لزوم برطرف کردن جهل فرهنگی از جامعه

یکی ازکارشناسان مذهبی درخصوص انگیزه فرهنگی امام حسین(ع)از قیام عاشورا گفت: امام صادق(ع) با اشاره به این فراز از زیارت اربعین «لیستنقذ عباده من الجهالة و حیرة الضلالة» هدف قیام حسینی را برطرف کردن جهل فرهنگی از مردم جامعه می دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری، حجت الاسلام محمدعلی کمیجانی، یکی ازکارشناسان مذهبی امروز(22شهریور) در مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) و یاران آن حضرت در نمازخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید براینکه واقعه عاشورا صرفا یک حادثه در سال 61هجری نبوده، افزود: نهضت امام حسین(علیه السلام) یک فرهنگ است که جامعه راآماده ظهور منجی می نماید.

 

وی با اشاره به برخی پرسش‏های مطروحه در خصوص قیام عاشورا خاطرنشان کرد: سئوالات بسیاری درباره فلسفه قیام عاشورا بیان می‏شود که چرا حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) قیام نمودند؟ آیا امام به دنبال قدرت بود؟ آیا آن حضرت به دنبال ثروت بود؟ و...

 

حجت الاسلام کمیجانی با بیان اینکه در بیانات گران‏سنگ حضرت ابا‏عبدالله ‏الحسین(علیه السلام) مطالب مفصلی در این خصوص وجود دارد، اضافه کرد: زنده کردن دین اسلام  یادگارجدبزرگوارش حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) ازجمله انگیزه های آن حضرت برای قیام بوده چراکه حکومت بنی امیه برخی از سنت های پیامبراسلام را با بدعت ها جابجا نمود.

 

وی همچنین به مسئله اجتماعی همان اصلاح جامعه اموی زاده بعنوان دیگر انگیزه امام (علیه السلام) اشاره کرد و افزود: امام حسین(علیه السلام) به محمدحنیفه فرمودند: إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْصْلاحِ في أُمَّةِ جَدّي، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهي عَنِ الْمُنْكَرِ ، من خروج کردم تا امت جد خودم پیامبر را اصلاح کنم امربه معروف و نهی ازمنکر را در جامعه پیاده کنم.

 

حجت الاسلام کمیجانی درخصوص انگیزه فرهنگی امام حسین(علیه السلام) پیرامون قیام عاشورا گفت: امام صادق(علیه السلام) با اشاره به این فراز از زیارت اربعین «لیستنقذ عباده من الجهالة و حیرة الضلالة» هدف از قیام حسینی را برطرف کردن جهل فرهنگی از مردم جامعه می دانند که حاکم باید امام باشد آن هم امام عادل نه ظالم و یزید که از اسلام چیزی نمی داند.

 

وی انگیزه چهارم امام (علیه السلام) ازقیام عاشورا را سیاسی دانست و بیان کرد: امام بایستی جامعه را هدایت نماید و حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را آماده ظهور نماید.

کد خبر 727572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha