فلسفه قیام امام حسین چه بود؟

استاد حوزه و دانشگاه تبریز به تشریح فلسفه قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در عاشورا سال ۶۲ هجری پرداخت.

حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز در خصوص فلسفه قیام امام حسین(ع) اظهار داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) به کربلا رفت تا هندسه ای جدید از جامعیت اسلام را عرضه کرده و بشریت را از گمراهی آشکارش رها سازد.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز در تشریح چرایی وقوع حادثه عاشورا گفت: هر چند اسلام به واسطه پیامبر(ص) حادث شد، اما رمز ماندگاری آن به واسطه امام حسین(ع) است و در این مسیر دلایل مختلفی منجر به وقوع این حادثه عظیم شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: دلیل اول وقوع حادثه عاشورا دریافت نشدن کلام رهبر اسلامی بعد از پیامبر اکرم(ص) توسط جامعه اسلامی بود زیرا مردم به سفارش ایشان در خصوص سرنوشت مسلمانان و رهبر آینده شان بی تفاوت ماندند و اگر کلام رهبر اسلامی در جامعه بر زمین بماند آن جامعه به گمراهی کشیده می شود.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: دلیل دوم وقوع نهضت عاشورا از بین رفتن معنویت و اخلاق در جامعه بود، باید دید چه چیزهایی در زمان پیامبر اکرم(ص) ارزش بود و چه چیزهایی بعد از ایشان در جامعه به ارزش تبدیل شد . اخلاق و معنویت به قدری مهم است که رهبر معظم انقلاب در الزامات هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع اشاره و آن را منشور دوم انقلاب اسلامی نامیده اند.

وی سومین دلیل وقوع قیام را افول غیرت دینی در جامعه دانست و اظهار داشت: اگر روح جانبازی و جان نثاری در راه دین از بین برود باید شاهد عواقب تاسف بار آن در جامعه باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: چهارمین مورد عمل نکردن به تکلیف از سوی خواص در برابر اسلام است. نباید در این زمینه فکرمان به سمت مسؤولان برود، بلکه خواص جامعه اسلامی کسانی هستند که دارای قدرت تحلیل، برهان و بینه اند. آنان باید در بزنگاه ها قدرت تشخیص طرف حق را داشته باشند که اگر چنین نباشد شمر بن ذالجوشن به عنوان شرکت کننده در جنگ صفین همراه با قبیله در رکاب تبدیل به قاتل فرزند ایشان در کربلا می شود.

حجت الاسلام حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ماندگاری اسلام با روشنگری های امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و کاروان اسرای کربلا ادامه یافته، حضرت زینب(س) منزل به منزل این رسالت را به دوش کشید و در کاخ ابن زیاد با دید توحیدی اش با به تصویر کشیدن زیبایی های واقعه عاشورا هجمه سیاسی آنان را در هم شکست.

وی در خصوص نقش حضرت رقیه(س) در ادامه نهضت حسینی افزود: در شام خطبه های غرای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) باعث بر هم ریختن خاندان بنی امیه و بقای قیام عاشورا و برجسته سازی نقش سه ساله اباعبدالله حضرت رقیه (س) شد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: کسانی که در خصوص همراهی سه ساله اباعبدالله الحسین(ع) با کاروان کربلا و اسرای شام تشکیک می کنند؛ باید بدانند اگر ایشان همراه اسرای شام نبودند واقعه خرابه شام هرگز در تاریخ اسلام ماندگار نمی شد و امثال شهید حججی برای حمایت از حریم مطهر ایشان در شام جانبازی و جانفشانی نمی کردند.

کد خبر 840527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha