رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین نیست

عابدی گفت: رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین(ع) نیست، بلکه امام به دور از رادیکالیسم کور در همان آرامش همیشگی تن به مصلحت‌های دو روزه دنیا نداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «کریم عابدی» عصر امروز(۲۵ مهر) در همایش «نهضت عاشورا و نقش آن در حرکت‌های اصلاح‌طلبانه» که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد، اظهار داشت: هر نظام حکومتی و سیاسی باید فضا را برای ناقدان دلسوز باز کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند خاطرنشان کرد: باید فضا را برای نقد و نقدپذیری فراهم کرده و حاکمان نیز نباید خود را مصون از خطا بدانند؛ داشتن قدرت نه گفتن و خط قرمز از دیگر دردهایی است که امام حسین(ع) و قیام ایشان به ما یاد می‌دهد.

وی ادامه داد: اصول گرایی به مفهوم واقعی به معنی داشتن خط قرمز در عرصه سیاست بوده و هر حاکمی که خط قرمز و قدرت نه گفتن نداشته باشد در تاریخ ماندگار نخواهد بود، نداشتن اصول در سیاست مقطعی جواب می‌دهد.

عابدی تصریح کرد: رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین(ع) در روز عاشورا نیست، بلکه در این است که امام به دور از رادیکالیسم کور در همان آرامش همیشگی تن به مصلحت‌های دو روزه نداد.

وی، عدم ظلم پذیری و سکوت در برابر ظلم سیستماتیک به انسان‌ها را دومین خط قرمز حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و افزود: در منطق سیاست‌ورزی امام، مبارزه با خون و شهادت آخرین گزینه‌ انتخابی بود.

این قرآن پژوه تبریزی یادآور شد: گناهی نابخشودنی است، اگر فلسفه و قیام عاشورا را در خون طلبی و شهادت خلاصه کنیم. نباید قیام عاشورا را دستمایه خشونت طلبی‌ها کرد.

عابدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که به هیچ نظام سیاسی و حکومتی چک سفید داده نشده است، اظهار داشت: واقعه عاشورا خلاف قداست تراشی برای حکومت را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه عاشورا، صحنه عرضه مکارم اخلاقی و زیبایی‌های عظیم روحی انسان است، گفت: متاسفانه ما بیشتر به مصائب عاشورا می‌گرییم و کمتر به مکارم آن می‌اندیشیم و بیشتر محبت امام حسین(ع) را و کمتر معرفت او را در اندیشه و اعتقاداتمان در نظر می‌گیریم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که موثرترین روش بهره‌گیری از امام حسین (ع) و عاشورا برخورد الگویی با زندگی این امام است، خاطرنشان کرد: برخورد اسطوره‌ای و رازآلود باعث غیرقابل درک شدن قیام امام حسین(ع) شده و تاسی و پیروی از آن برای دیگران را غیر ممکن می‌کند.

وی با بیان اینکه حرکت عاشورا حاصل زیرساخت‌های اعتقادی و سیر و سلوک معنوی امام حسین(ع) بوده و حیات خود امام می‌تواند به عنوان زیست اخلاقی و حیات طیبه مورد توجه ما قرار گیرد، گفت: غفلت از عقبه معرفتی، ذهنی، روحی و شخصیتی امام و کوتاه کردن عمر امام به قیام عاشورا گناهی نابخشودنی است.

کد خبر 844437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha