امسال روزانه 12 پرواز حج تمتع از شهر‌های مختلف کشور انجام می‌شود

نخستین گروه زائران ایرانی صبح امروز برای به جای آوردن مناسک حج وارد مکه مکرمه شدند. انتقال حجاج ایرانی به عربستان سعودی، از امروز 16 مهرماه آغاز شده و تا نهم آبان ‌ماه ادامه دارد.


به گزارش خبرگزاری شبستان، نخستین گروه زائران ایرانی صبح امروز برای به جای آوردن مناسک حج وارد مکه مکرمه شدند. با ورود نخستین گروه از زائران بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی (ص) برای انجام مناسک حج، این دو شهر بعد از نزدیک به دو ماه آرامش نسبی به تدریج خود را برای پذیرایی از صدها هزار زائر خارجی و داخلی آماده می کند. عربستان برای به جای آوردن حج تمتع، براساس جمعیت به هر یک از کشورهای اسلامی سهمیه ای برای اعزام زائر داده است که سهمیه ایران حدود 100 هزار نفر است.

انتقال مسافران ایرانی به عربستان سعودی از امروز 16 مهرماه آغاز و تا نهم آبان ‌ماه ادامه دارد. زمان بازگشت حجاج به جمهوری اسلامی ایران نیز، پس از پایان مراسم حج از روز ‌20 آبان ‌ماه شروع و تا روز یازدهم آذر ماه ادامه خواهد داشت. زائران ایرانی در قالب 588 کاروان و 274 پرواز از 17 ایستگاه پروازی راهی عربستان سعودی می شوند که در مجموع ، 51 هزار و 196 نفر توسط شرکت هواپیمایی "ایران ایر" و 48 هزار و 415 نفر توسط شرکت هواپیمایی "ماهان" جابه‌جا می‌شوند. امسال روزانه 12 پرواز حج از شهر‌های مختلف کشور انجام می‌شود که ‌از این تعداد 8 پرواز به مقصد جده و 4 پرواز به مقصد مدینه است. 

با ورود زائران حج تمتع به عربستان سعودی فرودگاههای این کشور آماده پذیرش هواپیماهای بیشتری شده اند. دو فرودگاه مدینه منوره و جده بار بزرگ پذیرش هواپیماهای حجاج را بر دوش دارند. علاوه بر دو فرودگاه مذکور، ‌بندرگاه جده، بزرگترین بندر عربستان سعودی نیز برای پذیرش حجاج آماده شده است . آفریقایی ها بیشترین تعداد زائرانی را تشکیل می دهند که با کشتی برای حج گذاری به عربستان می روند. علاوه بر اینها ،‌ هزاران زائر نیز از طریق جاده به شهرهای مقدس مشرف می شوند که عموما اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس و یا خاورمیانه عربی هستند.
همزمان با ورود مسافران،‌ اداره های بهداشت عریستان سعودی در فرودگاههای این کشور و شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه هم فعال شده اند تا از ورود بیماران و افرادی که گمان آن می رود به بیماریهای مسری مبتلا باشند، ‌جلوگیری کنند. در دو فرودگاه جده و مدینه منوره،‌ برگه های آموزشی مسایل بهداشتی به زائران داده می شود و اعلان هایی نیز بر تابلوها نصب گردیده است و مسافران از مقابل دستگاههایی عبور می کنند که به گرمای زیاد بدن که نشانه تب و بیماری است ،‌حساس است. 

با ورود زائران، پلیس سعودی نیز در فرودگاههای این کشور فعال شده است. آنها بخصوص برای مقابله با افرادی که روادید معتبر ندارند و مسافرانی که ظن آن می رود که حامل مواد مخدر باشند، آماده شده اند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری همراه داشتن مواد مخدر مجازاتهای بسیار سختی در عربستان دارد و ممکن است که حتی قاضی حکم به گردن زدن فرد بدهد. افرادی که به اتهام همراه داشتن مواد مخدر در عربستان بازداشت می شوند،‌ از نظر قاضی های سعودی نیازی به محاکمه و اخذ دفاعیه و تشریفات مرسوم دادگاهی ندارند زیرا هم اینکه مواد از آنها کشف شده ،‌" مجرم "‌هستند و باید مجازات شوند و حکم نیز کاملا بسته به نظر قاضی است که زندان و جریمه مالی فوق العاده سنگین حداقل آن است. 

رییس پلیس فرودگاههای ایران  نیز اعلام کرده با اقدامات انجام شده، بعید است فردی با داشتن مواد مخدر بتواند از گلوگاههای پیش بینی شده بگذرد و اگر فردی با مواد مخدر بازداشت شود،‌ باید قید حج امسال را بزند و در مورد سالهای بعد هم قاضی تصمیم خواهد گرفت و چنین فردی ممکن است که برای همیشه نه فقط از حج که از هر نوع سفر خارجی دیگر محروم شود.

پایان پیام/ 



 

کد خبر 73022

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha