"یک بستنی هم نخوردیم"

جمع شان جمع است چند نفر از مسجدی های تهران و چند نفر هم شهرستانی هستند اما همه به اصطلاح «بچه مسجدی» هستند...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ادامه گزارشی از سخنان جمعی از نوجوانان و جوانان مسجدی پیرامون ضرورت پرداختن به وحدت بین مذاهب و ادیان می آید:

 

قرار است در یک دوره آموزشی شرکت کنیم که سر صحبت را کیومرث باز می کند "آقا اینجا اصلا کجاست که ما اومدیم، اسمش چیه"

 

نوید در ادامه می گوید "اسمش رو بخواهی خیابان سی تیر هست اما خوبه که بدونی بهش خیابان ادیان یا گفت و گوی ادیان و یا وحدت ادیان هم می گویند"

 

در ادامه هم می گوید "چون در این خیابان مسجد، کنیسه، کلیسا و عبادتگاه زردتشیان هست این نام را بر آن گذاشته اند همه هم در کمال آرامش به کارهای عبادی خود می پردازند.

 

به مسجد حضرت ابراهیم خلیل ا... (ع) می رسیم در این هنگام است که حسن می گوید "نگاه کنید چه خوب است واقعا زشت است که الان این همه در جهان افراد دو مذهب از یک دین به همدیگر توهین می کنند چرا وقتی می شود در کمال ادب و احترام با یکدیگر سخن گفت و به همدیگر به خاطر انسان بودن احترام بگذاریم، جهان ما پر از دعوا و اغتشاش سر اینگونه مسایل است؟ اصلا کدام یک از علمای بزرگ ادیان مختلف که خود مراتب اخلاقی والایی را کسب کرده باشند می توان یافت که دیگر ادیان و مذاهب را فقط به خاطر اعتقادات‌شان منکوب می‌کند."

خیابان سی تیر سنگفرش است و به همین خاطر جواد که از یکی از استان های جنوبی کشور به تهران آمده با اشاره به آن می گوید "باور کنید در حال حاضر راه تقریب ادیان هم ناهموار است اما اگر مردش باشی به همان شکلی که امام موسی صدر انجام داد می توان عمل کرد مگر ایشان گفتند که مسیحی یا یهودی مسلمان شود، خیر این طورها هم نیست بلکه ایشان با رعایت ادب و احترام با پیروان دیگر مذاهب و ادیان رفتار کرد که نتیجه آن را هم دیدیم."

حسین با تایید سخن جواد می گوید "به قول جواد امام موسی صدر چقدر برای وحدت میان انسان ها تلاش کرد و در این بین نگذاشت تا کسانی که می خواهند در حقیقت انسانیت را از بین ببرند از ترفندها و گرایشات ملی و دینی استفاده کنند، نحوه رفتار ایشان در شایعه پاک نبودن بستنی های یک بستنی فروش مسیحی را می دانید؟ ایشان می روند و در مغازه وی بستنی می خورند و مردم هم با دیدن ایشان از آن به بعد به آن بستنی فروشی مراجعه می کنند این در حالی است که خیلی از ما ادعا می کنیم که در پی ایجاد وحدت هستیم اما به اندازه یک بستنی خوردن هم برای آن هزینه نداده ایم برخی هم یا از آن سوی بوم افتاده اند یا از این سو و یا اهل افراط اند یا اهل تفریط، کاش می شد که به جای تفاوت ها به شباهت ها فکر کنیم به قول امام علی (ع) که به مالک اشتر فرمودند «ای مالک تو بر مردم همچون درنده مباش چرا که آنان دو گروه اند، یا برادر دینی تواند و یا همانند تو انسان اند

 

در ادامه همراه با این دوستان به بازدید از اماکن عبادی خیابان سی تیر رفتیم البته از قبل با مسئولان برخی از آن ها برای این بازدید هماهنگ کرده بودیم. در ادامه اطلاعاتی از برخی از این اماکن می آید:

 

كليساي مريم مقدس (ع)

اين كليسا به نام مريم مقدس مادر حضرت عيسي (ع) نامگذاري شده است، پس از گذشت يك‌ و نيم ‌قرن از ورود ارمنيان به تهران، تعداد آنان به حدي رسيد كه خليفه‌گري اصفهان قادر به رسيدگي به مسایل آنان نبود و داشتن تشكيلات اداري جداگانه براي ارمنيان تهران ضروري شد. زمين این كليسا در سال 1258ش توسط ارامنه تهران خريداري شد. معمار بنا نيكلاي ماركف معمار گرجستاني، بناي این كليسا را در سال1945م به پايان رساند و خليفه‌گري ارامنه تهران و شمال ايران به مركزيت كليساي مريم مقدس شكل گرفت. از آن پس ارمنيان ايران داراي سه خليفه‌گري شدند.

 

كليساي پطروس مقدس

اين كليسا در سال1891 ميلادي توسط مسيونرهاي پروتستان آمريكايي كه چند سال قبلش به تهران آمده بودند و براي دين خود تبليغ مي‌كردند احداث شد. معماري این كليسا تلفيقي از معماري اروپايي و ايراني است كه داراي پلان مستطيل 25متر در 5متر به ارتفاع 11متر از سطح زمين است.

 

مسجد حضرت ابراهیم خلیل ا... (ع)

علاوه بر وجود دو كليساي ارزشمند، يك آتشكده تاريخي و يك كنيسه متعلق به يهوديان، مسلمان نيز با دارا بودن يك مسجد كه در ضلع شمال شرقي موزه آبگينه و سفالينه‌ها بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ساخته شده است در خیابان سی تیر داراي يك عبادتگاه هستند. بنابراين مسيحيان، كليميان، زرتشتيان و مسلمانان همگي در كنار يكديگر به دعا و نيايش براي پروردگار يكتا در يك خيابان تاريخي مشغول هستند. نمونه اين مساله در جهان به ندرت مشاهده شده است.

 

 

آتشكده آدريان

معبد و يا آتشكده آدريان در سال1381 با شماره ثبت7442 به فهرست آثار ملي ايران افزوده شده است. آدران؛ ادريان(آذران) همان آتشگاه يا آتشكده است. سنگ بناي معبد آدريان در سال1293ش به وسيله كيسخرو شاهرخ (1319-1254ش) ملقب به ارباب كيخسرو، ريیس انجمن وقت زرتشتيان تهران پايه‌گذاري شد و ساخت آن در سال1296ش به پايان رسيد. اين بنا با كمك مالي پارسيان هندوستان به ويژه دهش رادمنش بهرام جي بيكاجي موسس دبيرستان فيروز بهرام و زرتشتيان ايراني ساكن ايران و هند ساخته شد. پس از پايان يافتن ساختمان شعله اي از آتش سپندينه، آتش و رهرام يزد را با آيين ويژه‌اي پس از 25روز به تهران آوردند و در آدريان جاي دادند. اين ساختمان يادگاري از دوران شور مشروطه‌خواهي در ايران است و بر مبناي معماري سنتي ايراني شكل گرفته است مساحت كل زمين آن حدود 1300مترمربع است.

 

كنيسه حييم

اين كنيسه در سال1384 با شماره ملي 13566 به ثبت فهرست آثار ملي ايران رسيده است. لغت كنيسا به معناي «محل اجتماع» است كه در زبان فارسي بيشتر كنيسه تلفظ مي‌شود. تا قبل از تحولات ناشي از انقلاب مشروطه كه طي آن نماينده‌هاي اقليت‌هاي مذهبي وارد مجلس ملي شدند، يهوديان اجازه ساخت كنيسه را تنها در محدوده محله خود داشتند. بنابراين كنيسه‌هاي قديمي‌تر بيشتر در خيابان سيروس قرار دارند. كنيسه حييم اولين كنيسه شهري در تاريخ ايران است كه خارج از محله يهوديان ساخته شد. واژه حييم در فرهنگ عبري به معناي «زندگي» است. به روايتي نام اين كنيسا برگرفته از روحاني و دانشمند بزرگ، حاخام حييم موره است. اين كنيسه در سال1292ش مطابق با 1913م در زميني به مساحت هزار مترمربع در خيابان سي تير (قوام‌السلطنه) بنا شد. معمار آن استاد عزيز بنايان ملقب به استاد عزيزمعمار(1346-1259ش) از چهره‌هاي برجسته معماري در دوره قاجار است كه با بهره‌گيري از نوآوري‌هايش اين كنيسا را بنا كرد.

 

* در تهیه این گزارش از اطلاعات پایگاه‌های تبیان و farhang.hamshahrilinks.org استفاده شده است.

 

 

خبرنگار: محسن شریف نیا

 

 

 

کد خبر 743043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha