سرانه مطالعه در کشورها عدد دقیقی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است سرانه مطالعه در کل دنیا دقیق نیست، بلکه میانگینی است نزدیک به واقعیت، زیرا آرا درباره شاخص‌های مطالعه متفاوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، محمداسماعیل سعیدی در جمع خبرنگاران درباره شاخص‌های اندازه‌گیری سرانه مطالعه در کشور اظهار داشت: سرانه مطالعه قابل اندازه‌گیری است ولی نه به صورت دقیق، زیرا اکنون آرا درباره موضوعاتی همچون مطالعه در فضای مجازی، خواندن روزنامه، ادعیه، تفاسیر و مقالات متفاوت است، یعنی برخی آنها را جزو مطالعه محسوب می‌کنند و بعضاً محاسبه نمی‌کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: مثلاً منبع موثقی برای مشخص شدن این موضوع که چه تعداد کتاب دیجیتال دانلود می‌شود، وجود ندارد یا اگر هم باشد احتمالاً آماری است که از کتابخانه‌های داخلی دریافت می‌شود ولی میزان دانلود از کتابخانه‌های خارجی مشخص نیست یا اگر فردی برای دیگری کتابی را به صورت دیجیتال بفرستد، در شمارش محسوب نخواهد شد.

وی که معتقد است این ابهام در مورد کتاب‌های کاغذی وجود ندارد، دلیل آن را چنین توضیح داد: کتاب‌های کاغذی را یا از کتابخانه می‌گیرند یا از کتابفروشی، پس تعداد مجلداتی که خرید و فروش می‌شود و تعداد کتاب‌هایی که به امانت می‌رود، مشخص است.

سعیدی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کل دنیا دقیق نیست، گفت: سرانه مطالعه‌ای که از سوی کشورها اعلام می‌شود، یک عدد دقیق نیست بلکه معدل و میانگینی است نزدیک به واقعیت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که شاخص جهانی برای اندازه‌گیری سرانه مطالعه در دنیا چیست، توضیح داد: همان کشورهای پیشرفته یا آنها که شاخص‌هایی را تعریف کردند، معتقد هستند سرانه مطالعه عدد دقیقی نیست.

کد خبر 733680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha