چون فلاسفه از عقلانیت سخن می گویند، دورشان خلوت است

محمدی با بیان اینکه چون فلاسفه حرف عقل را می‌زنند دورشان خلوت است، اظهار داشت: چون بازار عقل کساد است، عقلیون مشتری ندارند. علامه طباطبایی آنچنان مستغرق در تعقل بود که اگر به بازار می‌‌رفت سرش کلاه می گذاشتند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله غیاث الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان و رییس بنیاد بوعلی در همدان، در همایش ابن سینا و فیلسوفان اسلامی که به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و گوشه هایی از شخصیت سترگ این فیلسوف ایرانی را مورد بررسی قرار داد.

 

وی در ابتدای سخنانش با «نادر زمان» خواندن ابن سینا، اظهار داشت: امام خمینی(ره) با عشقی که نسبت به ابن سینا دارد، در کتاب ارزشمند «مصباح‌الهدایه الی الکفایه الولایه»، می‌گوید که بعد از معصومین، با همه اشتباهاتی که بوعلی در مسائل عقلی دارد، به خاطر ذوق سرشار، لم یکن له کفواً احد. وقتی امام درباره ابن‌سینا چنین حرف می‌زند دیگر مسئله تمام است.

 

محمدی با بیان اینکه وقتی به همدان رفتیم به سمت الشیخ الرئیس رفته و همان سال یک کنگره‌ ای برگزار شد که از 30 یا 25 کشور خارجی مهمان داشتیم، ادامه داد: آن زمان بنیادی به نام بنیاد بوعلی تشکیل شد و بنیاد بوعلی متولی نداشت که از باب قحط الرجالی به گردن بنده گذاشتند.

 

وی با یادآوری سخنان دکتر یثربی که گفته بود "چرا دور فلاسفه خلوت است؟"، گفت: چون فلاسفه حرف عقل را می‌زنند دورشان خلوت است؛ چون بازار عقل کساد است؛ عقلیون مشتری ندارند. طباطبایی آنچنان مستغرق در تعقل بود که اگر برای خرید به بازار می‌‌رفت سرش کلاه می‌گذاشتند.

 

محمدی با این بیان که قرآن از ما گله دارد و تاکید دارد که "اکثر هم لا یعقلون"، ادامه داد: دانشمند بودن خوب است، اما اندیشمند به تولید می‌پردازد. ما در احادیث داریم که یک ساعت تفکر بهتر از یک سال و در برخی روایات بهتر از هفتاد سال عبادت است.

 

وی بر این باور بود که دانشمند شدن آسان بوده ولی اندیشمند شدن مشکل است. تفکر سخت است و چون مشکل است قرآن هم از ما گله دارد که افلا یتدبرون؟!

 

محمدی با این اعتقاد که قرآن ما دست نخورده است، ادامه داد: امام خمینی(ره) وقتی تفسیر سوره حمد را می‌کرد می‌گفت تمام تفاسیر ابتدایی است و اصلاً قرآن دست نخورده است. من می خواهم به دکتر یثربی مژده بدهم ک ما در قدم اول نمانده‌ایم.

 

وی با اشاره به مناجاتی منسوب به حضرت علی(ع)، مبنی بر اینکه «اللهم ارنی الاشیاء کما هی»، گفت: حضرت در دعایی می فرمایند که خدایا تفضل کن حقایق عالم را آنچنان که هست ما بدانیم نه اینکه حقایق عالم را به غلط تفسیر کنیم.

 

محمدی در همین باره افزود: ابن‌عربی در جواب فخر رازی نوشت که حال به خاطر یک نظریه علمی گریه می‌کنی، اگر یک روز بفهمی همه نظریه‌های علمی تو اشتباه بود چه کار می‌کنید. یک وقت انسانی متوجه می‌شود که همه پیچ و مهره‌ها را اشتباه بسته است.


وی به بیانی از امام حسین(ع) اشاره کرد که ایشان می‌فرمایند که "عالم آن است که اشتباه ‌کند." و در ادامه افزود: درست است که ما بوعلی را دوست داریم ولی او هم اشتباه کرده است. اگر او این اشتباه را نکرده بود ما الان راه صواب را پیدا نکرده بودیم.

 

محمدی با این ادعا که نمط مقامات العارفین ابن سینا را الان چند سال است که داریم می‌خوانیم، افزود: استاد ما می‌گفت همه بوعلی را به نام یک فیلسوف و طبیب می‌شناسند ولی کسی از او بعنوان یک عارف یاد نمی‌کند. ایشان در معرفت نفس خیلی قدم گذاشته است .

 

 

پایان پیام /

کد خبر 76571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha