اخلاق و معنویت دو بال تعالی جامعه است

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اخلاق و معنویت به عنوان دو بال تعالی و ترقی کشور گفت: ارزش همه تلاش ها و برنامه ها در گرو اخلاق مداری و توجه همه مردم به ویژه مدیران جامعه به معنویت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری» در نشست علمی تخصصی «بیانیه گام دوم انقلاب» که عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به موضوع اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: موضوع اخلاق از هشت محور قابل بررسی است که از جمله آن جایگاه اخلاق، حقیقت و جوهره اخلاق، معیار و ضابطه عمل اخلاقی، شاخه ها وگونه های اخلاق و عوامل رشد اخلاق و معنویت است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: موانع اخلاق و معنویت، عوامل نفوذ فرهنگ و اخلاق غربی در جامعه و راه های مبارزه با نفوذ فرهنگ اخلاق غربی در جامعه اسلامی نیز دیگر محورهای مهم در بحث اخلاق محسوب می شود.

وی با بیان این که اخلاق و معنویت تمام هستی و حقیقت آدمی است، گفت: جوهره و حقیقت انسان را روح و جان او درست می‌ کند به همین جهت امیرمؤمنان(ع) در یک سخن کوتاه و به بلندای حیات و هستی می‌ فرمایند: ناآگاهی از ارزش ها همتراز مرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در ادامه زنده بودن یک جامعه را به زنده بودن اخلاق و معنویت در آن جامعه دانست و گفت:  اگر کشور و نظامی در تمام ابعاد بر بام دنیا حضور پیدا کند ولی منهای اخلاق باشد، کار او هیچ ارزشی ندارد و نمی‌تواند در نگاه دین جای بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و با تأکید بر این که زیبایی و جایگاه بلند پیام رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب الهام یافته از مکتب اخلاقی ائمه اطهار(ع) است، گفت: ایشان در جایی می‌ فرمایند اخلاق جهت دهنده حرکت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که تنها ابزار نجات بشری رعایت مکارم اخلاق است، خاطرنشان کرد: به راستی چنین است که امروز مشکل دنیا، تنها اقتصاد نیست ولی ریشه تمام این نابسامانی ها به کمبود اخلاق و معنویت است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم توجه نهادهای جمهوری اسلامی به موضوع اخلاق خاطرنشان ساخت: تمام نهادهای مرتبط اعم از حوزه و دانشگاه اگر می‌ خواهند در مسیرعملی کردن پیام بیانیه گام دوم انقلاب در عرصه اخلاق و معنویت قدم بردارند، باید پشت به پشت هم دیگر با همفکری یک برنامه ای در این راستا تدوین کنند و به ویژه مدیران جامعه ومسؤولان اخلاق مدار باشند.

کد خبر 861498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha