احکام فقهی اسلام در امر اهدای عضو مورد توجه است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر ضرورت رعایت احکام شرعی و فقهی در امر اهدای عضو گفت: اهدای عضو از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد و امیدواریم فراگیر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» در سومین همایش "نفس" در تبریز با تاکید بر ضرورت رعایت احکام شرعی و فقهی در امر اهدای عضو اظهار داشت: باید به جایگاه مباحث مربوط به اهدای عضو از دیدگاه اسلام توجه کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: اهدای عضو از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد و امیدواریم فراگیر شود، اگر مردم ما بدانند که 29 قسمت از اعضای یک فرد دچار مرگ مغزی شده قابل پیوند است و حداقل شش عضو او می‌تواند به فرد دیگری حیات دوباره بخشد، به یقین همکاری بیشتری در امر پیوند می‌کنند.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که نیاز به اهدای عضو در کشور ما رو به افزایش و میزان رضایت به اهدای عضو ناکافی نیست، تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین عوامل محدود کننده، عدم رضایت خانواده است.

وی افزود: علی رغم آمار بالای مرگ مغزی در ایران اسلامی، بسیاری از خانواده‌ها به انجام این کار رضایت نمی‌دهند، توصیه می‌شود تیم‌های مراقبتی و درمانی اطلاعات کاملی را در این رابطه به خانواده‌ها بدهند.

آل‌هاشم در پایان با اشاره به پیشرفت علم پزشکی گفت: امروزه موضوع سلول‌های بنیادی می‌تواند راهی برای تامین اعضای مورد نیاز انسان باشد و امیدواریم این موضوع در اولویت کاری همایش‌ها، بررسی‌های فقها و قانون‌گذاران دینی قرار بگیرد و کار را برای مردم تسهیل کنند.

همچنین موسی صالحی، عضو عیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سخنانیبا تاکید بر فرهنگ‌سازی اهدای عضو در کشور، گفت: اغلب مردم سبد غذایی غلطی در زندگی خود دارند.

کد خبر 791650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha