آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی از مهار آتش سوزی در مراتع شهرستان خدا آفرین خبر داد.

«محمدباقر هنربر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با بیان این‌که هم اکنون نیروهای امدادی در حال لکه‌گیری و پاک‌سازی هستند، اظهار داشت: با تلاش نیروهای حاضر در منطقه آتش‌سوزی مراتع شهرستان خداآفرین اطفا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خداآفرین و شهرستان‌های معین از جمله کلیبر، هوراند، اهر و ورزقان در منطقه حضور دارند‌.

وی با بیان این‌که 2 فروند بالگرد وزارت دفاع و هلال‌ احمر تا دقایقی دیگر وارد منطقه می‌شوند، خاطرنشان کرد: حدود 150 نفر از نیروهای ارتش، 100 نفر از نیروهای مجتمع مس سونگون به همراه تمام تجهیزات اطفا حریق و خودروهای آتش‌نشانی، نیروهای بسیج و هلال‌احمر نیز در منطقه حاضر هستند.

بنابر این گزارش، این آتش سوزی در مناطقی از روستاهای خانقاه، مردانقم و کلوانق در بخش منجوان شهرستان خداآفرین اتفاق افتاد که بلافاصله نیروهای اطفای حریق به منطقه اعزام شدند، اما به دلیل حجم گسترده آتش سوزی، این عملیات روزها به طول انجامید.

همچنین وزش باد اطفای حریق را با مشکل روبرو کرد؛ اما نیروهای سپاه و ارتش و مرزبانی هم پای کار آمده اند و تمام امکانات برای اطفای حریق بسیج شدند.

جنگل‌های ارسباران نیز با 164 هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان محسوب می شود. اهمیت منطقه ارسباران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، اکولوژیکی و توان‌های زیست محیطی آن نبوده، بلکه میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز از زمان‌های گذشته مورد توجه دوستداران این منطقه و جهان است به طوری که هر ساله هزاران گردشگر و محقق را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل‌های ارسباران از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین انتخاب شده، ولی با این وجود هر ساله به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مردم و مسئولان، نبود امکانات و تجهیزات لازم روز به روز از وسعت این جنگل‌ها کم می شود.

 

کد خبر 823625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha