شیوع فشار خون بالا در ۳۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از شیوع فشارخون در ۳۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان خبر داد و گفت: این رقم معادل ۵۲ هزار نفر از جمعیت استان است که محتمل بر فشارخون هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد، دکتر علی حق بین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، امروز(31 اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون برگزار شد، گفت: این پویش، انقلاب بزرگی در سیستم سلامت است و با شناسایی بیماران، از ابتلا به بسیاری بیماری‌های غیرواگیر و عوارض جبران ناپذیر آن پیشگیری می شود.

 

وی پیشگیری از ابتلا به فشار خون را به عنوان یک سرمایه گذاری در زمینه جلوگیری از ابتلا به سکته های قلبی و مغزی عنوان کرد و افزود: امروزه آمار ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد که ناشی از رفتارهای غلط زندگی است.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های مزمن کلیوی، بیماری های چشمی، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های قلبی عروقی ناشی از فشار خون بالاست، خاطرنشان کرد: بیماری های غیرواگیر قابل پیشگیری هستند و با کنترل آن ها می توان آمار مرگ‌ و میر مربوط به این حوزه را به حداقل کاهش داد.

 

دکتر حق بین اجرای پویش بسیج ملی فشار خون را طرح پیشنهادی وزیر بهداشت عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح بسیاری از افراد مبتلا که از فشار خون بالای خود بی‌خبرند شناسایی و  بیماری شان کنترل می شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: امروز کشورهای توسعه یافته تمام درآمد خود را صرف پیشگیری از ابتلا به بیماری می کنند تا از هزینه های بعدی جلوگیری شود.

 

دکتر حق‌بین با اشاره به جمعیت 350 هزار نفری افراد بالای 30 سال تحت پوشش این دانشگاه، یادآور شد: 30 درصد از این جمعیت دارای بیماری فشار خون هستند.

 

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در این پویش، 70 درصد این جمعیت اطلاعات لازم در خصوص بیماری فشارخون و راه‌های پیشگیری از آن را  کسب کنند و همچنین نیمی از جمعیت 350 هزار نفری غربالگری شوند.

 

دکتر حق‌بین خاطر نشان کرد: طبق پیش بینی ها 30 درصد افراد غربال شده یعنی حدود 52 هزار نفر در استان مبتلا به پرفشاری خون خواهند بود که شناسایی خواهند شد.

 

کد خبر 791756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha