بهشت ارسباران؛ میزبان گردشگران طبیعت جهان

تلفیقی از طبیعت بکر، تاریخ و تمدن بشری را می توان در سفر به منطقه ارسباران و شهرستان هوراند مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌«هوراند» بیست و یکمین شهرستان آذربایجان شرقی و در شمال شرق استان واقع شده و جزو منطقه قره داغ یا همان ارسباران آذربایجان است. در واقع جنوبی ترین نقطه قفقاز در بردارنده این شهرستان اغواگر است.

تا گذر کسی به این محال نیافتد سخت است توصیفش از عهده ی کلمات برآید. وقتی الواح سومری در وصف محل فرود انسانهای فضایی را از نوشته های زکریا سچین میخوانیم به محلی به اسم کاراداک میخوریم که باغی بزرگ در کوهستانی را توصیف میکند که این کوهستان سرمنشاء چهار رود است.

هِشت اَسَر همان باغ عدن موصوف است. هِشت اَسَر کوهستانی به ارتفاع 3000 متر است که 5 قلعه باستانی را دربردارد. قلعه های سه گانه نییه - تئزه کند. همچنین قلعه های اوالان و میدان واقع در این کوهستان سحرآمیز هستند، جنگل های ارسبارانی نییه با اوجاق یا معبد مقدس پئره سووره جزو زیباییهای کوهستان هشت اسر هوراند هستند. وقتی گردنه سانبران را به سمت شهرستان در پیش می گیریم نام روستایی تاریخی با نام آیدنلی با آثار باستانی همچون کوول تپه و سَلجوق قالا معادلات و دانسته های تاریخی ما را به سخره می گیرند.

بنابر این گزارش، حقیقت آن است که تاریخ ارسباران و هوراند به 30 هزار سال قبل می رسد. (تمدن آلاصندل لغلئن هوراند قدیمی ترین تمدن ایران زمین ثبت ملی در 1375).

کوهستان قاه قاه که قلعهی تاریخی قاه قاه را در خود جای داده است. زندان شاهزادگان صفوی همچون شاه طهماسب سوم بود. روستای سراسر فریبنده چیننوو نرسیده به مرکز شهرستان حداقل 12 هزار سال قدمت را در خود جای داده است با معابد سنگیش. قلعهی پشتوو نیز قلعه ی نظامی که به دست تمدن حوریلر در 12 هزار سال قبل بنا شده است.

در 5 کیلومتری مرکز شهرستان نمایش غرورانگیز است. در اصل جنگل‌ها و پوششهای گیاهی هوراند رستنی های بهخصوص جهانی را شامل می شود. بوی ریاحین کوهی از جای جای این بهشت وش در اردی بهشتتان و خردادگاهان جنبدگان را سر کئیف می آورد. بانگ و صدای وَشَی ها و قَره کَکیل ها (دو نوع گربه وحشی)شب هنگام انسان را دلگرم به زندگی می کند. 

بهشت وش ما روزگاری بس دراز کهن ترین پایتخت تمدن حوریلر بوده است. بقایای شهرهای مرکزی این تمدن در حورولو و شاریسدان هاماری هنوز جلوه گر است. قلعه شهر هم یادگاری از این تمدن است که تا حمله افشین خیانت پیشه به بابک استوار بوده اند شهر افسانه ای شارسدان توسط اعراب و افشین سوخته و ویران گشت.

در اصل محل حکومت بابک، هوراند بوده است نه بَذ قالاسی. جنگلهای تنبَکلیخ، کورن، مولک دره، فندخلخ و جنگل های ممیشلی مناطقی بکر و دست نخورده برای دیدن زیباترین زیبای هاست. باغات علی آبات و چایپارا قلب تپنده ی شهرستان با تولیدات توت، گیرده کان و زردآلو و پیاز صورتی شهره ی ایران است.

هوراند پایتخت سماق قرمز جهان و توت سفید ایران است. قدیمیترین درخت پسته وحشی. خاستگاه زعفران وحشی است. شاید در باورها نگنجد. اما مرغوب ترین سماق که محصولی راهبردی است در این شهرستان تولید می شود.

شهرستان هوراند در هم تنیده در تاریخ و زیبایی و شگفتی است قلعه های هفت گانه شاغالان در روستای شاغالان و قلعه گیلدیمان در قوتانلی ذهن هر توریستی را به هم می ریزند قوتانلء با اوجاق پئراحمد نشانی از دوران سلجوقیان می دهد. هوراند شهرستانی کوچک با اقالیم بحری و بری است. در کوهستان هشت اسرش وقتی برف است گیلاس های چایپاره اش در حال رسیدن اند. شک نکنید سفر به هوراند یکی از اعجاب‌انگیزترین سفرهای گردشگران به بهشت ارسباران است.

کد خبر 817177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha