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم کسب شناخت و معرفت بیشتر در این سفر گفت: زائر برای کسب آمادگی بیشتر می‌بایست با توبه و انابه رابطه خود و خدا و اهل بیت را اصلاح کند و نسبت به این سفر و مناسک آن و راز و رمزهای آن آگاهی‌های خود را افزایش دهد، چرا که هرچه میزان معرفت انسان بیشتر باشد ارادت، کرنش و توجه او نیز بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام بیات خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسایل برقراری ارتباط نزدیک با روحانیون کاروان‌ها می‌تواند در افزایش اطلاعات و آگاهی‌های زایر مؤثر باشد. استفاده از اطلاعات افرادی که در زمینه اعمال تجربه خوب و اطلاعات کاملی دارند نیز از دیگر عوامل مؤثر است.

وی در تبیین و تشریح این مطلب که کسب این آمادگی‌ها تنها به حج تمتع محدود نمی‌شود، گفت: حج عمره نیز در روایات ما با تعبیر حج اصغر به کار رفته است. موضوع زیارت و حج چه به شکل عمره مفرده و چه تمتع هر یک آثار و برکات خود را دارد. عمره نیز به عنوان نمونه کوچکی از حج تمتع اعمال خاصی دارد که دستاوردهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام بیات یادآور شد: طیف وسیعی از زائران که به عمره مفرده اعزام می‌شوند شاهد تحول روحی و معنوی و برکات فراوانی در این زمینه هستند. ممکن است برخی توفیق تشرف به تمتع را نداشته باشند و تنها به عمرده مشرف شوند اما عمره نیز حضور در همین سرزمین است و بسیاری از احکام و مناسک آن با حج تمتع مشترک است.

پایان پیام/
 

کد خبر 71488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha