جنبه‌های علمی و فقهی شهید قاضی طباطبایی مغفول مانده است

خاتمی گفت: شهید آیت الله طباطبایی به عنوان نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی علاوه بر فعالیت های سیاسی؛ در عرصه‌های علمی و فقهی نیز صاحب نظر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «علی خاتمی» امروز(۱۲ آبان) در مراسم چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی؛ نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی ایران که در مسجد «مقبره» تبریز برگزار شد، اظهار داشت:

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی قیام رهایی‌بخش مردم آذربایجان در برابر استبداد را رهبری کرد و به همین دلیل حق بزرگی بر گردن این مردم دارد.

وی با اشاره به نقش مهم آن عالم مجاهد در قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۵۶ افزود: این قیام حرکت توفنده انقلاب اسلامی را شتاب بخشید و نقش آیت الله طباطبایی به عنوان خمینی آذربایجان در آن تعیین کننده بود.

امام جمعه زنجان با بیان این‌که تاریخ آذربایجان همواره با هویت ضداستکباری گره خورده است، ادامه داد: آذربایجان و تبریز مهد شهید و شهادت بوده و مردم این خطه از میهن اسلامی در دفاع از انقلاب و ارزش های اسلامی همیشه پیشگام بوده و هستند.

خاتمی با بیان این‌که جنبه‌های علمی و فقهی شهید قاضی طباطبایی مغفول مانده است، گفت: آیت الله طباطبایی به عنوان نخستین شهید محراب علاوه بر فعالیت های سیاسی در عرصه علمی و اندیشه ای نیز منشا آثار و نوشته های متعددی بود که دانش پژوهان می توانند با استفاده از این آثار نیازهای خود را در این حوزه برطرف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، ادامه داد: این عالم ربانی و فقیه مجاهد پس از سال های متمادی مبارزه در راه انقلاب و آشنا کردن مردم با احکام الهی در ۱۰ آبان سال ۱۳۵۸ به دست منافقان به درجه رفیع شهادت نایل شد. 

گفتنی است، شهید آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی سال ۱۲۹۳ شمسی در تبریز متولد شد و دهم آبان سال ۱۳۵۸مصادف با عید قربان هنگامی که نماز مغرب و عشاء را در مسجد شعبان تبریز به جا آورد به دست گروهک منافقین فرقان به شهادت رسید.

کد خبر 849733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha