نشست تخصصی نظامی پژوهی در تبریز برگزار شد

نخستین نشست تخصصی از سلسله نشست های بین المللی نظامی پژوهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ نخستین نشست تخصصی نظامی پژوهی امشب(۵ تیر) با حضور اساتید علمی، فرهنگی و دانشگاهی، پژوهشگران، محققان، شاعران و صاحب نظران حوزه ادیبان در دانشگاه تبریز برگزار شد.  

مدیرعامل موسسه پژوهشی حکیم نظامی در این همایش با اشاره به جایگاه نظامی گنجه ای رادر فرهنگ و ادب ایران و آذربایجان اظهار داشت: این مؤسسه به دنبال  انجام پژوهش های نظامی شناختی و تلاش در جهت گرهگشایی و رفع مبهمات آثار نظامی است.

«علی پولاد» ادامه داد: ارایه تصحیح علمی و انتقادی از خمسه نظامی و تالیف فرهنگ واره انتقادی از آثار نظامی و انجام طرح های پژوهشی متعدد از دیگر برنامه های این مؤسسه است.

همچنین رئیس کمیته علمی مؤسسه نظامی پژوهی در این نشست گفت: بهترین نمودار شعر زبان فارسی قرن ششم هجری قمری شامل یک مثلث با اضلاع «انوری» در خراسان، «نظامی» در آذربایجان و خاقانی در قفقاز است که شاعران دیگر در زیرمجموعه این اضلاع قرار داشتند.

«جمشید علیزاده» با اشاره به این‌که انوری تاثیر بسیار بزرگی در شعر عراق عجم دارد و خاقانی نه تنها عراق عجم بلکه کل شاعران خراسان را در مقابل خلاقیت خودش در مرتبه فروتر می دید، افزود: نظامی و خاقانی تنها شاعرانی هستند که وجوه اشتراک زیادی دارند و هیچ شاعر دیگری در این حد با هم نقطه مشترک ندارند.

وی خاطرنشان کرد: زبان و هنجار انوری، سهل و سادگی بوده، ولی برخلاف آن در شمالغرب ایران از جمله گنجه، قفقاز و شروان اساس زبان نظامی و خاقانی بر ترکیب ها، استعاره ها و مجازهای جدید است.

دبیر علمی نخستین نشست تخصصی نظامی پژوهی گفت: نظامی و خاقانی شاعران بزرگ فارسی ۹۰۰ سال در شعر پس از خود تاثیر گذاشته و مسیر شعر فارسی را تغییر داده است و حتی در شعر نیما و شعر مدرن ایران نیز تاثیر گذار بود.

علیزاده، با بیان اینکه هنوز تصحیح جدی و آکادمیک از آثار نظامی نداریم، ادامه داد: اولین گام در بررسی هر شاعری به ویژه با حجم آثار نظامی نیاز به وجود تصحیح انتقادی و روش مندی دارد تا به وجوه مختلف خلاقیت وی پرداخت شود.

گفتنی است، نشست دوم از سلسله نشست های بین المللی نظامی شناسی نهم اسفند ماه سال جاری، نشست سوم مرداد سال آینده و نشست چهارم با عنوان «کنگره بین المللی حکیم نظامی» اوایل مهر ماه سال آینده در تبریز برگزار خواهد شد.

کد خبر 814873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha