فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی «الف» منتشر می‌شود

بیگ نژاد با اشاره به این‌که طی یک تا دو ماه آینده فراخوان دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف منتشر خواهد شد، افزود: از همین امروز کارهای مقدماتی و رایزنی‌های لازم برای اجرای موفق دور دوم جشنواره آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، هومن بیگ نژاد، مدیر مؤسسه بین المللی الف امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز به تشریح روند اجرای نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر الف با رویکرد صلح جهانی پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای ایده برگزاری برگزاری تا مراسم اختتامیه شاهد تحلیل‌ها، اظهارنظرها و نکته نظرات مختلفی نسبت به ورود بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر بوده ایم.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر الف با رویکرد صلح جهانی به جرأت تنها جشنواره‌ای بوده که به صورت خصوصی و باحمایت نهادهای غیردولتی و دولتی برگزار شده است، البته این جشنواره از حمایت‌های معنوی نهادهای فرهنگی همراه بود، اما تمامی مسائل مالی با پشتیبانی اسپانسرهای مورد توافق صورت گرفته است، ضمن این‌که این جشنواره توانست از ردیف بودجه رویداد تبریز2018 حق اهالی تئاتر استان را بگیرد.

بیگ‌نژاد با اشاره به این‌که برای نخستین بار در تبریز توانستیم جشنواره ای را برگزار کنیم که تمامی رویدادهای بین‌المللی کشور در عرصه تئاتر را تحت الشعاع خود قرار دهد، افزود: این جشنواره با استقبال گسترده اهالی هنر سراسر کشور همراه بود، ضمن این‌که شاهد حضور گروه‌های مهم کشورهای آسیایی و اروپایی نیز بودیم.

رییس جشنواره بین المللی تئاتر الف با تأکید بر این‌که استقبال میهمانان و مردم از جشنواره در روزهای پایانی موجب فروش زودهنگام بلیط‌های اجرا شده بود، گفت: اعتقاد دارم "دیکته نانوشته غلط ندارد" ما برای اولین بار وارد عرصه‌ای شدیم که بدون اتکا به دولت خواستیم جشنواره ای در عیار بین المللی به دور از شعارزدگی اجرایی کنیم، قطعا در کنار نقاط قوت جشنواره؛ این امر با ضعف‌هایی نیز همراه بوده است.

وی با دعوت از تمامی منتقدان و پیشکسوتان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تبریز خواست تا آسیب‌شناسی دقیق از نخستین دوره جشنواره داشته باشند و گفت: خود را در معرض نقد عموم قرار داده‌ایم و تمام انتقادات بدون اعمال نظر و دخالت، از سوی بخش روابط عمومی و بین الملل جشنواره تائید و منتشر شده است.

مدیر مؤسسه بین المللی الف ادامه داد: چهره های مطرح تئاتر استان و کشور جشنواره تئاتر الف را هم نقد و هم تعریف کرده اند که همه آن ها را بدون تغییر در شبکه‌های اجتماعی خود نشر دادیم؛ زیرا دوست داشتیم این جشنواره برای مردم باشد و با کمک آنها برگزار شود.

وی با انتقاد از نهادهایی که وعده همکاری و مشارکت در جشنواره را دادند، اما در عمل به تعهدات خود عمل نکردند، گفت: جالب است بدانید برخی از شرکت های هواپیمایی به دلیل افزایش ورود گردشگران فرهنگی و میهمان مرتبط با جشنواره الف، نرخ بلیط های ورودی به تبریز را افزایش داده بودند، با این حال عزم خود را برای برگزاری مطلوب جشنواره جزم کرده بودیم.

بیگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاد برخی از فعالان فرهنگی و رسانه استان مبنی بر چرایی ورود مؤسسه آموزشی الف به حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: پیش از مؤسسه الف؛ موسسات خصوصی مختلفی برای مدیریت مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز درخواست داشته اند، چنانکه پیش از ما مؤسسه دیگری متولی امور مجتمع بوده است، اما نتوانست نیازهای لازم را برآورده کند، 18 ماه قبل که "الف" مجتمع ۲۹ بهمن را با برون‌سپاری وزارت ارشاد؛ تحویل گرفت، توانست در حوزه بهسازی، توسعه و جذب مخاطبان فرهنگی و  هنری اقدامات ارزشمندی داشته باشد.

وی افزود: تجهیزات سینمایی که در این محل تاسیس شد از جمله پروژکتور، سیستم صوتی و… همگی توسط موسسه الف انجام شده و پیش از آن مکانی بلاستفاده به شمار می رفت؛ همانطور که می دانید طبق آیین نامه‌ی فرهنگ و ارشاد اگر کسی سنیمایی احداث کند هزینه پروژکتور و سیستم صوتی را از شرکت سینماشهر پرداخت می شود ولی ما هنوز نتوانسته ایم هزینه هایمان را دریافت کنیم.

بیگ نژاد با اشاره به این‌که سالن تئاتر مستقل در این مجتمع نیز به همت مؤسسه الف راه اندازی شده است، اذعان داشت: ما کاسه گدایی به سوی هیچ کس دراز نکرده ایم و محکم ایستاده ایم تا در سطح توان کاری در راستای توسعه فرهنگ شهر انجام داده و خدمتی به این جامعه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تمام هدفمان در موسسه الف حمایت از گروه های هنری است، توضیح داد: با اعتماد به نفس کامل می توانم بگویم که تنها مجتمع فرهنگی در ایران هستیم که بدون هزینه سالن تمرین برای گروه های هنری می دهیم و در حد وسع به گروه های تئاتری کمک می کنیم و محال است که دست رد به سینه آن ها بزنیم.

بیگ نژاد در رابطه با برنامه های موسسه بین المللی الف اضافه کرد: برای برگزاری کلاس آموزشی در این محل از یک سری اساتید پایتخت دعوت کردیم که ابتدا شدیدا مورد بغض و کینه هنرمندان بومی قرار گرفت، ولی در برابر همه این مشکلات ایستادگی کردیم تا در کنار اساتید تبریزی بزرگانی حوزه های مختلف علمی و فرهنگی را از تهران برای نیازهای آینده آورده و سرمایه گذاری کنیم.

مدیر مؤسسه بین المللی الف با اشاره به این‌که جشنواره بین المللی تئاتر الف تجربه خوبی برای مؤسسه برای بهرهمندی از ظرفیت هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری و رسانه ای استان در عرصه اجرا بوده است؛ افزود: بیش از 90 نفر در ستاد اجرایی جشنواره نقش‌آفرینی کرد بدون این‌که ریالی از سوی مؤسسه و دبیرخانه جشنواره دریافت کند، این نشان می دهد که دلسوزان فرهنگ و هنر این شهر برای جشنواره‌ای فاخر و در شأن نام تبریز آماده هرگونه تعامل و همکاری هستند.

وی با اشاره به این‌که طی یک تا دو ماه آینده فراخوان دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف منتشر خواهد  شد، افزود: از همین امروز کارهای مقدماتی و رایزنی‌های لازم برای اجرای موفق دور دوم جشنواره آغاز شده است و بار دیگر از عموم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان برای برگزاری مطلوب این رویداد مهم تئاتر تبریز درخواست یاری داریم.

کد خبر 745600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha