حق طلبی و حق گویی پروین اعتصامی کم‌نظیر است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حق طلبی و حق گویی پروین اعتصامی و پیگیری حقوق زنان، وجهه شعری وی را بارز می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،  «زهرا ساعی» در اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با بیان این‌که ابعاد شخصیتی آن شاعر بلندآوازه در جامعه مهجور مانده است، اظهار داشت: باید پیش از این به جنبه ها و ویژگی های زندگی این شاعره بلند آوازه ایرانی پرداخت می شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: پروین اعتصامی در زمانی فعالیت می کرد(رضا پهلوی) که زن ها در آن زمان فضا و امکانات لازم را برای فعالیت نداشتند و به این قشر برای تحصیل و نشر ایده ها و افکارشان توجه نمی شد.

ساعی با اشاره به این‌که پروین اعتصامی بیشتر تحت تاثیر افکار دهخدا و ملک الشعرای بهار بود، اظهار داشت: بررسی اشعار پروین می نشان می دهد که وی علاوه بر اشراف به ادبیات سنتی و کلاسیک ایرانی دارای رگه هایی از ادبیات سایر کشورهای دنیا نیز است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حق طلبی و حق گویی پروین اعتصامی و پیگیری حقوق زنان، وجهه شعری وی را بارز می کند. شعر پروین دارای ویژگی و امتیاز ماندگاری بود و توانست ادبیات سنتی ایران و سبک مناظره را احیا کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به زندگانی پروین اعتصامی در قالب فیلم و سریال، از سال گذشته برخی از کارگردانان به این موضوع در قالب فیلم و سریال پرداخته اند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فضا برای رسیدن پروین اعتصامی به جایگاه واقعی خود فراهم شد و باید چنین جشنواره هایی بیشتر برگزار شود.

انتشار شش عنوان کتاب با موضوع پروین اعتصامی

همچنین ابوالفضل علیمحمدی، دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی اظهار داشت: همزمان با این جشنواره بین المللی که با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی همراه است، از شش اثر برجسته با موضوع آن پروین اعتصامی در تبریز رونمایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب قصه هایی برای نوجوانان براساس شعرهایی از پروین اعتصامی تألیف دکتر مینو امیر قاسمی، ترجمه ترکی اشعار پروین اعتصامی به زبان ترکی آذربایجانی به کوشش مختار صدرمحمدی و سالشمار تفصیلی احوال و آثار پروین اعتصامی نوشته دکتر رحیم رئیس نیا از جمله کتاب‌هایی است که ٢٥ اسفند رونمایی می شود.

علیمحمدی افزود: چکیده پایان نامه های دانشگاهی در مرتبط با پروین به همت دکتر رحمان مشتاق مهر، مجموعه مقالات جشنواره بین المللی پروین اعتصامی به کوشش ابوالفضل علیمحمدی؛ دبیر علمی جشنواره و همچنین کتاب جایگاه پروین در شعر معاصر نوشته دکتر صمد رحمانی سه اثر دیگری است که همزمان با برگزاری جشنواره رونمایی می شود.

وی با بیان این‌که همزمان با جشنواره بین المللی پروین اعتصامی؛ ویژه‌نامه‌ای نیز حاوی مقالات، اشعار، مصاحبه‌ها، تصاویر و اخبار مربوط به جشنواره در اختیار عموم شرکت کنندگان قرار گرفته است، گفت: این جشنواره آغازی برای شناساندن چهره ادبی پروین اعتصامی در عرصه بین المللی است.

کد خبر 774024

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha