خط آهن تهران - آنکارا بار دیگر راه‌اندازی می شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سفر رئیس راه‌آهن ترکیه به ایران توافق به راه‌اندازی مجدد تهران - آنکارا صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سعید رسولی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه تبریز با اشاره به روند اجرای پروژه ساخت خط آهن تبریز به میانه تا بستان‌آباد اظهار داشت: این خط در سال جاری تا بستا‌ن‌آباد مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که با راه اندازی این خط تا ۶ ساعت زمان سفر کوتاه شده و مطلوبیت سفر ریلی را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار کیلومتر طول خط آهن در کشور است، با این حال توسعه ناوگان ریلی در اولویت می باشد.

وی با بیان این‌که راه‌آهن تبریز طولانی‌ترین خط را در مناطق ۲۲ گانه داشته و خط برقی دارد، تصریح کرد: سال گذشته ۲۴ میلیون نفر مسافر و ۵۰ میلیون تن بار از طریق خط آهن کشور جابه جا شد که یک رکورد محسوب می‌شود.

رسولی با تاکید بر این‌که بهره‌وری در اولویت کاری در سال جاری قرار گرفته است، گفت: رسیدن به حمل ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی در حمل مسافر جزو اولویت‌های ما بوده و جهت‌گیری‌ها بر اساس توسعه ناوگان و خطوط ریلی و تجهیز شبکه راه‌آهنی باشیم. 

وی از راه اندازی مجدد خط آهن تهران - تبریز - وان و آنکارا خبر داد و خاطرنشان کرد: در سفر رئیس راه‌آهن ترکیه به ایران توافق به راه‌اندازی مجدد تهران_ آنکارا صورت گرفت. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به توافق با ترکیه جهت مبادلات واگن‌ها اشاره کرد و گفت: مبادله کالا، اطلاعات بارها و غیره از جمله دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که با یکپارچه‌سازی سامانه انجام خواهد گرفت. 

رسولی تصریح کرد: در هفتادمین اجلاس شورای سی آی اس که اخیراً برگزار شد، عضویت راه‌آهن جمهوری اسلامی از عضو ناظر به پیوسته ایجاد شد که با اکثریت مطلق آرا به عضو وابسته این شورا درآمدیم. 

وی ادامه داد: در کریدور شمال‌جنوب قطعه رشت به آستارا حلقه مفقوده وجود دارد که اگر وصل شود بار مستقیما از اروپا به جنوب کشور وارد می‌شود. مناقصه قطعه ۴۰ کیلومتری انجام شده و در سریع‌ترین زمان مراحل اجرایی شروع می‌شود.

افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیط قطار بعد از ماه رمضان

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری اظهار داشت: مکانیزم افزلیش قیمت بلیط به پیشنهاد شرکت قطارهای مسافربری بوده و ما به آنها یارانه اختصاص داده‌ایم تا این فشار مالی آنها جبران شود. 

وی ادامه داد: از تیرماه ۹۷ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و حتی در نوروز ۹۸ هیچ‌گونه افزایش قیمتی نبود و این روند تا عید فطر ادامه خواهد داشت. 

رسولی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ۲۵ درصدی برای ارائه به شورای به تصویب رسیده و شورا بعد از بررسی و نشست‌ها با شرکت‌ها، ۲۲ درصد افزایش قیمت را به تصویب رسانده است و تاریخ اجرا بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود. 

وی با اشاره به این‌که قطار حومه‌ای تبریز به دانشگاه شهید مدنی با ۴۰ کیلومتر مسیر تنها هزار تومان قیمت دارد، افزود: دو میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در عید نوروز به سلامت جابه جا شد و به همین منظور پاداشی برای کارگران مجموعه راه‌آهن اهدا شد.

وی به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای گفت: تنها قطار دانشگاهی در آذربایجان شکل گرفته که روزانه ۳ هزار دانشجو را حمل می‌کند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به ازای هر حمل و نقل جاده‌ای، ۷ برابر کمتر سوخت مصرف می‌کند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را در یک کلمه می‌توان در راه‌آهن معنی کرد و عکس یک قطار تصویر آن است. 

کد خبر 792130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha