عاشیق های آذربایجان‌ در تبریز صاحب خانه می شوند

بلاغی با بیان این‌که دفتر نمایندگی خانه عاشیقلار در حوزه هنری افتتاح شده است، گفت: برای هنرمندان این عرصه، دو مجموعه رسمی انجمن فرهنگی عاشیقلار و خانه عاشیقلار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ کنگره بین المللی عاشیقلار همنوای پیامبر مهربانی با حضور مسؤولان ارشد استان؛ مدیرکل اجتماعی و امور فرهنگی استانداری، شهردار کلانشهر تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نماینده وزارت خارجه در شمالغرب، رییس دانشگاه نبی اکرم، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، معاونت بنیاد شهید و جمعی از عاشیق‌های کشورهای ایران، گرجستان، آذربایجان و ترکیه در محل سالن شماره یک پردیس فرهنگی – سینمایی قدس تبریز برگزار شد.

کنگره عاشیقلار ادامه می‌یابد

سرپرست حوزه‌ هنری آذربایجان‌شرقی در این مراسم با بیان اینکه جامعه ما نیازمند اخلاق محوری، امانت داری، صداقت و… است، گفت: موسیقی عاشقی در قالب نوای پیامبر مهربانی انسان‌ساز است.

«سیدمحمد حسین بلاغی»، خاطرنشان کرد: طبق حادیث مستند نبوی، پیامبر اکرم (ص) در خصوص رسالت خود فرموده‌اند: من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را در جامعه رواج دهم.

بلاغی با بیان اینکه موسیقی و ادبیات عاشیقی در فرهنگ ما قدمتی دیرینه دارد، ابراز کرد: این فرهنگ کهن از دیرباز در جامعه ما رواج داشته و در میان مردم شان و جایگاه والایی دارد. چراکه هنر و موسیقی فولکلوری و موسیقی عاشیقی در هر برهه و منطقه‌ای مخاطبان زیادی به خود گرفته است.

وی افزود: جامعه ما نیازمند اخلاق محوری، امانت داری، صداقت و… است و این رویداد عظیم در قالب نوای پیامبر مهربانی پیامدهای مثبتی را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که دفتر نمایندگی خانه عاشیقلار در حوزه هنری افتتاح شده است، اضافه کرد: برای هنرمندان این عرصه، دو مجموعه رسمی انجمن فرهنگی عاشیقلار و خانه عاشیقلار وجود دارد که برگزاری برنامه های عظیمی چون کنگره بین‌المللی عاشیقلار به پیشنهاد این نهادها اجرایی می‌شود که امیدوارم این رویدادها پیوسته و متداوم باشد.

سرپرست حوزه هنری استان آذربایجان شرقی  ضمن تشکر از حامیان این رویداد بین‌المللی گفت: کنگره بین‌المللی عاشیقلار در آذربایجان شرقی به پیشنهاد خانه عاشیقلار برگزار شده که در این راستا استاندار سابق و نماینده ولی فقیه در استان حامی این برنامه بوده‌اند.

بلاغی در تشریح برنامه‌های اجرایی در این کنگره گفت: این کنگره به مدت ۴ روز اجرا می‌شود که روز نخست مختص افتتاحیه و روز پایانی نیز اختتامیه این کنگره برگزار خواهد شد. در اختتامیه این برنامه، ۳۰۰ عاشیق همزمان روی صحنه برنامه هایی را اجرا خواهند کرد. دو روز میانی مباحث تخصصی این هنر در سالن های حوزه هنری استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بلاغی ادامه  داد: رونمایی از کتاب مجموعه اشعار زلیم خان، ویژه نامه کنگره و مجموعه صوتی تصویری ۲۰ قطعه عاشیقی نیز از سری برنامه های این رویداد مجسوب می شود.

گفتنی است، سه شنبه هفته جاری مراسم اختتامیه در سالن همایش های بین المللی برگزار خواهد شد که شرکت برای عموم آزاد است.

کد خبر 742700

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha