نشست تخصصی نظامی‌پژوهی در تبریز برگزار می‌شود

نخستین نشست تخصصی نظامی‌پژوهی با همکاری «مؤسسه پژوهشی حکیم‌نظامی» و «مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب» پنجم مرداد در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «جمشید علیزاده»، امروز(۳ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز اظهار داشت: نخستین نشست تخصصی نظامی‌پژوهی با همکاری «مؤسسه پژوهشی حکیم‌نظامی» و «مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب» پنجم مرداد از ساعت 17 در سالن دانشکده زلزله‌شناسی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

دبیر علمی نخستین نشست تخصصی نظامی‌پژوهی ادامه داد: دکتر فتح‌اله مجتبایی، دکتر علی‌‌اشرف‌ صادقی، دکتر محمود عابدی، دکتر علی موسوی‌گرمارودی، دکتر اکبر ایرانی و همچنین دکتر نصیب گویوش‌اف از جمهوری آذربایجان و دکتر غدیر طورغوت از ترکیه در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

وی از انتشار ویژه‌نامه «آئینه خورشید» از سوی کمیته اجرایی کنگره خبر داد و گفت: این ویژه‌نامه وزین با کوشش دکتر طاهری خسروشاهی تهیه شده و همزمان با نخستین نشست تخصصی نظامی‌پژوهی، توزیع خواهد شد.

علیزاده ادامه داد: نشست اول پنج مرداد در دانشگاه تبریز، نشست دوم اسفند سال جاری و نشست سوم خرداد سال آینده برگزار می‌شود؛ این سه نشست، در واقع، مقدمه‌ای خواهد بود تا نشست چهارم را با عنوان کنگره بین‌المللی حکیم نظامی، اواخر شهریور سال آینده با مشارکت نظامی‌پژوهان شاخص جهان در  تبریز برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش و تحقیق در حوزه نظامی‌پژوهشی در محافل علمی جهان، یک رویکرد کاملاً باسابقه و تثبیت‌شده است و ما از هم‌اکنون با محققان و اساتید بزرگی از هلند، روسیه و چند کشور آسیای میانه، تعامل پژوهشی موثر داشته‌ایم.

رییس کمیته علمی موسسه پژوهشی حکیم نظامی، با تاکید بر اینکه این کنگره، تنها یک فاز از رویکردهای موسسه پژوهشی حکیم نظامی است، افزود: به موازات نشست‌ها، 150 طرح علمی مصوب در مورد نظامی در برنامه علمی و اجرایی موسسه، قرار دارد.

به گفته وی نظامی یکی از چند چهره تاثیرگذار و جریان‌ساز در ادبیات ایران و بلکه جهان است؛ با ظهور حکیم نظامی‌ و خاقانی در قرن ششم، شعر فارسی وارد فاز جدید شد و تجربه جدیدی را آغاز کرد.

دبیر علمی نخستین نشست تخصصی نظامی‌پژوهی با اشاره به این‌که نظامی در کل ادبیات جهان، به ویژه شبهه‌قاره، جغرافیای آناتولی و آسیای مرکزی، یک الگو بوده و متاثران و مقلدان بسیار داشته‌ است، گفت: «تنوع ژانر خلاقیت» رامهم‌ترین خصلت شعر نظامی است.

علیزاده از چاپ قدیمی‌ترین شرح مخزن‌الاسرار نظامی خبر داد و افزود: این اثر که مربوط به قرن هشت هجری است، توسط «قوام بلخی» به ثمر رسیده و بر اساس شش نسخه تصحیح شده‌ است.

رئیس کمیته علمی موسسه پژوهشی حکیم نظامی، انتشار فرهنگ شروح آثار نظامی را مورد توجه قرار داد و گفت: این فرهنگ، با تلاش دکتر قوجازاده،  به شرح آثار نظامی از قرن هشتم تا امروز می‌پردازد.

وی فرهنگواره خمسه نظامی، پژوهش‌ در نگاره‌های خمسه نظامی و یادنامه شادوران دکتر بهروز ثروتیان با رویکرد پژوهش‌های نظامی‌شناسی را از محورهای دیگر موسسه نظامی‌پژوهی خواند و گفت: بازنشر هفت‌پیکر نظامی تصحیح هلموت ریتر و یانگ ریدکا نیز صورت گرفته است.

 

کد خبر 814306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha