نیروگاه ۳۱۰ مگاواتی هریس با دستور رئیس جمهور افتتاح شد

مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب امروز(۱۰ مرداد) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان برگزار شد. 

«رضا اردکانیان» وزیر نیزو در آیین افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب اظهار داشت: سالانه ۹۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده که صندوق توسعه ملی، سرمایه خارجی و بخش خصوصی کمک کرد. 

وی با بیان این‌که سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه گذاری شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد تجهیزات در داخل کشور به مدد ظرفیت‌های ایجاد شده فراهم می‌شود. 

وزیر نیرو تصریح کرد: در شرایط تحریمی نه تنها وقفه‌ای نداشتیم بلکه ضریب خودباوری را افزایش دادیم و اکنون در شرایطی هستیم که حضور فعال در بازار منطقه داریم و بالاترین عدد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به این صنعت است. 

وزیر نیرو ابراز کرد: تا پایان سال جاری ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق اعم از سد، شبکه‌های آبیاری زهکشی، نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه و غیره با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار ۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسانیم.

اردکانیان ادامه داد:  هفت پروژه مهم در استان با سرمایه ۶ هزار و ۶۱ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد و یک پروژه نیز در بناب سهند کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی میانگین رشد پیک مصرف برق در ۱۰ سال گذشته را بیش از ۵ درصد اعلام کرد و گفت: امسال گمان می‌رفت تا تابستان اوج بار به ۶۱ هزار مگاوات برسد ولی خوشبختانه ۳۳۰۰ مگاوات صرفه‌جویی شود و پیک مصرف ۵۷ هزار مگاوات است. 

بنابر این گزارش، بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس به ظرفیت ۳۱۰ مگاوات توسط رئیس‌جمهور به ‌بهره‌برداری رسید،در این نیروگاه بیش از ۵۸ درصد راندمان وجود دارد که در میان نیروگاه‌های کشور تقریبا راندمان بالایی محسوب می‌شود. 

در این نیروگاه از سیستم بازیاب آب پساب هم استفاده شده و آلایندگی نیروگاه کاملا تحت نظر و مطابق استانداردهای سازمان محیط زیست است. ساخت و تکمیل این نیروگاه در دو فاز و ۵۰۰ مگاواتی با مجموع ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی شده است. 

همچنین در جریان مراسم افتتاح این واحد عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F سهند بناب از طریق ارتباط مستقیم ویدیو کنفرانس با رئیس‌جمهور آغاز شده و نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی آقکند به بهره‌برداری رسید.

قرار است، امروز در جریان سفر استانی رییس جمهوری به آذربایجان شرقی تعداد ۵۱۸ طرح با ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۲۴۰ میلیون یورو افتتاح شود.

 

کد خبر 816787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha