از کمدی پربازیگر «کمال تبریزی» تا روایت تکان دهنده «نرگس آبیار»

اکران عید فطر سینمای ایران با نمایش «ما همه با هم هستیم»، فیلم پربازیگر کمال تبریزی و روایت تکان دهنده نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  شاید سخن گفتن از برنامه اکران عید فطر سینماها در نخستین روز ماه مبارک رمضان اندکی زود باشد اما باید توجه داشت عید فطر از مهمترین و جذاب ترین بازه های اکران طول سال به حساب می آید. پس از یک ماه روزه داری، سینما از تفریحاتی است که مردم در روزهای تعطیلات عید فطر اقبال فراوانی به آن دارند. اهمیت اکران عید فطر به حدی است که گاهی می توان فیلم های روی پرده در این ایام را با اکران نوروز مقایسه کرد. به همین خاطر هرساله پیش از فرارسیدن این عید بزرگ، به طور ویژه فیلم هایی برای آن در نظر گرفته می شود تا رونقی هم به گیشه سینماها داده شود.

 

تاکنون سه فیلم سینمایی اکران عید فطر ۹۸ از سوی کارگروه اکران مشخص شده است. «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «شبی که ماه کامل شد» به کارگرانی نرگس آبیار فیلم هایی هستند که در پایان ماه رمضان و به مناسبت عید فطر روی پرده سینماها می روند.

 

ما همه با هم هستیم

«کمال تبریزی» در سینمای ایران کارگردان موضوعات و ماجرای عجیب و غریب است. از سویی با «لیلی با من است» یکی از برترین طنزهای جنگی ایرانی را کارگردانی کرده و سوی دیگر با فیلم معناگرای «یک تکه نان» دیده شده است. از یک طرف با «مارمولک» یکی از حاشیه ای ترین فیلم های پس از انقلاب را ساخته و از سمت دیگر فیلم سیاسی و توقیف شده «خیابان های آرام» را در کارنامه دارد.

 

این کارگردان که در سال های اخیر با فیلم های «طعم شیرین خیال» و «امکان مینا» حضور پررنگ و موفقی در گیشه نداشت، سال گذشته با کمدی سیاسی «مارموز» بار دیگر به مرکز توجه رسانه ها بازگشت. «مارموز» گرچه نتوانست انتظار علاقمندان به کمدی ظریف فیلم های تبریزی را برآورده کند اما به هر صورت بازگشت این کارگردان به سطح اول فیلمسازی کشور خبری خوبی بود. 

 

 

تبریزی حالا قرار است با تازه ترین فیلمش «ما همه با هم هستیم» عید فطر به سینماها بیاید؛ اثری پربازیگر که رضا میرکریمی تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است. کنار هم قرار گرفتن بازیگرانی چون مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یداله شادمانی، محمدمهدی حسینی‌نیا، شیرین آقا کاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح‌اللهی، شیوا بلوچی و دانیال کاظمی در یک فیلم، نویددهنده فیلمی متفاوت است. این دومین همکاری «مهران مدیری» با کمال تبریزی پس از فیلم متفاوت «همیشه پای یک زن در میان است» خواهد بود. لیلا حاتمی نیز پس از تجربه حضور در «شیدا» برای دومین بار در فیلمی از کمال تبریزی بازی می کند. 

 

نکته جالب توجه دیگر این که  «ما همه با هم هستیم» در ابتدا با عنوان «ول شدگان» شناخته می شد و سپس به «ما همه با هم نیستیم» تغییر یافت.

 

از آن جا که «ما همه با هم هستیم» به خاطر آماده نشدن جلوه های بصری به جشنواره فیلم فجر سال گذشته نرسید، اخبار اندکی هم تاکنون درباره آن منتشر شده اما به نظر می رسد که فیلم درباره مسافران هواپیمایی است که سقوط کرده است.  

 

سرخپوست

تماشای «سرخپوست» نیما جاویدی پس از نخستن بلند سینمایی او «ملبورن»، تجربه جالب توجهی است.

 

جاویدی که در «ملبورن» در فضایی متاثر از آثار فرهادی، بایدها و نبایدهای اخلاقی را در فضای مینمال یک آپارتمان و با کاراکترهای اندک دنبال کرد، حالا در «سرخپوست» به سراغ فضایی کاملا متفاوت در دهه 40 رفته و فیلمی داستان گو ساخته است. 

 

«سرخپوست» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد در 5 رشته کاندید دریافت سیمرغ شد و جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد. قرارگرفتن فیلم در رتبه دوم بهترین فیلم از نگاه مردم پس از «متری شیش و نیم» اما مهمتر از سایر جوایز بود، چرا که نشان داد جاویدی توانایی ساخت فیلم های  پرمخاطب در عین حفظ سلیقه سینمایی خود را دارد.

 

 

ساخته جاوید البته در روایت و شخصیت پردازی با مشکلاتی روبروست اما به عنوان دومین تجربه بلند سینمایی یک کارگردان جوان قابل تامل و امیدوارکننده است.

 

جاویدی در این فیلم از دو بازیگر پرکار و موفق این سال های سینمای ایران یعنی «نوید محمدزاده» و «پریناز ایزدیار» بهره برده است.  

 

شبی که ماه کامل شد

«نرگس آبیار» که پیش از ورود به عرصه سینما بیشتر به عنوان نویسنده کتاب های کودک و نوجوان شناخته می شد، از وقتی نخستین فیلم بلند سینمایی اش «شیار 143» را ساخت در مرکز توجه رسانه ها قرار گرفت؛ گرچه در این جلب توجه، سخنان ابراهیم حاتمی کیا حاشیه های نمایش فیلم در جشنواره فجر بی تاثیر نبود.

 

«شیار 143» نویدبخش حضور یک کارگردان زن با ایده هایی تازه در سینمای ایران بود؛ ایده هایی که در فیلم دوم او «نفس» نمود بیشتری پیدا کرد و جایگاه آبیار در سینمای ایران را تقویت کرد. «نفس» آن چیزی نبود که طرفداران «شیار 143» منتظرش بودند اما سوژه جذاب و پرداخت متفاوت واگویه های یک دختر بچه خیال پرداز، نشان داد آبیار کارگردان یک ژانر نیست، بلکه کارگردان سوژه های انسانی جذاب است. این نکته وجه تمایز نرگس آبیار با تیپ معمول کارگردان های زن سینمای ایران است که تنها به فیلمسازی با نگاه زنانه درباره زنان ایران محدود هستند. آبیار از این نظر شاید به رخشان بنی اعتماد شباهت بیشتری داشته باشد.

 

 

سومین تجربه فیلمسازی نرگس آبیار اما همه را شگفت زده کرد. «شبی که ماه کامل شد» با آن داستان تکان دهنده و برگرفته از واقعیتش، بیش از همه از پیشرفت فیلمسازی خبر می داد که حالا در کنار زاویه نگاه جالبش به موضوعات، در کارگردانی هم به پختگی لازم رسیده بود.

 

«شبی که ماه کامل شد» با نمایش در جشنواره فجر در سیزده رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و هفت سیمرغ گرفت. از جمله نکات جالب درباره فیلم بازی خوب بازیگران آن بود به طوری که سه بازیگر اصلی فیلم یعنی «الناز شاکردوست»، «هوتن شکیبا» و «فرشته صدرعرفایی» سیمرغ های بلورین بهترین بازیگران نقش اول و مکمل را دریافت کردند. خود آبیار نیز به عنوان بهترین کارگردان جشنواره معرفی شد تا کلکسیون جوایز اصلی این فیلم از جشنواره فجر کامل شود.

کد خبر 787714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha